کد خبر: ۹۳۰۱۹۰
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۴

دفاع تمام قد علی جنتی از عراقچی؛ واقعیت ماجرای سکه گرفتن چه بود؟

امیرحسین ثابتی مدعی شد که عراقچی، ظریف، صالحی و بعیدی‌نژاد بعد از برجام سکه دریافت کردند, اکنون علی حنتی درمورد این ادعا گفت: دریافت سکه از سوی عراقچی به نحوی گفته شده که انگار او رشوه گرفته و یا دولت خارجی به عراقچی سکه داده، در حالی که سکه‌ها طبق قانون و توسط رئیس جمهور وقت به این افراد داده شده است.
دفاع تمام قد علی جنتی از عراقچی؛ واقعیت ماجرای سکه گرفتن چه بود؟
آفتاب‌‌نیوز :

علی جنتی، عضو کابینه دولت روحانی می‌گوید: عملکرد عراقچی در وزارت امور خارجه به نحوی است که هر کسی آن مورد بررسی قرار دهد متوجه می‌شود بسیار مثبت، قابل قبول و درخشان است.

روز گذشته تندرو‌ها برای حمله و مخالفت با عباس عراقچی، محمدرضا ظفرقندی، احمد میدری و عبدالناصر همتی به صف شده بودند، وزرای پیشنهادی پزشکیان که از پیش هم مشخص بود جلسه بررسی صلاحیت آن‌ها آرام و بی حاشیه سپری نشود و حتی برخی نیز در لیست اصلی تندرو‌ها برای حذف شدن از کابینه پیشنهادی هستند.

گمانه‌ها در مورد عزم تندرو‌ها برای حمله به عراقچی از تریبون باز مجلس کم بی‌راه نبود کما اینکه روز یکشنبه یکی از مخالفان تندروی حضور عراقچی بر صندلی وزیر امور خارجه، با قرار گرفتن پشت تریبون مجلس ادعا‌های علیه عراقچی و تیم مذاکره کننده مطرح کرد که به گفته علی جنتی ناشی حسادت و جهالت و صد البته بی‌خبری این نماینده از قانون است.

امیرحسین ثابتی، از جمله فعالین ستاد جلیلی در واکنش به معرفی عباس عراقچی به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه، بعد از تاختن به برجام و پخش فیلمی از عراقچی در صحن علنی مجلس، مدعی شد که عراقچی، ظریف، صالحی و بعیدی‌نژاد بعد از توافق سکه دریافت کردند، ادعایی شبهه‌ناک که بر طبق گفته علی جنتی، عضو کابینه دولت روحانی، دریافت سکه از سوی عراقچی به نحوی گفته شده که انگار او رشوه گرفته و یا دولت خارجی به عراقچی سکه داده، در حالی که سکه‌ها طبق قانون و توسط رئیس جمهور وقت به این افراد داده شده است.

جنتی بر این نکته تاکید می‌کند که این سکه‌ها در کنار نشان افتخار به افرادی که از قبل صلاحیت آن‌ها در کمیته‌ای مشخص شده، اهدا می‌شود و «اگر نشان‌های عمومی و تخصصی درجه یک باشند، در حاشیه ۱۰۰ سکه بهار آزادی می‌دهند، اگر درجه دو باشد در کنار آن ۷۵ سکه و اگر درجه سه باشد، ۵۰ سکه می‌دهند.»

عضو شاخص حزب اعتدال و توسعه این را هم می‌گوید که این نشان‌ها در پایان دولت احمدی نژاد نه به چند نفر بلکه به اکثریت اعضای آن دولت داده شد، ولی آن زمان این طیف از تندرو‌ها سکوت کردند.

در ادامه گفتگوی این سایت با علی جنتی، عضو کابینه دولت روحانی را می‌خوانید:

*****

*آقای جنتی! امیرحسین ثابتی در جلسه بررسی صلاحیت عراقچی به عنوان وزیر پیشنهادی وزرات امور خارجه ضمن مخالفت با او اعلام کرده که آقایان عراقچی، ظریف، صالحی و بعیدی‌نژاد بعد از توافق سکه دریافت کردند، قضیه به چه صورت است؟

در مورد دریافت سکه مساله را جوری مطرح کرده اند که شبهه برانگیز باشد، به این معنی که گویی آن‌ها رشوه گرفتند و یا از طرف خارجی سکه دریافت کردند، لذا نگفتند این سکه را در کجا و به چه مناسبتی دریافت کردند.

بسیار روشن است پس از اینکه برجام به نتیجه رسید و تحریم‌ها برداشته شد، بنا بود از کسانی که در این زمینه به صورت مستقیم یا غیرمستقیم تلاش کرده و برجام را به نتیجه رسانده اند به نوعی تقدیر و تشکر شود. به همین جهت طبق معمول در کمیته مربوط قرار شد به آنان نشان اعطا کنند که خود این نشان براساس آئین‌نامه نشان‌های دولتی اعطا می‌شود.

کسانی که این صحبت‌ها را می‌کنند معلوم می‌شود اصولاً آئین‌نامه اعطای نشان‌های دولتی را نخوانده‌اند. آئین نامه مذکور یک بار سال ۶۸ به تصویب دولت رسیده و مرحوم دکتر حبیبی ابلاغ کرده و بار دیگر سال ۶۹ با اصلاحاتی ابلاغ شده است و مشخص است که در ایران علاوه بر نشان‌های انقلاب اسلامی، استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی، یک مجموعه نشان‌های تخصصی مانند دانش، پژوهش، لیاقت و مدیریت و یا نشان افتخار بهبود کسب و کار وجود دارد.

همچنین نشان‌های عمومی مانند نشان سازندگی، خدمت، کار و تولید، تعلیم و تربیت و چندین نشان دیگر، که هر کدام از این‌ها تعریف شده و بعد هم در کمیته مشخص در قانون افراد واجد شرایط را مشخص می‌کنند؛ و اینکه چه نوع نشانی و با چه درجه‌ای به آن‌ها داده شود. همه موارد مربوط به اعطای نشان در آئین‌نامه مذکور توضیح داده شده و ضمن اینکه نشان‌ها آثار غیرمادی و معنوی دارند و کسانی که نشان دریافت می‌کنند می‌توانند در مراسم و آئین‌های رسمی شرکت، احیاناً تصویر و لوح یادبود آن‌ها در شهرداری زادگاهشان و یا محل خدمتشان نصب می‌شود و یا می‌توانند از فرصت‌های مطالعاتی برخوردار شوند.

این نشان‌ها مزایای مادی هم دارد، برای نمونه اگر نشان‌های عمومی و تخصصی درجه یک باشند، ۱۰۰ سکه بهار آزادی می‌دهند، اگر درجه دو باشد ۷۵ سکه و اگر درجه سه باشد، ۵۰ سکه دریافت می‌کنند لذا مورد جدیدی نیست که بگوییم، چه اتفاقی افتاده که این‌ها نشان گرفتند.

مخالفان برجام تلاش کردند همان برجام امضاء شده را احیا کنند اما...
همه افرادی که در به ثمر رساندن برجام نقش داشته اند چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم، توسط رئیس جمهور نشان دریافت کردند و خبر و گزارش‌آن به صورت عمومی منتشر شده است. کما اینکه دکتر حسین دهقان وزیر دفاع وقت نیز نشان دریافت کرد؛ بنابراین اعطای نشان مورد تازه‌ای نیست. منتها کسانی که از ابتدا با کل برجام مخالف بودند به این ابزار‌ها و تخریب‌ها متوسل می‌شوند با اینکه خودشان الان تلاش می‌کنند همان برجام امضاء شده، احیا شود، اما طرف مقابل حاضر نیست. ما شاهد بودیم که آقای باقری کنی سرپرست وزارت امورخارجه اخیرا در سازمان ملل متحد از برجام و نقش آن تعریف کرد.

شخصیتی مانند ظریف در سطح بین‌المللی هم نادر است
*مخالفین حضور عراقچی در کابینه دولت چهاردهم با اظهاراتی از قبیل اینکه او ادامه دهنده راه ظریف است، عراقچی را مورد حمله قرار می‌دهند، ارزیابی شما از این رفتار نمایندگان به چه صورت است؟

دکتر جواد ظریف یکی از افتخارات جمهوری اسلامی است. وقتی یک نفر در کشور می‌درخشد متاسفانه عده‌ای از روی حسادت و یا جهالت، به جای تشویق به تخریب وی می‌پردازند، چون خودشان را نمی‌توانند به آن سطح برسند، بنابراین سعی می‌کنند دیگری را در حد خودشان پایین بیاورند.

شخصیتی مانند دکتر ظریف در سطح بین‌المللی هم نادر هستند چه برسد به ایران. او دیپلماتی قوی، حرفه‌ای و با تجربه است و این هنر را داشت که در شرایطی که چهار قطعنامه علیه ایران ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد تصویب شده بود با تلاش شبانه‌روزی این قطعنامه‌ها و تحریم‌ها را بردارد و راه برای سرمایه‌گذاری خارجی باز شد. منتها به دلیل اینکه این جماعت از ابتدا مخالف بودند سعی می‌کنند ظریف را تخریب کنند.

عراقچی بهترین گزینه وزارتخارجه در شرایط حساس کنونی است
نکته دوم اینکه وزیر امورخارجه سیاستگذار نیست. سیاست خارجی توسط رهبری تعیین می‌شود و وزیر امور خارجه مجری سیاست خارجی است چه ظریف وزیر باشد، چه عراقچی و چه فرد دیگری. همه مجری هستند. در مورد عراقچی هم با توجه به سوابق درخشان گذشته وی به عنوان سفیر ایران ژاپن و فنلاند بوده و مدیریت‌های ارشد در وزارت امور خارجه جزء دیپلمات‌های برجسته و توانمندی است که هم در مذاکرات اولیه برجام حضور داشت و همراه ظریف و تیم او بود و هم در دوره احیای برجام دکتر عراقچی ریاست هیئت ایرانی را برعهده داشت و با ۶ دور مذاکره با کشور‌های ۱+۵ مذاکره این توافق در ماه سال ۱۳۹۹ آماده امضاء بود و مقام معظم رهبری هم از نحوه مذاکرات ایشان ابراز رضایت کرده بودند.

چنین شخصیتی ربطی به این ندارد که دنباله روی ظریف باشد یا نباشد، عراقچی به عنوان بهترین گزینه در وزارت امور خارجه، به ویژه در شرایط حساس کنونی بین المللی به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه معرفی شده، و مطالبی که درباره او گفته می‌شود از روی بی‌اطلاعی است.

فکر کردند دولت روحانی نتوانسته امتیاز بگیرد، اما بعد ۳ سال فهمیدند نمی‌شود امتیاز بیشتری گرفت
*با توجه به اشاره‌ای که به برجام کردید، اگر برجام بد بود که به خاطر آن تیم مذاکره‌کننده برجام را مورد حمله قرار می‌دهند، پس چرا دولت سیزدهم که دولت متبوع جریان افراطی علیه برجام بود، به دنبال احیای آن بودند؟

این‌ها ابتدا فکر می‌کردند دولت روحانی نتوانسته امتیازات لازم را از ۱+۵ بگیرد، و آن‌ها می‌توانند امتیازات بیشتری بگیرند. سه سال تلاش کردند تا متوجه شدند که نمی‌شود امتیاز بیشتری گرفت و راضی شدند که همین برجام را احیا کنند، چنانچه باقری کنی سرپرست وزارت امور خارجه اخیراً در سازمان ملل به صراحت از برجام تعریف کرد؛ بنابراین همه به این نتیجه رسیدند، کاری که در گذشته شده، کار درستی بوده و توانسته ایران را زیر بار تحریم‌ها بیرون بیاورد و الان هم هیچ راه دیگری وجود ندارد، ولی متاسفانه طرف مقابل یعنی کشور‌های ۱+۵ آمادگی احیای برجام گذشته را ندارند.

عملکرد عراقچی در وزارتخارجه، قابل قبول و درخشان است
*منتقدین بسیار تاکید دارند که مواضع عراقچی را دور از مواضع اصلی نظام قلمداد کنند، در حالی که او در شورای راهبردی روابط خارجی که زیر نظر رهبری انجام ماموریت می‌کند، در حال فعالیت است، می‌توان حضور عراقچی در این نهاد مهر تاییدی بر صلاحیت او ارزیابی کرد؟

حضور عراقچی در شورای راهبردی روابط خارجی یکی از نشانه‌های مقبولیت او است، اما آنچه اهمیت دارد سوابق و تحصیلات عراقچی و عملکردش در وزارت امور خارجه است. عملکرد عراقچی در وزارت امور خارجه به نحوی است که هر کسی آن مورد بررسی قرار دهد متوجه می‌شود بسیار مثبت، قابل قبول و درخشان است.

آقایان، چون با احمدی‌نژاد همسو بودند درباره اعطای سکه به وزرای او هیچ اعتراضی نکردند
در پایان باید به این نکته اشاره کنم که در دولت دهم در پایان دوره احمدی‌نژاد به اکثریت اعضای کابینه اعم از وزرا و برخی از معاونین نشان اهدا کرد و طبیعتا همین سکه‌هایی هم که ضمیمه این نشان‌ها است به همه داده شد. این افرادی که امروز اعتراض می‌کنند، چرا آن زمان اعتراض نکردند؟

چرا که به تعداد قابل توجهی نشان داده شد، با اینکه کار فوق‌العاده‌ای هم نکرده بودند، فقط می‌خواستند در پایان دوره به آن‌ها پاداشی بدهند، به اکثریت اعضای کابینه نشان‌هایی اهدا کردند و طبیعتا در کنار آن همین سکه‌ها داده می‌شد.

به دلیل اینکه آن زمان این آقایان با احمدی‌نژاد همراه بودند، به هیچ وجه هیچ اعتراضی نکردند، اما در مورد افرادی خدمت بسیار بزرگی انجام دادند و تحریم‌ها را برداشتند برجام را به نتیجه رسیدند، آقایان اعتراض می‌کنند که چرا به این افراد نشان دادند و در کنارش سکه‌ای داده شده، با وجود اینکه این کار جزو قانون است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین