کد خبر: ۹۳۰۰۷۰
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۲

زره‌پوش‌های غربی در خاک روسیه؛ پای ناتو به جنگ اوکراین باز شده؟

یک رسانه انگلیسی با اشاره به رویت تسلیحات این کشور در حمله اخیر اوکراین به منطقه کورسک روسیه، اهداف لندن از افزایش علنی حمایت‌های نظامی از اوکراین و آزادی عمل به آن برای استفاده از تسلیحاتی اهدایی و تلاش آن برای همراه کردن متحدان ناتو با این رویکرد را تشریح کرد.
زره‌پوش‌های غربی در خاک روسیه؛ پای ناتو به جنگ اوکراین باز شده؟
آفتاب‌‌نیوز :

تصاویری از تانک‌های رزمی انگلیسی مدل «چلنجر ۲» که توسط ارتش اوکراین در حمله به خاک روسیه به‌کار رفته‌اند، منتشر شرد و این در حالی بود که خانه شماره ۱۰ خیابان داونینگ و وزارت دفاع انگلیس برای این موضوع آمادگی داشتند.

روزنامه «تایمز» با این مقدمه درباره تاثیر استفاده از جنگ‌افزار‌های انگلیسی در حمله اخیر اوکراین به خاک روسیه نوشت: مقامات رسمی و دستیاران سیاسی که برای «کر استارمر» نخست‌وزیر انگلیس و «جان هیلی» وزیر دفاع این کشور کار می‌کنند، در مدت ۴۸ ساعت گذشته در حال مذاکره درباره این بوده‌اند که تا چه اندازه نقش انگلیس در حمله اوکراین به منطقه کورسک در روسیه را تایید کنند.

جنگ‌افزار‌ها و تجهیزات انگلیسی، از جمله پهپاد‌ها نقشی کلیدی در حمله جدید اوکراین داشته و نظامیان انگلیسی ۲ سال است که در مقیاسی غیرقابل مقایسه با هر کشور دیگری در حال ارائه مشاوره‌های دقیق به ارتش اوکراین بوده‌اند.

«میخائیل شِرمنت» یک قانونگذار روس پیش‌بینی کرده بود که «وجود تجهیزات غربی در این حمله به معنای این است که جهان در آستانه جنگ جهانی سوم قرار دارد.»

«نیکولای پاتروشف» یکی از دستیاران مهم پوتین سرویس‌های امنیتی غربی را به کمک به برنامه‌ریزی برای این حمله در ۶ اوت متهم کرده است.

وقتی جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۲ آغاز شد، «بن والاس» وزیر دفاع محافظه‌کار وقت انگلیس مجوز استفاده ارتش اوکراین از تجهیزات انگلیسی در خاک روسیه را صادر و استدلال کرد که این موضوع مطابق قوانین بین‌المللی است که اجازه حملات تهاجمی علیه پایگاه‌های هوایی و خطوط تامین تسیحات را به عنوان «دفاع از خود» می‌دهد.

مقامات نظامی اشاره کرده‌اند که بیش از ۲ هزار حمله روسیه به اوکراین، از منطقه کورسک بوده است.

تصمیم استارمر و هیلی در هفته گذشته تغییر در سیاست‌های این کشور نبود، بلکه تغییر لحن و صریح‌تر و شفاف‌تر بودن درباره نقش انگلیس بود تا متحدان را ترغیب به کمک‌های بیشتر به اوکراین کند. همچنین افکار عمومی را قانع سازد که به ظاهر «امنیت» انگلیس و «شکوفایی اقتصادی» آن تحت تاثیر تحولات میدان جنگ در اوکراین است.

این در حالی است که کرملین نسبت به سرریز شدن تسلیحات غربی به کی‌یف و استفاده از آن‌ها علیه روسیه هشدار می‌دهد و علاوه بر اینکه معتقد است چنین رویکردی موجب طولانی‌تر شدن جنگ می‌شود. روسیه همچنین اعتقاد دارد چنین رویه‌ای در واقع پای غرب و به‌ویژه ناتو را به جنگ باز کرده و در واقع آن‌ها را به یک طرف جنگ تبدیل می‌کند؛ امری که غربی‌ها تلاش دارند از آن طفره بروند.

هیلی و «دیوید لمی» وزیر امور خارجه انگلیس یک گروه مشترک درباره اوکراین بین وزارت دفاع و وزارت امور خارجه انگلیس ایجاد کرده‌اند. دستیاران تاکید کرده‌اند که این گروه هفت سفر خارجی مشترک انجام داده و اولین مورد آن سفری به کی‌یف و از سوی دیگر، سفری در سطح وزرا به غرب آسیا بود. یک منبع نظامی در این باره گفت «ما در اصلاح روابط با متحدانمان در حال همراه کردن بخش دفاعی هستیم.»

او افزود: موضوع فقط حمایت نظامی نیست. موضوع حمایت صنعتی، اقتصادی و دیپلماتیک است. اگر پوتین در اوکراین موفق شود، در آن‌جا متوقف نخواهد شد. پیامد‌های اقتصادی آن عظیم خواهد بود، چراکه همگی شاهد لطمه سنگین به انگلیس در ابتدای حمله آن بودیم.

استارمر نیز از شورای امنیت ملی خواسته است که برای حمایت گسترده‌تر از اوکراین برنامه‌ریزی کند.

در ادامه این مطلب آمده است: «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین یک شب پیش از سخنرانی برای کابینه در ماه گذشته، با هیلی و روسای صنایع دفاعی در یک ضیافت شام شرکت کرد.

پاسخ این که زلنسکی چه هدفی را دنبال می‌کند، تا حدی سیاسی و تا حدی نظامی است.

رئیس‌جمهور اوکراین، هفته گذشته اظهار کرد که این حمله برای اطمینان یافتن از این انجام شد که مذاکرات صلح در آینده با در نظر گرفتن شروط اوکراین برگزار شود، اما هیچ‌کسی فکر نمی‌کند که مذاکرات پیش از بهار احتمالا تا پاییز ۲۰۲۵ امکان‌پذیر باشد.

تایمز می‌نویسد که این حمله از یک نظر، برای بالا بردن روحیه در داخل کشور و ترفیع جایگاه زلنسکی انجام شد؛ گرچه حمله به قلمروی روسیه تلفات زیادی برای اوکراینی‌ها بر جای گذاشت. تاریخ حکم ریاست او در ماه مه به پایان رسید و اکنون، اختیارات او تنها به واسطه حکومت نظامی است.

«مایکل کلارک» یکی از تحلیلگران برجسته حوزه نظامی می‌گوید: این که فشار‌های وارده را از جای دیگری کم کنیم، یک واکنش نظامی سنتی است. آنچه اوکراین به آن امیدوار است، این است که فشار در منطقه دونباس را کاهش دهد؛ منطقه‌ای که حملات روسیه بر آن متمرکز است.

یک منبع نظامی دیگر نیز در این باره گفت: آن‌ها در پی ایجاد یک دوراهی راهبردی برای روسیه بودند؛ آیا آن‌ها نظامیان را از کار اصلی خود در اوکراین دور خواهند کرد تا به این حمله رسیدگی کنند؟

روزنامه تایمز این حمله اوکراین را «اظهار شجاعت و دلاوری» تلقی کرده و گفت: اوکراین فهمیده بود که روسیه جنگ‌افزار‌های کافی برای به‌کار گرفتن ندارد. آن‌ها نقطه ضعف را پیدا کرده بودند و ضربه خود را وارد آوردند و در طرف دیگر، هیچ چیزی برای مقابله وجود نداشت.

برخلاف حملات اوکراین در سال گذشته که بار‌ها اعلام می‌شد و هیچ نتیجه‌ای در پی نداشت، اوکراین هیچ کاری برای آشکار کردن قصد خود برای انجام دادن این حمله انجام نداد.

اگر کی‌یف امیدوار بوده روسیه، فورا، نظامیان خود را از اوکراین برای بازپس‌گیری کورسک فرابخواند، ژنرال‌های روس در عوض، روی غیبت چهار هنگ زبردست اوکراینی برای پیشبرد حملاتشان در «پوکروفسک» و «چاسیو یار» در دونتسک حساب کرده‌اند.

روزنامه انگلیسی در ادامه نوشته است: چند ماه بعدی می‌تواند تعیین‌کننده باشد. تنها سلاح انگلیسی که نمی‌توان از آن در روسیه استفاده کرد، قدرتمندترین آن‌هاست، یعنی موشک کروز «سایه طوفان». «گرانت شاپس» که بعد از والاس وزیر دفاع انگلیس شد، با وجود بی‌میلی «ریشی سوناک» نخست‌وزیر وقت انگلیس، مجوز استفاده از آن در شبه‌جزیره کریمه را صادر کرده بود.

نخست‌وزیر انگلیس در مدت اخیر، علنا، از مجاز ساختن استفاده از این تسلیحات در خاک روسیه حمایت کرده است. اما به دلیل این که این موشک پروژه‌ای مشترک است، استفاده از آن در خاک روسیه اجازه آمریکا و فرانسه را می‌طلبد که هر دوی آن‌ها از گسترش تنش‌ها با روسیه هراس دارند.

هیلی در هفته‌های پیش رو در نشست جدید گروه همکاری دفاعی اوکراین شرکت خواهد کرد که در آن، انگلیس تلاش خود را برای تحت فشار دادن متحدان اروپایی برای ارسال بیشتر تجهیزات و دادن آزادی عمل بیشتر به اوکراین برای استفاده از آن‌ها در روسیه به کار خواهد بست.

کلارک، تحلیلگر حوزه نظامی گفت انگلیس قصد دارد اقدامات خود را با متحدانش وفق دهد، چراکه اگر به نظر برسد انگلیس در این زمینه، فراتر از متحدان خود پیش رفته، نتیجه عکس خواهد داشت.

طبق این گزارش، اکنون، اوکراین می‌تواند از این تسلیحات استفاده کند، چراکه در حال هدف قرار دادن پایگاه‌های هوایی در کورسک است که روسیه بمب‌های سُرشی خود را از آن شلیک می‌کند. کلارک معتقد است، «اگر اوکراینی‌ها می‌خواهند در حمله به کورسک موفق شوند، مجبورند کاری برای بمب‌های سرشی انجام بدهند. باید به سراغ پایگاه‌های هوایی و انبار‌ها رفت.»

مقامات و کارشناسان انگلیسی گمان می‌کنند متحدان اروپایی آن‌ها بیش از حد نگران تحریک روسیه برای اقدامات تنش‌زا هستند. به‌رغم افزایش در عرضه جنگ‌افزار‌ها به اوکراین، مقامات امنیتی می‌گویند، هیچ نشانه‌ای از تهدید روسیه به استفاده از تسلیحات هسته‌ای راهبردی تاکتیکی نیست، یعنی سناریوی کابوسی که ممکن است در آن، تهدید‌های جنگ جهانی سوم به واقعیت بپیوندد.

تایمز می‌نویسد گخ چنین اقدامی عاری از هرگونه معنای سیاسی برای پوتین است که تصور این است از سوی متحدان چینی خود کنترل می‌شود. آن‌ها به وضوح گفته‌اند که حمایتشان مشروط به استفاده نکردن از گزینه تسلیحات هسته‌ای است. افزون بر این، به روسیه هشدار داده شده است که اگر دست به استفاده از تسلیحات هسته‌ای بزند، با پاسخ نظامی شدیدی به رهبری آمریکا مواجه خواهد شد.

در بخش پایانی این مطلب آمده است: آنچه بعدا رخ خواهد داد، به بازی موش و گربه نظامی بستگی دارد. گمان برده می‌شود که روسیه پیش از آغاز زمستان و در پایان اکتبر در کورسک دست به ضدحمله می‌زند. تحلیلگران غربی هم معتقدند که اوکراینی‌ها تلاشی برای حفظ تمامی سرزمین‌های تصرف‌شده نخواهند کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین