کد خبر: ۹۲۹۸۶۳
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۶

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در دفاع از خود چه گفت؟

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: حقیقت تلخ، وجود چالش‌های بنیادین در آموزش و پرورش است که همچنان سنگینی می‌کند که دغدغه ملی است.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در دفاع از خود چه گفت؟
آفتاب‌‌نیوز :

علیرضا کاظمی گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش بعد از ظهر امروز (شنبه، ۲۷ مرداد) در دفاع از برنامه‌های خود جهت تصدی وزارت آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس گفت: از نزدیک با چالش‌ها و فرصت‌های آموزش و پرورش کشور آشنا هستم.

وی افزود: وزرای آموزش‌وپرورش از ابتدای انقلاب تاکنون و تیم آن‌ها هر کدام با نیت خیر و پشتکاری مثال‌زدنی برای بهبود آموزش‌وپرورش زحمت کشیده‌اند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تصریح کرد: حقیقت تلخ، وجود چالش‌های بنیادین در آموزش و پرورش است که همچنان سنگینی می‌کند که دغدغه ملی است.

کمتر به نقش حیاتی و تمدن‌ساز آموزش و پرورش پرداخته شده است

کاظمی با بیان اینکه چالش‌های آموزش و پرورش بر سرنوشت فرزندان و آینده کشور تأثیرگذار است، گفت: غفلت از جایگاه آموزش و پرورش، حاکمیت نگاه هزینه‌ای به آموزش و پرورش، غفلت از مشارکت مردم، سیاست‌زدگی، تمرکزگرایی افراط و عدم تفویض اختیار، کاهش تدریجی مقام معلم، کمبود نیروی انسانی، کسری شدید نیروی انسانی در ابتدای سال، ناترازی و کسری بودجه و ... از چالش‌های آموزش و پرورش است.

برای حل مسائل آموزشی کشور نیازمند اقدامات فوری، کوتاه‌مدت و بلندمدت است

وی با بیان اینکه چالش‌های مزمن در آموزش و پرورش به فرد یا گروه خاصی تعلق ندارد و یک دغدغه ملی است، گفت: به عنوان یک معلم از مدارس بایر در نقاط صفر مرزی مسیر حرفه‌ای خود را آغاز کردم و از معلمی تا سرپرستی آموزش و پرورش را به عهده دارم و با مشکلات این حوزه آشنا هستم.

کاظمی تأکید کرد: در تعالیم دینی، تعلیم‌وتربیت ابزاری برای کمال انسان شناخته شده است، همچنین توسعه پایدار و امنیت پایدار این واقعیت روشن می‌کند که آموزش و پرورش تصویرساز افق‌های آینده است.

وی اضافه کرد: خدا را شاکرم که امروز به‌عنوان یک معلم در محضر نمایندگان مجلس هستم تا برنامه‌های دولت چهاردهم در خصوص وزارت آموزش و پرورش را ارائه دهند و نقطه‌نظرات خود را به‌عنوان گزینه پیشنهادی این وزارتخانه بیان کنم. 

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش همچنین اظهار کرد: در محضر نمایندگان مجلس با افتخار اعلام می‌کنم که اینجانب مسیر حرفه‌ای هم به‌عنوان یک معلم را از مدارس نقاط صفر مرزی آغاز کردم و در تمامی سطوح مدیریتی آموزش و پرورش با سرپرستی وزارت آموزش و پرورش فرصت خدمت داشتم. به مدد این تجربه طولانی مشکلات بزرگ و کوچک آموزش و پرورش را با تمام وجود درک کرده‌ام.

کاظمی ادامه داد: ما در برابر این چالش‌ها مسئولیت داریم در برابر محضر خداوند متعال نسبت به تربیت فرزندان مسئولیت داریم و باید پاسخگو باشیم.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش با وجود یک میلیون پرسنل نزدیک به ۱۶ میلیون دانش‌آموز و فعالیت ۱۱۶ هزار مدرسه در سراسر کشور بزرگترین وزارتخانه است و قریب ۵۰ میلیون مخاطب ارتباط مستقیم دارد، گفت: وزارت آموزش و پرورش بالاترین فصل مشترک مردم و حاکمیت است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تصریح کرد: همچنان ما درگیر مشکلات هستیم و اقدمات و برنامه‌های من در دو بخش شامل اقدامات فوری و کوتاه‌مدت و اقدامات بلندمدت برای رفع مسائل مزمن و اساسی است و کلیه فعالیت‌های پیش‌بینی شده در این برنامه بر اساس اسناد بالادستی در زمینه آموزش و پرورش از جمله سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است، برنامه هفتم پیشرفت است.

تعهد می‌دهم صدای معلمان باشم

کاظمی تصریح کرد: باید اعتراف کنیم که پرداخت‌های رفاهی و مزایای جنبی برای معلمان تا حد زیادی نادیده گرفته شده است. برای جبران منصفانه زحمات ارزنده این قشر و جذب نیرو‌های کارآمد در آموزش و پرورش آینده کشور، یک نظام پرداخت مستقل شایسته، فراگیر و عادلانه نیاز داریم که با جایگاه والا و ارزشمند معلمان تناسب داشته باشد.

وی افزود: معلمین که سنگ بنای آینده‌سازان این سرزمین هستند، شایسته دریافت مزایای بالاتر و شرایط کاری مناسب‌تر هستند، مگر نمی‌گوییم معلم کارمند نیست و معلمی هنر است؟!، همانطور که می‌دانیم برای ارتقاء کیفیت یادگیری دانش‌‍آموزان در مناطق محروم و تحقق عدالت آموزشی ضروری است که از معلمان آموزش دیده و کارآمد در این مناطق بهره‌مند شویم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خطاب به معلمان، گفت: از محضر شما نمایندگان شریف اجازه می‌خواهم که چند جمله‌ای خطاب به ذینفعان اصلی نظام تعلیم و تربیت نیز عرض کنم. معلمان عزیز کشورم سال‌ها در کنار شما بوده‌ام و قدرشناسی شما از دولت و مجلس محترم و البته انتظارات شما در رابطه با بهبود شرایط زندگیتان را شنیده‌ام و به عنوان نماینده شما در دولت چهاردهم، به نمایندگان شریف ملت ایران این تعهد را می‌دهم که صدای شما خواهم بود.

کاظمی افزود: من با تمام وجودم در تلاش هستم تا فضایی امن و آرام برای کنشگری مسئولانه و البته قانونی شما معلمان را فراهم کنم. من از هیچ تلاشی برای حمایت از ساحت معلمی و تضمین امنیت فرهنگی و آرامش شما فروگذار نخواهم کرد.

وی تصریح کرد: به عنوان یک معلم، مشکلات معیشتی و چالش‌های زندگی روزمره معلمان نجیب بازنشسته را درک می‌کنم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: من امروز صدای شما دانش‌آموزان را می‌شنوم و شنیدم، حتماً نگرانی‌های شما را به طور دقیق بررسی خواهم کرد.

کاظمی خطاب به والدین دانش‌آموزان، گفت: والدین عزیزم، صدای شما را می‌شنوم و به ارزش‌ها و خواست‌ها و دغدغه‌های شما واقف هستم، اطمینان می‌دهم که در تمامی فعالیت‌ها و سیاست‌های خود، خانواده‌ها را مدنظر قرار دهم.

وی اضافه کرد: مشارکت شما خانواده‌ها در این مسیر بسیار مهم است، زیرا هم‌افزایی بین مدرسه و خانواده و فضا‌های تربیتی مثل مسجد می‌تواند به ساختن دنیایی بهتر و شاداب‌تر کمک کند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: با همکاری و هم‌اندیشی یکدیگر آینده روشن و سرشار از موفقیت را برای فرزندانمان بسازیم.

کاظمی تأکید کرد: سبک زندگی اسلامی ایرانی اهتمام و اولویت بخشیدن به دوره بنیادین ابتدایی و توجه به تعلیم و تربیت متناسب با اقتضائات کودکی و ایجاد شادابی و نشاط در برنامه‌های تربیتی و آموزشی این دوره با نگاه تخصصی ارتقاء کیفیت و توسعه نظام‌مند، آموزش‌های پیش دبستانی به عنوان کلید عدالت آموزشی با همکاری نهاد‌های اجتماعی و مشارکت خانواده‌ها با تأکید بر مناطق محروم و دو زبانه‌بخشی و کیفیت بخشی تعلیم و تربیت به عنوان اولین گام در توسعه عدالت برای دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه و سلامت در دوره‌های مختلف تحصیلی با تأکید بر استقرار و توسعه الگوی تلفیقی تقویت و تعمیم تربیت بدنی و ورزش همگانی و گسترش المپیاد‌ها و کانون‌های ورزشی درون و برون‌مدرسه‌ای به عنوان محور توسعه سواد حرکتی و تربیت بدنی و ورزش دانش آموزی ایجاد تحول در برنامه درسی و ارتقای کیفیت آموزشی پژوهشی فرهنگی تربیتی و زیرساخت‌های دانشگاه فرهنگی و دانشگاه شهید رجایی برای تربیت مدیران و معلمان متعهد خلاق و کارآمد و ایجاد ارتباط نظام‌مند با دانشگاه‌های علوم تربیتی توجه به اصل شایسته‌گزینی در انتخاب مدیران و پرهیز از سیاست‌زدگی و بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های افراد فارغ از انواع همه دسته‌بندی‌ها در جهت بهره‌وری و اطلاع کیفیت نظام تعلیم و تربیت کشور‌ها با عنایت به ارائه راهکار‌های پیشنهادی برای چالش‌ها و برنامه‌های عملیاتی بهبود وضعیت موجود در برنامه تقدیمی به مجلس وجود دارد.

وی تصریح کرد: این برنامه‌ها شامل اهمیت نقش محوری معلمان و رفع دغدغه‌های آن‌ها و توجه به انتظارات و خواسته‌های دانش‌آموزان و خانواده‌ها است، باور مشترک من و شما بزرگواران نمایندگان معزز و محترم مجلس این است که برای ایجاد هرگونه تحول و ارتقا کیفیت فرایند‌های تربیتی و آموزشی نقش بی‌بدیل معلمان باید در کانون توجه قرار گیرد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزئدک بر اساس فرامین حکیمانه رهبر معظم انقلاب حفظه الله تعالی معلمان باید به عنوان افسران سپاه پیشرفته کشور شناخته شوند. بیان دقیق ایشان در مورد تکریم معلمان باید برای همه ما حجت شرعی و قانونی و سرلوحه کار ما باشد.

کاظمی ادامه داد: همه ما باید از معلمین شکرگزار باشیم، همه ملت و یکایک مردم در سراسر کشور در هر رتبه‌ای و شغلی باید از معلمین تشکر کنند و رهبر انقلاب نیز می‌فرمایند همه ما زیر بار منت معلمین هستیم.

وی اضافه کرد: همچنین مطابق اشاره ایشان تکریم زبانی کافی نیست، اما لازم است بیانگر دغدغه و عنایت ایشان به ضرورت تکریم و حمایت‌های واقعی و عملی از معلمان عزیز دلالت دارد، باید اعتراف کنیم که پرداخت‌های رفاهی و مزایای جنبی برای معلمان تا حد زیادی نادیده گرفته شده است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در پایان خاطرنشان کرد: در صورت اخذ رأی شما نمایندگان محترم، با استعانت از خداوند و امام رضا (ع)، گام‌های مؤثری در تحول نظام آموزشی کشور و طبق سند تحول بنیادین نسلی ولایت‌مدار پرورش دهیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین