کد خبر: ۹۳۰۶۷۶
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۷

تکفیر ترامپیست در گردهمایی پرازدحام شیکاگو

پس از فراز و فرود‌ها و، اما و اگر‌های فراوان بالاخره مجمع ملی دموکرات‌ها برای اعلام رسمی نامزد این حزب در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که قرار است ۵ نوامبر برگزار شود، شامگاه دوشنبه در شیکاگو، کار خود را آغاز کرد.
تکفیر ترامپیست در گردهمایی پرازدحام شیکاگو
آفتاب‌‌نیوز :

پس از فراز و فرود‌ها و، اما و اگر‌های فراوان بالاخره مجمع ملی دموکرات‌ها برای اعلام رسمی نامزد این حزب در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که قرار است ۵ نوامبر برگزار شود، شامگاه دوشنبه در شیکاگو، کار خود را آغاز کرد. ابتدا مینیون مور، رئیس کمیته کنوانسیون ملی دموکرات‌ها و جیمی هریسون، رئیس کمیته ملی دموکرات، سخن گفتند و پس از آن کامالا هریس، معاون رئیس جمهوری ایالات متحده، به صحنه آمد؛ حضوری که غافلگیرکننده توصیف شد، چراکه قرار بود جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، پیش از او سخنرانی کند. هریس که به نوعی نامزد نهایی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر به حساب می‌آید در این سخنرانی از رهبری جو بایدن قدردانی کرد و آن را تاریخی خواند. وی خطاب به بایدن گفت: «برای تمام عمر از خدمتتان به ملت ما و همه کار‌هایی که به انجام آن ادامه خواهید داد، متشکرم. ما برای همیشه از شما سپاسگزاریم». پیش از این جو بایدن در بدو ورود به شیکاگو در پاسخ به این پرسش که آیا آماده است تا رهبری حزب خود را به کامالا هریس بسپارد تاکید کرده بود: «بله، آماده‌ام».

جو بایدن در سخنرانی خود در این مجمع، کامالا هریس را «بهترین امید برای حفظ دموکراسی آمریکایی» نامید و او را ستایش کرد. رئیس جمهوری آمریکا از ارتقای هریس به رهبری حزب در مبارزه برای حفظ قدرت دموکرات‌ها در کاخ سفید در برابر دونالد ترامپ حمایت کرد و کارزار انتخاباتی کنونی را «نبرد برای روح آمریکا» توصیف کرد. بایدن همچنین انتخاب کامالا هریس به عنوان معاون خود در انتخابات سال ۲۰۲۰ ریاست‌جمهوری را «بهترین تصمیم در تمام دوران» سیاست‎‌ورزی خود در بیش از نیم قرن نامید. نکته مهم در این میان، فضای احساسی حاکم بر اظهارات بایدن در زمان سخنرانی‌اش بود. رویترز و بسیاری از رسانه‌های آمریکا سخنرانی خداحافظی جو بایدن را احساسی و ملی خواندند که با تشویق گسترده طرفداران حزب دموکرات روبه‌رو شد که ۵۰ سال به آن خدمت کرده بود؛ به گونه‌ای که حاضران پیش از آغاز سخنرانی بایدن دقایق طولانی او را تشویق کردند. همچنین بایدن در واکنش به شعار‌های حاضران که می‎‌گفتند «ما جو را دوست داریم»، گفت خدمت به عنوان ریاست‌جمهوری یک افتخار بود، اما کشور خود را بیش از هر چیز دوست دارد. 

اما بخش مهمتر سخنان بایدن به دلیل ماهیت مجمع ملی دموکرات‌ها رنگ و بوی انتخاباتی و حزبی به خود گرفت و او صریحا از هریس در مقابل ترامپ دفاع کرد. بایدن از آمریکایی‌ها خواست کامالا هریس را که یک «دادستان» بوده بر دونالد ترامپ که او را «مجرم» نامید، ترجیح و به او رأی دهند. او همچنین در ادامه انتقاد از نامزد جمهوری‌خواهان، فهرستی از «شکست‌های سیاست خارجی» دوران ترامپ را برشمرد و از جمله او را متهم کرد که در برابر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، سر فرود آورده و ناتو را به نامطلوب‌ترین وضعیت خود در دهه‌های گذشته رسانده است. بایدن همچنین از سخنان ترامپ که در کارزار انتخاباتی جاری خود آمریکا را کشوری شکست‌خورده لقب می‌دهد، انتقاد کرد و گفت ترامپ شکست خورده و فردی بازنده است نه آمریکا! او دستاورد‌های دولت خود، از جمله در زمینه اقتصاد را نتیجه کار مشترک با کامالا هریس نامید و پیاپی از واژه «ما» برای کار تیمی که هریس بخشی جدایی‌ناپذیر از آن بوده، استفاده کرد تا در این میان بتواند به حاضران گوشزد کند که هریس ادامه دهنده راه وی در عرصه اقتصادی و اجتماعی است. جو بایدن از سوی دیگر اعلام کرد که قوی‌ترین اقتصاد در مقایسه با تمامی جهان را بعد از دوران کووید ۱۹ برای آمریکا ایجاد کرده و ساختن کشوری بهتر محصول کار او و کاملا هریس بوده و این اهداف در دوران هریس نیز دنبال خواهد شد. این سخنان در حالی مطرح شد که کامالا هریس در روز‌های گذشته برنامه اقتصادی خود را برای بهبود معیشت مردم آمریکا ارائه کرد و از سوی ترامپ مورد انتقاد شدید قرار گرفت؛ تا جایی که ترامپ و جمهوریخواهان برنامه‌های او را به مثابه برنامه شوروی و کمونیست‌ها دانستند تا بتوانند طیف کم‌سواد و طبقه فرودست آمریکا را علیه دموکرات‌ها و به نفع خود تحریک کنند که البته این اقدام در گذشته یعنی در انتخابات ۲۰۲۰ علیه هیلاری کلینتون و دموکرات‌ها آزمایش شده بود. 

نکته درخور توجه، حملات پیاپی دموکرات‌ها به ترامپ با میدان‌داری کامالا هریس است. پس از کناره‌گیری بایدن از حضور در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، اعضای حزب دموکرات در یک رای‌گیری آنلاین که چندی پیش انجام شد با نامزدی کامالا هریس برای انتخابات ریاست جمهوری موافقت کردند و به نوعی او را تنها نامزد حزب دموکرات اعلام کردند، اما به هر ترتیب قرار است در این مجمع کامالا هریس به طور رسمی نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری را بپذیرد. اینکه در تصاویر دیده می‌شود بایدن دست هریس را بلند و او را در امتداد سیاست‌های خود معرفی می‌کند نشان از آن دارد که او همین حالا رهبری حزب دموکرات را به عهده گرفته است و باید در دو ماه و نیم باقی مانده تا انتخابات بتواند ترامپ را در کمپین‌های انتخاباتی خود به چالش بکشد. 

در همین راستا هریس در مجمع ملی دموکرات‌ها اعلام کرد که «من مردم را از هر گوشه کشورمان و از هر طبقه‌ای از زندگی می‌بینم که در اینجا با هم هستیم، که با دیدگاه مشترک ما متحد شده‌اند و ما به عنوان یک ملت، با یک صدا اعلام خواهیم کردکه «ما به جلو می‌رویم». او در پایان سخنان خود تأکید کرد که «وقتی می‌جنگیم، پیروز می‌شویم که به نوعی تداعی‌کننده سخنان گذشته بایدن در مقابله و مبارزه با ترامپ و تفکر او در آمریکا است که به زعم دموکرات‌ها تهدیدکننده دموکراسی ایالات متحده به حساب می‌آید. از سوی دیگر پخش یک فیلم از دونالد ترامپ در محل مجمع با صدای هوو کردن او توسط جمعیت روبرو شد. این ویدئو زنجیره‌ای از گزیده صحبت‌های دونالد ترامپ بود که برای برانگیختن جمعیت طراحی شده بود تا یادآوری شود که علیه چه کسی در حال مبارزه هستند. در مقابل ساعاتی پس از پایان مجمع ملی دموکرات‌ها؛ دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در شبکه اجتماعی خود تحت عنوان «تروث سوشال» اعلام کرد که حزب دموکرات اولین کودتا را در آمریکا به راه انداخت و ما شاهد بایدن و هریسِ فاسد در کنار یکدیگر هستیم. در همین راستا طبق گزارش وبگاه نیوزویک که با استناد به نظرسنجی برگزار شده توسط «ردفیلد و ویلتون» در بازه زمانی ۱۲ تا ۱۵ اوت (۲۲ تا ۲۵ مرداد) نگاشته شده است، پیشتازی ترامپ در ۲ ایالت «پنسیلوانیا» و «جورجیا» به کل محو شده و این در حالیست که در نظرسنجی قبلی برگزار شده توسط همین موسسه (۲۲ تا ۲۴ ژوئیه)، ترامپ با اختلافی چهار درصدی در پنسیلوانیا و با اختلافی پنج درصدی در جورجیا پیشتاز بود. نیوزویک در بخش دیگری از گزارش خود نوشت که ترامپ پیشتازی خود در ایالت «ویسکانسین» را هم از دست داده و اکنون، هریس با کسب ۴۸ درصد آرا و با اختلافی چهار درصدی پیشتاز است. گفته شده که هریس در ایالات مینه‌سوتا و نیومکزیکو نیز با اختلافی ۶ و ۷ درصدی از ترامپ پیشی گرفته است. به هر حال مجمع ملی دموکرات‌ها در روز اول دو نکته اصلی داشت؛ نخست آنکه هریس به‌عنوان رهبر حزب دموکرات و جانشین بایدن به دنیا معرفی شد و دیگر اینکه او و بسیاری از مقامات ارشد حزبش به انضمام بایدن تلاش دارند تا در این مجمع و حتی مهلت باقی مانده تا انتخابات ریاست جمهوری به گونه‌ای حرکت کنند که «مکتبِ ترامپیسم» را برای همیشه به حاشیه برانند. حال باید منتظر ماند و دید که او چگونه علیه غول نیویورک گام برمی‌دارد.

منبع: توسعه ایرانی 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین