کد خبر: ۹۲۹۷۸۲
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۰

فاجعه تندرستی در ایران؛ ۴۸ درصد دانش‌آموزان اضافه وزن دارند

رئیس فدراسیون ورزش های همگانی گفت: طرح ویژه کاهش وزن دانش‌آموزان به وزارت ورزش ارسال شده و منتظر هماهنگی بین دستگاه‌های مرتبط هستیم.
فاجعه تندرستی در ایران؛ ۴۸ درصد دانش‌آموزان اضافه وزن دارند
آفتاب‌‌نیوز :

علی خلیلی رئیس فدراسیون ورزش های همگانی در نشست خبری که امروز شنبه ۲۷ مرداد در محل فدراسیون برگزار شد، گفت: مسوولین ورزش باید به ورزش همگانی بیشتر ورود پیدا کنند و باید برنامه های خود را به سمتی پیش ببریم که مردم بیشتر در رویدادها و برنامه‌های همگانی حضور داشته باشند.

وی افزود: براساس سازمان آمار، در سال ۱۳۹۹ میزان فعالیت بدنی در کشور ۱۳ دقیقه بود و هنوز آمار دقیقی از سوی سازمان آمار اعلام نشده اما سعی داریم تا ۱۴۰۱۰ این آمار را تا ۳۰ دقیقه افزایش دهیم.

خلیلی خاطرنشان کرد: اعتقاد داریم توسعه فعالیت بدنی می‌تواند سلامت عمومی را به دنبال داشته باشد. همچنین ۳۱۰ همایش پیاده روی در سراسر کشور داشتیم،‌ لیگ همگانی یوگا را راه اندازی کردیم و برای سروسامان دادن به آن، باشگاه‌های یوگا را به شکل لیگ برگزار کردیم.

خلیلی همچنین از برگزاری مسابقات «گل کوچک» از شهریورماه خبر داد و خاطرنشان کرد: تاکنون ۶۳۲۳ تیم در این رویداد ثبت نام کرده‌اند. مسابقات مینی فوتبال که سال گذشته برگزار شد امسال ۳۰ تیم لیگ برتری ۸ شهریور رقابت خود را آغاز خواهند کرد برای بهتر برگزار کردن این مسابقات، ۵ هزار توپ بین استان ها توزیع کردیم و ۱۵۲ توپ را تعهد کردیم به صورت دولایه به استان ها ارسال کنیم.

رییس فدراسیون ورزش های همگانی همچنین با اشاره به این که ۱۰ درصد جامعه رو به سالمندی است، تصریح کرد: این آمار تا ۱۴۱۰ به ۲۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد، بنابراین سعی کردیم انجمن سالمندی را تاسیس کنیم. در حال حاضر کار را شروع کرده‌ایم و با ارائه آموزش های لازم تلاش می کنیم جامعه سالمندی را به سمت ورزش با برگزاری رویدادهای ورزشی سوق دهیم. به همین منظور روز سه شنبه را به سه شنبه‌های سالمندی اختصاص داده‌ایم که در پارک ها اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۶۰ درصد هزینه‌های بیمه ای شامل سالمندان است که با تاسیس انجمن سالمندی سعی در کاهش این هزینه ها داریم.

خلیلی با بیان این که ۴۸ درصد دانش‌آموزان اضافه وزن دارند، خاطرنشان کرد: طرحی را برای کنترل وزن دانش‌آموزان به صورت علمی آماده کردیم تا از این طریق بتوانیم آگاهی بخشی لازم را به والدین برای کنترل وزن به ویژه در سنین پایه ارائه دهیم.

طرح ویژه کاهش وزن دانش‌آموزان مطرح شده و به وزارت ورزش ارسال شده و منتظر هماهنگی بین دستگاه‌های مرتبط هستیم. کمپین آگاهی بخشی «بهتر شو» را نیز تدوین کردیم. این کمپین به زودی آغاز می‌شود و تا هفته تربیت بدنی ادامه دارد.

خلیلی با بیان اینکه ما معتقدیم ورزش بر اساس اصل سوم قانون اساسی باید آسان در دسترس مردم باشد، گفت: در همین راستا طرح‌هایی را در محلات آغاز کردیم و یک طرح به عنوان گذرگاه ورزش در پارک‌ها تدوین کردیم که هم فعالیت بدنی انجام می‌شود و هم انتقال تجارب و آشنایی مردم با رشته‌های ورزشی صورت می گیرد.

وی افزود: در رشته فریزبی 15 هزار دیسک فریزبی به استان ها ارسال و به صورت رایگان بین مردم توزیع خواهد شد. اگر نتیجه خوبی بگیریم این روند را در سایر رشته‌ها نیز ادامه خواهیم داد.

وی در خصوص برگزاری رقابت‌های همگانی در بعد رقابتی نیز گفت:  رشته های ما بین خودشان رقابتی هستند و بعضاً متناظر بین المللی دارند. ما برای افزایش انگیزه بین افراد، به صورت رقابتی هم مسابقاتی برگزار می کنیم.

خلیلی درباره مستقل شدن انجمن بازی‌های الکترونیکی که از زیرمجموعه های فدراسیون ورزش های همگانی است، اظهار کرد: رشته کبدی هم در سال‌های قبل زیر مجموعه فدراسیون همگانی بود ولی اکنون یک فدراسیون مستقل شده و در رقابت های مختلف افتخارآفرینی کردند. انجمن بازی‌های الکترونیکی هم همین شرایط را داشت. یک سری رشته که در قالب اسپورت رکورد قرار می گیرند و وارد المپیک و یا بازی‌های آسیایی می شوند، به صورت مستقل فعالیت می‌کنند. بازی‌های الکترونیک نیز این شرایط را دارد و می‌تواند مدال آور باشد.

وی اظهار کرد: در این انجمن ظرفیت زیادی وجود دارد و شاید به درستی از آن استفاده نشده است. در بعد قهرمانی و همگانی امیدواریم با تبدیل شدن به انجمن مستقل از توان این رشته استفاده شود.

رئیس فدراسیون ورزش همگانی گفت: در هفته سلامت ۳۱۰ برنامه مختلف در سراسر کشور انجام شد. ۳۵۳ رویداد علمی و آموزشی را هم داشتیم که یک اتفاق خیلی خوب بود. گردهمایی مختلف را برای دبیران هیات های مختلف برگزار کردیم. کانون مساجد شرایط خوبی برای مشارکت دارند که واقعا در کنار فدراسیون هستند و فعالیت دارند. شورای راهبردی فدراسیون را با حضور اساتید ورزشی برگزار کردیم. جای خیرین ورزشی در این حوزه خالی است که البته به زودی این بخش هم راه اندازی خواهد شد چون دوستان خیر خودشان پای کار آمدند.

خلیلی در پایان افزود: با توجه به فرا رسیدن اربعین ما رویدادی تحت عنوان گام های عاشقانه را داریم که با آمادگی خوبی در تلاشیم این برنامه را هم به نتیجه برسانیم. سراسر استان های ما در اجرای این موضوع کنار ما خواهند بود تا مردم بتوانند با آسیب های جسمانی کمتری در این مراسم حضور پیدا کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین