کد خبر: ۹۳۰۴۹۵
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۶

«توران» مادر مهربان حیات وحش ایران +عکس

یوزپلنگ «هلیا» با امید به آینده و کنار آمدن با از دست دادن یک فرزندش در نخستین بارداری، در زایمان دوم با ۲ توله مشاهده شد.
«توران» مادر مهربان حیات وحش ایران +عکس
آفتاب‌‌نیوز :

ثبت تصویر ۲ قلاده گربه کاراکال نیز به عنوان راس هرم غذایی، نویدبخش طبیعت پویای توران به عنوان «بزرگ‌ترین ذخیره‌گاه زیست‌کره ایران» در شاهرود استان سمنان است.

یوزپلنگ «هلیا» فرزند «هَرب» همان مادر مهربانی است که به عنوان نسل اول بالغ و صاحب ۲ توله شد. یکی از توله‌ها که نر و کمتر از ۲ سال سن داشت روز ششم تیر ۱۴۰۲ در تصادف با خودروهای عبوری تلف شد و هلیا تا چندین روز در محدوه تصادف به همراه فرزند دیگر در پی فرزند تلف‌شده‌اش بود.

اکنون انتشار خبر مشاهده این مادر مهربان با ۲ فرزند در دومین زایمان خود در محدوده حفاظت مشارکتی یوزکنام پل ابریشم در شرق سمنان توسط اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان شادی‌بخش قلب دوست‌داران محیط زیست شد.

طبق بررسی‌ها یوزپلنگ «هلیا» پس از اینکه تک‌فرزند باقی مانده خود در سال گذشته را با موفقیت رها و مستقل کرد، در بارداری دوم موفق به ۲ قلویی‌زایی شد.

بهرامعلی ظاهری مدیرکل حفاظت محیط زیست سمنان گفت: وجود مادر و توله‌ها و مشاهده دیگر یوزپلنگ‌‎های شناسنامه‌دار نشاندهنده پویایی جمعیت این گونه ارزشمند در منطقه توران شاهرود و بیانگر این است که سازمان حفاظت محیط زیست در تامین طعمه، آب و تامین امنیت این زیستگاه عملکرد مطلوب دارد.

هرب یوزپلنگ زایایی است که ۲ توله اش به عنوان «مهشاد» و «هلیا» نامگذاری شدند و هلیا سال ۱۴۰۱ چهار یوزپلنگ جدید به توران هدیه داد و یوزپلنگ تلف‌شده ششم تیر ۱۴۰۲ یکی از همین توله‌ها بود.

در جدیدترین تصاویر مربوط به تابستان ۱۴۰۳ مهشاد نیز با چهار فرزندش در منطقه توران مشاهده شدند که نویدبخش پویایی جمعیت این گونه ارزشمند است.

«توران» مادر مهربان حیات وحش ایران +عکس

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین