کد خبر: ۹۳۰۳۷۲
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۰

حمایت کپنهاگ از کی‌یف برای استفاده از تجهیزات ناتو علیه خاک روسیه

وزیر خارجه دانمارک در اظهاراتی مجوز استفاده اوکراین از تجهیزات دانمارکی برای حمله به روسیه را صادر کرد.
حمایت کپنهاگ از کی‌یف برای استفاده از تجهیزات ناتو علیه خاک روسیه
آفتاب‌‌نیوز :

«لارس لوکه راسموسن»، وزیر خارجه دانمارک گفت که اوکراین می‌تواند با استفاده از تجهیزات تهیه شده توسط دانمارک، به روسیه حمله کند.

وی صریحا گفت: «نیرو‌های مسلح اوکراین می‌توانند با استفاده از تسلیحات تهیه شده توسط دانمارک در خاک روسیه و در جریان حمله به استان کورسک استفاده کنند.»

موضع اخیر وزیر خارجه دانمارک با بیانیه مشترک قبلی این کشور و نروژ مطابقت دارد و مشابه اظهارات «کریستیان لیندنر» وزیر دارایی آلمان است.

این اظهارات مقامات اروپایی حاکی از پذیرش فزاینده برخی از کشور‌های عضو ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) برای استفاده شدن از تجهیزات فراهم شده توسط این کشور از سوی اوکراین برای حمله در داخل خاک روسیه است. 

راسموسن ضمن ابراز «حمایت تغییر ناپذیر کپنهاگ از کی‌یف» گفت: «دفاع از خود ممکن است شامل حمله به قلمرو متجاوز باشد. اگر به زیرساخت‌ها یا تأسیسات نظامی مهاجم (روسیه) به عنوان بخشی از این عملیات حمله کنید، کاملاً در چارچوب قوانین جنگ است.»

وی در ادامه تصریح کرد که استفاده از تسلیحات دانمارکی در خاک روسیه نیز در چارچوب این قوانین است و افزود: «شما نمی‌توانید محدودیتی برای استفاده از سلاح فقط در خاک اوکراین ایجاد کنید.»

این بیانیه پس از بیانیه مشترک دانمارک و نروژ در ماه مه منتشر شد که در آن هیچ مخالفتی با حمله به خاک روسیه با استفاده از سلاح‌هایی که به عنوان بخشی از کمک نظامی آن‌ها به اوکراین ارائه شده بود، ابراز نکردند.

پیشتر، وزارت دفاع دانمارک از تخصیص ۱۱۶ میلیون دلار برای کمک نظامی به اوکراین خبر داد.

اما حمایت دانمارک از اوکراین درحالی صورت می‌گیرد که «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین در تازه‌ترین اظهارات خود، متحدان غربی کی‌یف را به باد انتقاد گرفته و خواستار ارسال هرچه سریعتر سلاح به سوی اوکراین شده است.

علت انتقاد و خشم زلنسکی، کمبود مهمات و تسلیحات ارتش اوکراین است.

ارتش اوکراین که طی روز‌های گذشته، عملیات غافلگیرکننده‌ای را در منطقه کورسک روسیه انجام داده که طبق گزارش‌ها به دلیل کمبود شدید تسلیحات، مهمات و نیروی انسانی برای حفظ تصرفات خود در این منطقه با دشواری‌هایی روبرو است.

درخواست اوکراین برای تسریع تحویل تسلیحات از این جهت مطرح می‌شود که ارتش این کشور برای دفع حملات روسیه در شرق با مشکلات زیادی مواجه است.

روسیه، به سرعت، در نزدیکی پوکروفسک، تورتسک و چاسیو یار در منطقه دونتسک در حال پیشروی است. به گفته یکی از تیپ‌های ارتش اوکراین، نیرو‌های روس، تقریبا، کراسنوهوریفسکا را و شهر نیویورک در دونتسک اوکراین را تصرف کرده‌اند.

این تیپ ارتش اوکراین می‌گوید: «دشمن در حال پراکنده شدن در منطقه است. سرعت پیشروی بسیار بالاست. متاسفانه، ظرفیت حملات تهاجمی او در اینجا به قدرت مقاومت ما بستگی ندارد، بلکه بیشتر به نیرو‌های ذخیره او بستگی دارد».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین