کد خبر: ۹۳۰۶۴۵
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۶

رئیس جمهور چک: الحاق اوکراین به ناتو امکان پذیر است

رئیس جمهور جمهوری چک گفت که اوکراین می‌تواند بدون پیش شرط به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) ملحق شود.
رئیس جمهور چک: الحاق اوکراین به ناتو امکان پذیر است
آفتاب‌‌نیوز :

پتر پاول، رئیس‌جمهور چک پیشنهاد عضویت اوکراین در ناتو را مطرح کرد و گفت: حتی اگر تمام سرزمین‌هایی که در حال حاضر توسط روسیه در جنگ جاری اشغال شده است توسط اوکراین بازپس گرفته نشود، بازهم این کشور می‌تواند عضو ناتو شود.

پاول در گفتگو با روزنامه نووینکی جمهوری چک اظهار داشت: «من فکر نمی‌کنم که بازگرداندن کامل کنترل بر کل قلمرو پیش نیاز پیوستن به ناتو باشد.»

پاول پیوستن آلمان غربی به ناتو را در سال ۱۹۵۵ مثال زد و گفت در آن زمان بخش شرقی آلمان در اختیار شوروی بود، ولی این کشور به ائتلاف نظامی پیوست.

پاول تاکید کرد که این رویکرد می‌تواند به اوکراین اجازه دهد بدون ایجاد درگیری مستقیم با روسیه به ناتو بپیوندد.

وی گفت: «هم راه‌حل فنی و هم راه‌حل قانونی وجود دارد که به اوکراین اجازه می‌دهد بدون وارد کردن ناتو به درگیری با روسیه، به این پیمان ملحق شود.»

به گزارش ایرنا، یک مقام بلندپایه در وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد سازمان پیمان آتلانتیک شمالی قبل از پیشرفت مذاکرات عضویت اوکراین در این پیمان، از کی‌یف درخواست می‌کند تا گام‌های بیشتری برای از بین بردن فساد در این کشور بردارد.

این مقام آمریکایی افزود: ما می‌خواهیم در این اجلاس، در مورد گام‌های بیشتری که باید اوکراین به ویژه در زمینه مبارزه با فساد بردارد، صحبت کنیم.

در ادامه این گزارش آمده است: ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، به منظور محافظت از این کشور در آینده، برای عضویت سریع در ناتو پس از پایان جنگ تلاش می‌کند. این امر آمریکا و اروپا را وادار می‌کند تا در صورت حمله روسیه به دفاع از کی‌یف بپردازند. اما موضوع «فساد» در مذاکرات اخیر بین کشور‌های عضو ناتو به چالش مهمی برای پیوستن اوکراین به ائتلاف نظامی غرب تبدیل شده و این ضربه بزرگی به زلنسکی است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین