کد خبر: ۹۳۰۹۳۸
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۰

از علائم تا درمان؛ آبله میمونی چیست؟

پس از کاهش اپیدمی و علائم ترسناک و جهانگیر ویروس کرونا در تمام دنیا، حرف‌هایی از شیوع یک بیماری جدید به گوش می‌رسد؛ آبله میمونی! این بیماری به تازگی ترس‌ها و نگرانی‌های بسیاری را برای تمامی افراد دنیا به دنبال دارد و همچنان با ابهامات و ناشناختگی‌هایی همراه است.
از علائم تا درمان؛ آبله میمونی چیست؟
آفتاب‌‌نیوز :

در این مطلب با شما هستیم تا به طور مفصل به بررسی و معرفی این بیماری بپردازیم و علائم و راه‌های درمان آن را مرور کنیم.

به نقل از سازمان بهداشت جهانی، آبله میمونی که این روز‌ها به وفور اسم آن را می‌شنویم، بیماری نادری است که بر اثر عفونت با ویروسی به همین نام اتفاق می‌افتد. این ویروس از جنس Orthopoxvirus از خانواده Poxviridae است. ویروس آبله میمونی اولین بار در سال ۱۹۵۸ و در زمانی که شیوع یک بیماری مشابه آبله در میمون‌هایی که برای تحقیقات نگهداری می‌شدند کشف شد. به همین دلیل هم آبله میمونی به این نام شناخته شد.

اولین مورد انسانی این ویروس و بیماری در سال ۱۹۷۰ در جمهوری کنگو به ثبت رسید و در ادامه نیز رفته‌رفته در مناطقی همچون آفریقای مرکزی و غربی دیده شد. تقریباً می‌توان با اطمینان گفت که پس از این ماجراها، موارد ابتلای مشاهده‌شده در خارج از آفریقا، به دلیل سفر‌های بین‌المللی و یا ورود حیوانات وارداتی منتقل شده‌اند.

اگر بخواهیم صادقانه به این موضوع نگاه کنیم، باید بگوییم که منبع طبیعی این بیماری، همچنان ناشناخته است و در رابطه با تاریخچه طبیعی این بیماری نیز قطعیتی وجود ندارد.

یکی از بزرگ‌ترین ابهاماتی که در زمان انتشار اخبار مربوط به ابتلا به آبله میمونی در سراسر دنیا به وجود آمد، احتمال وجود ارتباط میان کووید ۱۹ و آبله میمونی است. به همین دلیل هم در پاسخ به این دغدغه باید بگوییم که این بیماری هیچ ارتباطی با ویروس کرونا ندارد و از خانواده ویروس‌های آبله‌ای است.

علائم ابتلا به آبله میمونی، بی‌شباهت به علائمی که از آبله می‌دانید نیست؛ با این تفاوت که غالباً به شکل خفیف‌تری بروز پیدا می‌کند. از مهم‌ترین نشانه‌های این بیماری، دانه‌های پوستی (راش) به همراه تاول در صورت، دست‌ها، پاها، دهان و اندام تناسلی است. از دیگر علائمی که نشان از ابتلا به این بیماری دارند، می‌توان به این موارد اشاره کرد:

سردرد

بروز بثورات پوستی

تب

بدن درد

لرز

تورم غدد لنفاوی

خستگی

این بیماری دارای دوره کمون ۵ تا ۲۱ روز است. دوره کمون از زمان شروع علائم تا بروز عفونت را شامل می‌شود. به همین دلیل نیز نمی‌توان علائم را به روز‌های اول بیماری، خلاصه کرد. در کنار این نیز ناگفته نماند که آبله میمونی، غالباً بین ۲ تا ۴ هفته بهبود پیدا خواهد کرد.

موارد شدید ابتلا به آبله میمونی با علائم به مراتب شدیدتر نیز معمولاً در میان افراد مبتلا به نقص ایمنی زمینه‌ای و یا در کودکان خردسال دیده می‌شود. خانم‌های باردار نیز از دیگر افرادی هستند که در معرض ابتلا به آبله میمونی شدید قرار دارند.

حیواناتی همچون جوندگان آفریقایی و یا نمونه‌های شبه انسانی همچون میمون‌ها، حامل این ویروس هستند و قابلیت آلوده کردن افراد را نیز دارند.

ابتلا و انتقال این بیماری از فردی به فرد دیگر از راه‌های زیر خواهد بود:

تماس نزدیک با سطوح آلوده

برقراری رابطه جنسی با بیمار

انتقال مایعات بدنی بدن بیمار

قطرات تنفسی و یا مواد آلوده موجود در بستر.

در کنار این موارد مصرف گوشت خام یا نیمه‌خام حیوانات آلوده نیز می‌تواند احتمالی بر بروز ابتلا به این بیماری باشد.

به نقل از «theconversation» معمولاً برای درمان این بیماری نیاز به داروی مشخصی وجود ندارد. از آنجایی که آبله میمونی معمولاً علائم خفیفی دارد، بعد از گذشت دوره مشخص خود و بدون نیاز به درمان، بهبود می‌یابد. با این حال، واکسن‌هایی نیز وجود دارند که می‌توانند ابتلا به این بیماری را کنترل کنند و آن را کاهش دهند.

توصیه اکید ما این است که در صورت بروز علائم مربوط به آبله میمونی، حتماً با پزشک دکتر عفونی و یا دکتر داخلی مشورت کرده و در صورت نیاز، دارو‌هایی همچون مسکن‌های تجویزی را مصرف کنید. به هیچ عنوان بدون تائید پزشک، هیچ دارویی را در طی این بیماری مصرف نکنید.

تا به حال گزارشاتی از وجود آبله میمون در تهران انجام شده که هر کدام بنا به دلایل مشخصی نقض شده‌اند. برای مثال، چندی پیش موردی مشکوک به بیماری آبله میمونی شناخته شد که بعد از بررسی‌های متفاوت و انجام آزمایش‌های لازم، مشخص شد که او به بیماری آبله مرغان مبتلاست نه آبله میمونی! 

با این حال به نقل از رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت در خبر آنلاین، افرادی که واکسن مربوط به آبله را دریافت کرده‌اند تا ۸۰ درصد در برابر آبله میمونی ایمنی خواهند داشت. با این حال در حال حاضر برنامه‌ای برای واکسیناسیون ملی این بیماری وجود ندارد.

نکته‌ای که می‌تواند نگرانی‌های احتمالی را کاهش دهد، این است که آزمایشگاه‌های موجود در تهران و سراسر کشور، از امکانات مجهزی برخوردارند که می‌توانند تشخیص این بیماری را در سریع‌ترین زمان ممکن انجام دهند.

آبله میمونی بیماری نادری است که علائم خفیفی مشابه علائم آبله مرغان ایجاد می‌کند. این بیماری داروی مشخصی ندارد و بین ۲ تا ۴ هفته درمان می‌شود.

به خاطر داشته باشید که رعایت موارد ذکرشده جهت پیشگیری از ابتلا به آبله میمونی، نگرانی‌های احتمالی را برطرف می‌کند، با این حال در حال حاضر این بیماری در تهران و یا سایر شهرستان‌های کشور به میزانی نرسیده که بتوانیم احتمال خطر داشته باشیم.

تحقیقاتی که در رابطه با بهداشت عمومی این بیماری در سراسر دنیا و به ویژه کشور‌های غیربومی این بیماری انجام شده‌است نشان می‌دهد که نمونه‌هایی از ابتلا به این بیماری در بسیاری از کشور‌های دنیا دیده می‌شود. با این حال تدابیری همچون رعایت نکات مهم و مؤثر در پیشگیری از این بیماری و یا در موارد بعد، و استفاده از واکسن می‌تواند در مهار این ویروس مؤثر باشد.

گزارش‌هایی که در رابطه با شیوع این بیماری در دنیا انجام شده‌است نشان می‌دهد علائم این بیماری، حدود ۲۱ روز بعد از آلودگی از طریق تماس فیزیکی با ضایعات پوستی، رابطه جنسی با فرد آلوده، قرارگیری در معرض ویروس به صورت رو در رو و بدون محافظ چشمی و تنفسی با افرادی همچون کادر درمانی که با بیماران مبتلا به این ویروس در ارتباط بوده‌اند و یا دیگر راه‌های انتقال، بروز پیدا می‌کنند.

طبیعی است که بعد از اپیدمی ویروس کرونا در سراسر جهان، نگرانی‌های بسیاری در رابطه با بروز موقعیت‌های مشابه وجود داشته باشد. آبله میمونی نوعی بیماری نادر ویروسی است که علائمی مشابه با آبله مرغان، اما خفیف‌تر ایجاد می‌کند. سردرد و بدن‌درد، تاول پوستی و تب و لرز از علائم اصلی این بیماری هستند.

منبع: فرادید

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین