کد خبر: ۹۳۰۰۶۶
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۵

وزیر پیشنهادی بدون مخالف

جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش دولت چهاردهم، روز گذشته در نوبت عصر برگزار شد.
وزیر پیشنهادی بدون مخالف
آفتاب‌‌نیوز :

در جریان بررسی صلاحیت علیرضا کاظمی، هیچ نماینده مخالفی ثبت‌نام نکرد و طبق آیین‌نامه مجلس، موافقی هم صحبت نکرد و بلافاصله بعد از خواندن گزارش کمیسیون، کاظمی از برنامه‌های خود برای تصدی وزارت آموزش‌وپرورش دفاع کرد.

احسان عظیمی‌راد، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، با خواندن گزارش این کمیسیون درباره وزیر پیشنهادی اعلام کرد که این کمیسیون، موافق وزارت کاظمی است: «وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش از جامعه بزرگ معلمان کشور است و سال‌ها در مدارس مختلف تدریس کرده و تجربه مدیریت در وزارت آموزش‌وپرورش را دارد. کاظمی بسیاری از چالش‌های وزارت آموزش‌وپرورش را می‌شناسد، اما برنامه تحولی خاصی برای حل آن‌ها در جلسه کمیسیون آموزش مجلس ارائه نداد. باتوجه به برگزاری جلسات متعدد و وعده او مبنی بر ارائه راهکار‌های عملیاتی برای رفع این مشکلات، کمیسیون آموزش مجلس با پیشنهاد تصدی او برای پست آموزش‌وپرورش با اکثریت آراء موافقت کرد.» در ادامه حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده شاهین‌شهر هم به اصل ۳۰ قانون اساسی اشاره کرد و گفت: «در مطالبی که وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش ارائه کرد، مباحث خوبی مطرح شد و تاکید کرد تربیت نسل باید در تراز انقلاب اسلامی باشد. افکار و دیدگاه‌های خوبی بود، اما او درباره اصل ۳۰ قانون اساسی و آموزش رایگان صحبت نکرد که باید این موضوع مدنظر او باشد.»

در ادامه این جلسه علیرضا کاظمی برنامه‌های خود را برای این وزارت تشریح کرد و گفت: «تجربه‌ام در این سال‌ها به من آموخته است که وزرای محترم آموزش‌وپرورش از ابتدای انقلاب تاکنون و تیم همکاران آنان هرکدام با نیت خیر و پشتکاری مثال‌زدنی برای بهبود وضعیت آموزش‌وپرورش زحمت کشیده‌اند، اما حقیقت تلخی که باید بر آن تاکید کنم، وجود چالش‌های مزمن و بنیادین در آموزش‌وپرورش است که همچنان بر دوش ما سنگینی می‌کند. این چالش‌ها تنها به فرد یا گروه خاصی تعلق ندارد و درحقیقت دغدغه‌ای ملی است که حل آن‌ها نیازمند همدلی و همکاری همه‌جانبه ماست.»

او خطاب به رئیس‌جمهوری و نمایندگان مجلس، درخواست کرد که آموزش‌وپرورش را از اولویت‌های اول کشور قرار دهند تا قطار پیشرفت و توسعه همه‌جانبه کشور با شتاب مورد انتظار به حرکت درآید: «با وجود تلاش‌های بی‌وقفه مدیران و معلمان سختکوش در این عرصه، حوزه آموزش‌وپرورش به‌دلیل محدودیت منابع، ناپایداری سیاست‌ها و طولانی بودن فرآیند دستیابی به نتایج مطلوب همواره از اولویت خارج شده و کمتر به نقش حیاتی و تمدن‌ساز آن توجه شده است.»

وزیر پیشنهادی وزارت آموزش‌وپرورش در ادامه به برخی از چالش‌های پیش روی نظام آموزش‌وپرورش کشور اشاره کرد: «ما در برابر این چالش‌ها مسئولیت داریم و در محضر خداوند منان نسبت به تربیت فرزندان این مرز و بوم باید پاسخگو باشیم و باید برای تغییر و بهبود شرایط فعلی با هم‌افزایی و همدلی به‌دنبال راه‌حل‌های نوآورانه باشیم. آموزش‌وپرورش با وجود یک‌میلیون معلم و پرسنل و حدود ۱۶ میلیون دانش‌آموز و فعالیت بیش از ۱۱۶ هزار مدرسه در سراسر کشور، بزرگترین وزارتخانه و نهاد تاثیرگذار در این دستگاه دولتی است که با قریب به ۵۰ میلیون مخاطب ارتباط مستقیم دارد.»

کاظمی اعلام کرد که برنامه خود را برای این وزارتخانه در دو بخش تدوین کرده است؛ بخش اول مربوط به اقدامات دوره کوتاه‌مدت برای حل چالش‌های فوری و بخش دوم مربوط به اقدامات بلندمدت برای رفع مسائل مزمن و اساسی است. به گفته او، همه فعالیت‌های پیش‌بینی‌شده در این برنامه بر پایه اسناد بالادستی برنامه‌های ملی مصوب در زمینه آموزش‌وپرورش ازجمله سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، سند تحول بنیادین، بیانیه گام دوم، برنامه هفتم و نقشه جامع علمی پیشرفت تدوین شده است.

وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش به بخش دیگری از برنامه‌های پیشنهادی خود اشاره کرد و ادامه داد: «ابزار‌های فناورانه جدید شامل هوش مصنوعی، متاورس، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در نوآوری و به‌روزرسانی روش‌های تربیت و آموزش، مواجهه هوشمندانه با تهدید‌های ناشی از تعدد منابع اثرگذار، ارتقای کیفیت یادگیری، تحول در برنامه درسی، پرورش خلاقیت و تفکر انتقادی، ضرورت به‌روزرسانی ارتقای کیفیت فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی و مواردی دیگر ازجمله این برنامه‌ها در آموزش‌وپرورش خواهد بود.»

منبع: روزنامه هم میهن 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین