کد خبر: ۹۳۰۷۹۵
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۵

تاثیر کاهش تولد در ژاپن بر دانشگاه‌ها

دانشگاه‌های ژاپن در مقطع حساسی قرار دارند؛ زیرا کاهش سریع زاد و ولد در سراسر این کشور بحث‌هایی را در مورد نیاز به ادغام، کوچک سازی یا تعطیلی احتمالی دانشگاه‌ها برانگیخته است.
تاثیر کاهش تولد در ژاپن بر دانشگاه‌ها
آفتاب‌‌نیوز :

 یک کارگروه شورای مرکزی آموزش در ژاپن که به وزیر آموزش اینکشور مشاوره می‌دهد، در حال بررسی آینده دانشگاه‌ها در پاسخ به نرخ پایین زاد و ولد در ژاپن است.

به گزارش ژاپن تایمز، در همین حال، انجمن دانشگاه‌های ملی ژاپن بیانیه‌ای بی‌سابقه صادر کرده و هشدار داده است که دانشگاه‌های ملی این کشور از نظر مالی با «محدودیت بحرانی» روبرو هستند.

از زمانی که ماساهیتو موریاما، وزیر آموزش ژاپن در سپتامبر سال گذشته مسئول شد، این کارگروه ماهیانه تشکیل جلسه داده است و در تیرماه امسال پیش نویس گزارش موقت را به کمیته فرعی دانشگاه شورای مرکزی ارائه کرد. با تصویب این پیش نویس، کمیته ویژه در نظر دارد تا پاییز امسال بحث را از سر بگیرد تا گزارش نهایی را تا پایان مارس سال آینده به وزیر ارائه کند.

افراد ۱۸ ساله که اکثریت دانشجویان مقیم دانشگاه را تشکیل می‌دهند، در سال گذشته تقریباً ۱.۱ میلیون نفر بودند که نسبت به اوج این تعداد یعنی ۲.۴۹ میلیون نفر در سال ۱۹۶۶ میلادی کاهش چشمگیری داشت. پیش‌نویس گزارش موقت این کارگروه پیش‌بینی کرده که تعداد جوانان ۱۸ ساله تا سال ۲۰۴۰ میلادیبه حدود ۸۲۰ هزار نفر خواهد رسید. در نتیجه، پیش بینی می شود تعداد ورودی های دانشگاه از حدود ۶۳۰هزار نفر در سال گذشته به ۵۱۰هزار نفر در سال ۲۰۴۰ میلادی کاهش یابد.

با انعکاس این چشم انداز تیره و تار، کارگروه ویژه بر نیاز دانشگاه‌ها به تنوع بخشیدن به بدنه دانشجویی خود از طریق جذب طیف وسیع تری از افراد، از جمله بزرگسالان شاغل و دانشجویان بین المللی تاکید کرد. در این گزارش آمده است که «اگر تمرکز فعلی بر جوانان ۱۸ ساله بدون تغییر باقی بماند، حفظ مقیاس ثبت‌نام استاندارد دست نیافتنی است».

حتی با وجود چنین تلاش‌هایی، پیش‌نویس این گزارش هشدار می‌دهد که دانشگاه‌ها به ناچار با کمبود متقاضی، همراه با تعلیق احتمالی استخدام یا حتی ورشکستگی مواجه خواهند شد که بر نیاز به «اقدامات مشخص برای بهینه‌سازی مقیاس کلی» تأکید می‌کند.

همچنین، پیش نویس این گزارش نگرانی خاصی را در مورد وضعیت پیش روی دانشگاه‌های خصوصی ژاپن بیان می‌کند. این سازمان هشدار داد که "امنیت دسترسی به آموزش با کیفیت بالا ممکن است در مناطق روستایی به طور فزاینده ای دشوار شود. در حال حاضر حدود ۵۳ درصد از دانشگاه‌های خصوصی، عمدتاً در مناطق روستایی، برای جذب متقاضیان کافی برای برآورده کردن ظرفیت‌های ثبت‌نام خود با مشکل مواجه هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین