کد خبر: ۹۲۹۹۷۸
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۰

نمایندگان موافق همتی، وزیر پیشنهادی اقتصاد چه گفتند؟

توجه به رشد اقتصادی، اجرای برنامه هفتم توسعه، تقویت ارزش پول ملی، توانمندسازی بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری مولد از جمله مواردی بود که نمایندگان موافق وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی به آن‌ها اشاره کردند.
نمایندگان موافق همتی، وزیر پیشنهادی اقتصاد چه گفتند؟
آفتاب‌‌نیوز :

در جلسه علنی روز یکشنبه (۲۸ مردادماه) مجلس شورای اسلامی، بررسی صلاحیت و برنامه‌های عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی در دستور کار قرار گرفت و موافقان و مخالفان وی نظرات و دیدگاه‌های خود را بیان کردند.

موافقان وزیر پیشنهادی امور اقتتصادی و دارایی، توجه وی به رشد اقتصادی، اجرای برنامه هفتم توسعه، تامین اقتصادی کلان، تقویت ارزش پول ملی، توانمندسازی بخش خصوصی، سرمایه گذاری مولد در جهت رشد ملی را از جمله دلایل موافقت خود با همتی برشمردند.

همچنین مطابقت برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی با اسناد بالادستی و جذب سرمایه گذاری خارجی و داخلی در جهت ایمن سازی در برابر شوک‌های ارزی از دیگر مواردی است که نمایندگان موافق همتی به آن‌ها اشاره و موافقت خود را با وی اعلام کردند.

همتی از تجربه بالا برای اداره وزارت امور اقتصادی و دارایی برخوردار است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در دفاع از وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی در جایگاه سخنگاه مجلس قرار گرفت و در سخنانی گفت: همتی مدارج علمی خود را در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران طی کرده که بسیار ارزشمند است و اعتقاد داریم چنین فردی به اقتصاد ایران آگاه‌تر است. همچنین سابقه اجرایی وی به عنوان رئیس بیمه و رئیس کل بانک مرکزی در کنار ۱۹ ماه حضور در جبهه بسیار با اهمیت است.

سید شمس‌الدین حسینی افزود: در رسیدگی به برنامه و عملکرد وزرای پیشنهادی باید به تجارب توجه کرد. چرا که وزارتخانه جای آزمایش نیست.

همتی ذخیره ارزی کشور را در دوران ریاست بانک مرکزی حفظ کرد

وی با اشاره به رشد ۲ درصدی اقتصادی کشور از سال ۷۶ تا ۹۹ گفت: از برجام دفاع نمی‌کنم، اما می‌گویم خروج از برجام ربطی به بانک مرکزی و مدیریت آن ندارد. خروج از برجام برای ما تبعات داشت. متاسفانه در آن دوران ارتباط خود را با کشور‌های همسایه به صفر رساندیم و در نتیجه درآمد ارزی به شدت کاهش پیدا کرد. در حالی که همتی ذخیره ارزی کشور را حفظ کرد.

نماینده مردم تنکابن درمجلس شورای اسلامی یادآور شد: باید واقعیت‌ها را در نظر گرفت و نباید بیماری‌های مزمن اقتصاد ایران را نادیده بگیریم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان‌های ذیل آن نیاز به مدیری با تجربه دارد، خاطرنشان کرد: اگر قوانین کشور ما درست بود چه نیازی به اختیار ویژه داشتیم؟ همتی تعهد داد که از ابزار‌های پولی و بانکی استفاده کند و اهداف برنامه توسعه را دنبال کند.

همتی با بیش از سه دهه خدمت صادق الگوی میهن‌پرستی است

نماینده مراغه در مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات برنامه عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی امور اقتصاد و دارایی، وی را در جامعه اقتصادی و علمی کشور منشأ خیر دانست و گفت: او در عرصه‌های بین المللی نیز نقش آفرینی داشته است. همتی با بیش از ۳ دهه خدمت صادقانه و بی وقفه در مناصب کلیدی کشور، الگویی از تعهد، تخصص و میهن پرستی را به نمایش گذاشته است.

سید فرید موسوی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی اقتصاد با تلفیق دانش نظری و تجربه عملی، در هر مسئولیتی منشأ خدمات بوده است، عنوان کرد: مسئولیت‌های همتی در جمهوری اسلامی ایران در واحد مرکزی خبر آغاز شد و در دوران دفاع مقدس مشغول ثبت و ضبط وقایع آن روز‌ها بود لذا با ایفای نقش در تبلیغات برای ارتقای روحیه حماسی مردم تلاش‌های بسیاری کرد.

وی با اشاره به مسئولیت‌های اقتصادی همتی یادآور شد: اوج این مسئولیت‌ها در دوران حضور همتی در بانک مرکزی شکل گرفت. لازم است زمانی که از کارنامه عملکردی وی صحبت می‌کنیم به دوران و زمانی که در آن حضور داشته نیز توجه کنیم چرا که در دوره مسئولیتی وی، کشور ما شاهد شدیدترین تحریم‌ها بود و کرونا هم شیوع داشت.

همتی در مدیریت بانک مرکزی شیرازه نظام اقتصادی را حفظ کرد

موسوی با بیان اینکه در دوران مدیریت همتی، قیمت نفت در پایین‌ترین حد خود قرار داشت و حتی به بشکه‌ای ۱۰ دلار رسید، اظهار داشت: آن زمان رئیس جمهور کشور متخاصم متعهد شده بود فروش نفت ما را به یک بشکه در روز برساند. در چنین شرایطی، شیرازه نظام اقتصادی ما با تدابیر امثال همتی حفظ شد. او با تشکیل کمیته نقدینگی با حضور اقتصاد دانان از همه جناح‌های سیاسی، بستر‌هایی را در نظام مدیریتی آغاز کرده که هنوز هم بر همان اساس در حال حرکت هستیم.

این نماینده مجلس، خاطرنشان کرد: ادغام بانک‌های نظامی بر اساس تدابیر نظام بر عهده دولت و بانک مرکزی قرار گرفت که یکی از افتخارات وزیر پیشنهادی اقتصاد بود، اما آن را یک خطا جلوه دادند. همچنین یکی از این بانک‌ها ۸۰ همت زیان انباشته داشت که اگر تدابیر همتی و همکاران وی نبود، کشور دچار یک بحران بزرگ در این حوزه می‌شد.

روز گذشته اولین جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی برگزار شد و مسعود پزشکیان رئیس جمهور برای دفاع از ترکیب کابینه و تشریح برنامه‌های دولت در صحن علنی مجلس حضور یافت و در دومین جلسه نوبت عصر هم نمایندگان صلاحیت وزیران پیشنهادی آموزش و پرورش و ارتباطات و فناوری اطلاعات را بررسی کردند.

ابتدا صلاحیت علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش مورد رسیدگی قرار گرفت؛ نماینده‌ای به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی صحبت نکرد، لذا وزیر پیشنهادی در فرصت ۳۰ دقیقه‌ای به تشریح برنامه‌های خود پرداخت؛ سپس نوبت به بررسی صلاحیت ستار هاشمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات رسید؛ بعد از اظهارات دو نماینده موافق و دو نماینده مخالف، وزیر پیشنهادی برنامه‌های خود را تشریح کرد.

در نشست علنی صبح امروز - یکشنبه ۲۸ مردادماه - صلاحیت وزیران پیشنهادی اطلاعات، امور اقتصادی و امور خارجه بررسی شد و صحبت‌های وزیر پیشنهادی امور خارجه و بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به جلسه نوبت عصر موکول شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین