کد خبر: ۹۳۱۱۳۴
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۴

نطق طوفانی پزشکیان؛ همه کابینه رأی اعتماد گرفت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه و در پنجمین روز از بررسی صلاحیت‌ها و برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم، تشکیل جلسه داد و در نهایت به تمامی وزرای پیشنهادی رای اعتماد داد.
نطق طوفانی پزشکیان؛ همه کابینه رأی اعتماد گرفت
آفتاب‌‌نیوز :

نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه و در پنجمین روز از بررسی صلاحیت‌ها و برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم، تشکیل جلسه داد و در نهایت به تمامی وزرای پیشنهادی رای اعتماد داد.

در آخرین ساعات روز سه شنبه و در چهارمین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی، تنها وقت به ارایه گزارش کمیسیون‌های تخصصی مربوط به وزارت نیرو رسید و سخنرانی مخالفان و موافقان به صبح روز چهارشنبه موکول شد. همچنین بررسی صلاحیت وزیر ورزش و جوانان نیز بررسی شد.

در نهایت ۲۸۸ نماینده حاضر در صحن علنی اقدام به انداختن آرای خود در گلدان‌های نقره‌ای کردند که بر این اساس: علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با ۲۶۸ رای موافق، ستار‌هاشمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با ۲۶۴ رای موافق، سید اسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات با ۲۶۱ رای موافق، عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی اقتصاد و امور دارایی با ۱۹۲ رای موافق، سید عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه با ۲۴۷رای موافق، محمدرضا ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ۱۶۳رای موافق، احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با۱۹۱ رای موافق، غلامرضا نوری قزلجه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با ۲۵۳ رای موافق، امین حسین رحیمی وزیر پیشنهادی دادگستری با ۲۶۸ رای موافق، امیر سرتیپ عزیز نصیرزاده وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی از نیرو‌های مسلح با ۲۸۱رای موافق، فرزانه صادق مالواجرد وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با ۲۳۱ رای موافق، سید محمد اتابک وزیر پیشنهادی صمت با ۲۳۱رای موافق، حسین سیمایی صراف وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با۲۲۱ رای موافق، سیدعباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با ۲۷۲ رای موافق، اسکندر مومنی وزیر پیشنهادی کشور با ۲۵۹ رای موافق، سیدرضا صالحی امیری وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با ۱۶۸رای موافق، محسن پاک‌نژاد وزیر پیشنهادی نفت با ۲۲۲ رای موافق، عباس علی آبادی وزیر پیشنهادی نیرو با ۲۵۵ رای موافق و احمد دنیا مالی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان با ۲۵۳ رای موافق موفق به کسب رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی شدند.

براساس قانون باید افراد معرفی شده می‌توانستند نصف به اضافه یک رای یعنی از مجموع ۲۸۸ رای ماخوذه حداقل ۱۴۵ رای را برای تصدی پست وزارت کسب می‌کردند که تمامی افراد معرفی شده از سوی رئیس جمهوری اسلامی ایران، موفق به کسب رای اعتماد تمایندگان مجلس شدند.

سخنرانی طوفانی پزشکیان در حمایت از وزرای پیشنهادی

پیش از آغاز رای گیری برای کابینه چهاردهم دکتر مسعود پزشکیان در سخنگاه قرار گرفت و در دفاع از وزرای پیشنهادی دولت افزود: در این برهه از تاریخ، بیش از هر چیز به وحدت و انسجام نیاز داریم، گر صید عدم شوی زخود رسته شوی، گر در صفت خویش روی بسته شوی، می‌دان که وجود تو حجاب ره تست، با خود منشین که هر زمان خسته شوی.

وی افزود: آنچه در این برهه از تاریخ بیش از همه به آن نیاز داریم وحدت و انسجام داخلی است. این بدان معنا نیست که از سلائق و باور‌های خود بازگردیم، اما باید در سیاست‌های کلی، قانون برنامه و چشم‌انداز به زبان و نگاه مشترکی برسیم.

رئیس جمهوری ادامه داد: هنگام اجرای قانون نمی‌توانیم سلایق خود را مداخله دهیم. با همه عزیزانی که به عنوان کاندیدای وزارت معرفی کردم هم قسم خواهیم شد که قانون، سیاست‌های کلی و چشم انداز را به صورت کامل اجرا کنیم، امیدوارم این میثاق را با شما هم داشته باشیم و شما ما را در این چهارچوب ارزیابی کنید.

رئیس جمهوری افزود: به باور و اعتقادم برمی‌گردم، چون خیلی وقت‌ها تلاش کرده ام روی اعتقاداتم بایستم، تلاش کردیم پیمانی که بسته بودیم را با وفاق جلو بیاییم.

دکتر پزشکیان ادامه داد: معرفی این دوستانی که اینجا نشسته‌اند، نشان از تعهد و پایبندی بنده به آن پیمان است عزیزانی که به عنوان کاندیدای وزارت معرفی شده اند، از یک دسته و جناح و گروه نیستند.

وی ادامه داد: مجموعه‌ای از سلایق، نظرات و جناح‌ها و دسته‌ها هستند، اما در یک اصل با هم مشترکیم: چشم انداز، سیاست‌های کلی نظام و قانون برنامه؛ متعهدیم این‌ها را اجرا کنیم و قول می‌دهیم روی آن خواهیم ایستاد

رئیس جمهوری افزود: به حرفی که می‌زنیم پایبندیم؛ به وعده خود عمل می‌کنیم با شما نمایندگان تا جایی که وقت داشتیم حرف زدیم و با هم پیمان بستیم و قول دادیم با شما تعامل کنیم و حتما تعامل خواهیم کرد.

وی با تاکید بر این که با مشورت شما و سایر کارشناسان و متخصصان برای تعالی این کشور و اجرای قانون تلاش کنیم، گفت: وقتی می‌گویم قول می‌دهم و پیمانی می‌بندم، این پیمان دوطرفه است و نمی‌تواند یک طرفه بسته شود، کمکمان کنید تا بتوانیم کارمان را ادامه دهیم اجازه دهید تا سلایق مختلف با هم بتوانیم در چشم انداز و چارچوب کار کنیم.

رئیس جمهوری افزود: بیایید با هم برادر باشیم و باهم پیمان برادری ببندیم؛ حضرت علی (ع) می‌فرمایند: وحدت و انسجام ما، از نماز و روزه‌ای که می‌خوانیم بالاتر است. نماز را برای وحدت می‎خوانیم.

وی تاکید کرد: «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَمیعًا وَلا تَفَرَّقوا» همه باید باهم پیمان ببندیم و به آن ریسمان خدا چنگ بزنیم، مطمئن باشید همه ما عیب و نقص داریم؛ اگر قرار باشد من شما را و شما مرا نقد کنرد، هیچ‌کداممان کوتاه نخواهیم آمد.

وی افزود: هرکدام از ما اگر هنر داریم، قبل از اینکه به عیب دیگران بپردازیم، به عیب خودمان بپردازیم. حل اختلاف این نیست که طرف مقابل را محکوم کنیم و به او بگوییم کوتاه بیاید. همه چیز طرف مقابل غلط و همه چیز طرف دیگر درست است؟ اینطور که نمی‌‍شود وحدت کرد.

رئیس جمهوری ادامه داد: من باید به‌عنوان فردی که در این مملکت بزرگ شدم و زندگی کردم، باید خودم را نقد کنم که چرا در حضور من مشکل ایجاد شد؟ من می‌توانستم حل کنم که نکردم.

وی تاکید کرد: می‌توانم به زمین و زمان گره بزنم و بگویم دیگران مشکلند و من مشکل نیستم؛ ولی من مشکلم، ما مشکلیم و اگر دست به دست هم دهیم می‌توانیم قدرت و عزت را به کشور بازگردانیم.

رئیس جمهوری افزود: دنیامالی و نوری و علی‌آبادی، دونفر از این‌ها که در مجلسند و دوستان شما هستند، خوب یا بد ما دو نفر را از مجلس انتخاب کرده‌ایم، البته خود ما هم مجلسی هستیم، ۴ دوره با شما بودیم این دوره هم در خدمتتان بودیم و از مجلس به ریاست جمهوری رفتیم.

دکتر پزشکیان ادامه داد: باور دارم که ما باید با شما تفاهم کنیم و دست به دست هم بدهیم و برویم، این را باور دارم و شعار نمی‌دهم، تا اینجا هم که دیدید سعی کردم با وفاق و همدلی با شما بیایم همه کسی را که باید با آن‌ها وفاق داشته باشیم سعی کردم با وفاق بیایم. وی افزود: ۴ وزیر دیگرمان، دکتر ظفرقندی، میدری، همتی و صالحی امیری؛ من از هیچ چیز سردرنیاورم از بهداشت و درمان سردرمیاورم، اعتماد کنید، اینگونه نیست که کسی بیاید و جهت‌گیری او در مقابل ولایت و سیاست باشد و من با او کنار بیایم، در مناظرات هم با قدرت از ولایت و اعتقاد و انقلاب دفاع می‌کردم و می‌کنم و در دانشگاه تهران جلسه گذاشته بودم برویم ببیند چه گفته‌ام، من که کوتاه نمی‌آیم، چه کسی گفته این‌ها در مقابل ولایتند.

پزشکیان گفت: چرا دارید کسی که با ما است را به زور از کشتی پیاده می‌کنید، همه وزرای بهداشت و درمان قبلی آقای ظفرقندی را تایید کردند، راست یا چپ، آدم سالم، صادق، جبهه‌ای، جانباز. رئیس جمهوری افزود: شما می‌دانید مرا برای کاندیدایی نمایندگی ردصلاحیت کرده بودند، وقتی نگاه بسته است همین است، در صورتی که با تمام وجودم به این انقلاب و این مملکت و رهبری اعتقاد دارم، ولی حرف هم دارم.

وی گفت: من مجبور بودم به عنوان نماینده در کنار مردم بایستم و دوباره نیز در کنار مردم خواهم بود، اینجا هستم برای اینکه مشکل مردم را حل کنم، گره از گره مردم باز کنم، اینجا نیستم که در مقابل مردم بایستم.

رئیس جمهوری اظهار داشت: باور دارم که باید با نمایندگان مجلس تفاهم کرد و دست به دست هم دهیم، این‌ها شعار نیست.

وی گفت: به بنده اعتماد کنید، اینطور نیست که اگر جهت‌گیری کسی در مقابل ولایت باشد بنده با او کنار بیایم، چه کسی گفته که این افراد در مقابل ولایت هستند. چرا اصرار داریم کسی که با ماست را از کشتی پیاده کنید؟

پزشکیان تاکید کرد: تمام وزرای قبلی بهداشت و درمان از راست تا چپ دکتر ظفرقندی را تایید کرده‌اند. انسانی سالم، جبهه‌ای و جانباز است، اما خب حرف برای گفتن دارد.

وی افزود: صلاحیت بنده را برای نمایندگی مجلس رد کرده بودند. وقتی نگاه بسته است همین است. در صورتی که با تمام وجود به انقلاب و مملکت و رهبری اعتقاد دارم، من مجبور بودم که به عنوان نماینده در کنار مردم بایستم و دوباره در کنار مردم خواهم بود.

رئیس جمهوری ادامه داد: اینجا هستم که مشکل مردم را حل کنم و گره از کار آنان باز کنم نه اینکه در مقابل مردم بایستم.

وی افزود: اگر دست به دست هم بدهیم می‌توانیم قدرت و عزت را به کشور برگردانیم، در جبهه‌ها رقابت برای جنگیدن و شهید شدن و فداکاری و ایثار بود، برای اینکه مشکلات مملکت را در بحران اقتصادی و مدیریتی حل کنیم، باید بر همین اساس با هم رقابت کنیم، نه این‌که یکدیگر را تخریب کنیم.
رئیس جمهوری تاکید کرد: راه نجات ما وفاق و همدلی و انسجام است. ما نظر شما روی چشم‌مان می‌گذاریم. من در مسئولیت‌ها تنها تصمیم نخواهم گرفت و با شما مشورت می‌کنم و نظر شما را در تصمیماتم بر اساس شایستگی و تجربه و علم لحاظ می‌کنم.

وی ادامه داد: اگر هر کدام کار خودمان را بکنیم، بعید است از این بحران‌ها بیرون بیائیم، برای انتخاب آقایان عراقچی، خطیب، مومنی، کاظمی، سرتیپ نصیرزاده، سیمایی صراف بدون هماهنگی این کار را نکرده‌ایم؛ چه با کمیته‌ها و چه با بالا و کسانی که باید هماهنگ می‌کردیم.

وی تصریح کرد: امکان ندارد کسی را برای تقابل انتخاب کرده باشیم، من با تمام وجود برای وحدت و وفاق آمده‌ام؛ در ذهن من ایده‌آل‌هایی بود، ولی وقتی دیدم در مورد آن‌ها تفاهم و توافق نیست، از آن‌ها کوتاه آمدم. چون تفاهم برای من مهم‌تر از گزینه ایده‌آل بود. برای وحدت کوتاه آمده‌ام، در مورد افراد معرفی‌شده حداکثر توافق و تفاهم با نهاد‌هایی که باید، انجام شده است.

رئیس جمهوری با بیان این که می‌خواهیم مشکلات را حل کنیم کمکمان کنید، ما با هم می‌توانیم، اظهار داشت: من به عنوان یک ایرانی نمی‌توانم بپذیرم آنطرف آبی‌ها رشد کنند و ایرانی‌ها با حسرت به آن‌ها نگاه کنند

وی اظهار داشت: هیچی از آن‌ها کم نداریم باید دست از این دعوا‌های بیخودی برداریم وحدت کنیم در اجرای این چشم انداز هم قسم شویم و جلو برویم
دکتر پزشکیان ادامه داد: هر وقت پایمان را آن سوی خط گذاشتیم، به ما بگویید فکر نکنید می‌خواهیم خیانت کنیم، به خدا می‌خواهیم به این مردم خدمت کنیم؛ می‌خواهیم همان چشم اندازی که رهبر معظم انقلاب تعیین کرده، با قدرت به آن برسیم، در نتیجه از شما برادران و خواهران درخواست عاجزانه داریم این وفاق و وحدت را در تیم ما به هم نزنید.

وی افزود: نمی‌گویم عیب ندارم مکر می‌شود آدم عیب نداشته باشد؟ بنده نمی‌گویم ایده آلیم، ما رسیدیم به اینجا، شما هم با همه این نقص‌ها و عیب‌ها این وفاق ما را به هم نزنید.

رئیس جمهوری گفت: به شما قول می‌دهیم در خدمت شما و مردم عزیز کشور باشیم و هر چه از دستمان بربیاید در طبق اخلاص خواهیم گذاشت و تا زمانی که جان در بدن داریم، اجرایی خواهیم کرد.

وی ادامه داد: همه عزیزانی که اینجا هستند کارشناس و نخبه اند هیچ یک تازه به میدان رسیده نیستند مشکل ما در زبان مشترک است و این زبان مشترک، چسم انداز، سیاست‌های کلی نظام و قانون برنامه است.

دکتر پزشکیان تصریح کرد: آقای دکتر همتی که اینجا نشسته اند، فردی هستند که هم در اقتصاد هم در بیمه هم در بانک هم در دانشگاه تجربه دارند و کار کرده اند، همه این اطلاعات را بنده در بالا هماهنگ کرده ام و چه با رئیس مجلس؛ یعنی با هم تفاهم کرده‌ایم. وی گفت: صالحی امیری وزیر بوده، رئیس کتابخانه ملی بوده، رئیس کمیته المپیک بوده آقای دنیامالی که دیگر مال خودمان است. رئیس جمهوری افزود: چهل سال است که می‌خواهیم عدالت و برادری و انصاف را در این مملکت راه بیاندازیم، اما هر روز با هم دعوا می‌کنیم، این منیت است که اجازه نمی‌دهد با شما باشم. این منِ شماست که اجازه نمی‌دهد با ما باشید. وی تاکید کرد: دست به دست هم دهیم برای ایران، برای مردم و برای مملکتمان. با تمام وجود به همه عزیزانی که اینجا حضور دارند رای دهید، دکتر عراقچی، اولین کسی بود که آقا تائید کردند حتی قبل از اینکه اسامی وزرا را اعلام کنیم.

رئیس جمهوری ادامه داد: ممکن است قدری ضعیف باشیم، ولی اگر انسجام و وحدت داشته باشیم و کارشناسان و نخبگان را وارد جریان کنیم، مشکلی نیست که نتوانیم از سر راه برداریم؛ همانطور که در جبهه‌ها توانستیم.

وی تصریح کرد: در جنگ با عراق، تنها عراق نمی‌جنگید؛ تمام دنیا پشتیبان عراق بودند. ما که پول نداشتیم، اما باور و اعتقادی وجود داشت؛ آن‌هایی که در جبهه بودند، آمده بودند جانشان را در راه وطنشان فدا کنند.

پزشکیان افزود: جنگ امروز، بدتر از جنگ ایران و عراق است؛ باید همه دست به دست هم بدهیم و قدم اول این است که دست از اختلافات گذشته برداریم.

وی ادامه داد: بپذیرید که من می‌خواهم برادر شما باشم؛ من می‌پذیرم که شما برادر و خواهر من هستید. بپذیریم که می‌خواهیم با تمام وجود به این مردم در آن چارچوب و چشم‌انداز، خدمت کنیم.

وی ادامه داد: وزیر ارشاد که نمی‌آمد، آقا به او دستور داده و آمده، من نمی‌خواهم این حرف‌ها را بزنم، چرا مرا وادار می‌کنید این حرف‌ها را بگویم، ایشان را صدا کردم، آمد، صحبت کردیم، چند بار گفت نه و رفت، رفتم خدمت آقا گفتم، این لیست است و این افراد در لیست هستند و گفتم او نیامد، همانجا تلفن را گرفت و گفت به ایشان بگویید که بیاید.

پزشکیان تصریح کرد: من نمی‌خواهم جزئیات را بگویم، من می‌خواهم بگویم هماهنگ شده‌ایم و به اینجا آمده‌ایم، شما از ما بپذیرید، خانم صادق را خود آقا گفتند که باشد، چرا مرا وادار می‌کنید چیز‌هایی که نباید را بگویم، همه این عزیزان با هماهنگی و تفاهم به اینجا آمده‌اند خیلی از آدم‌هایی که یک ذره در آن‌ها شک بود، بدون اینکه بگوییم در لیست‌ها نیاوردیم.

وی گفت: برادرمان آقای اتابک یک لیستی درست کرده بودند و آورده بودند ما لیست را نگاه کردیم، صحبت کردیم خداوکیلی نمی‌خواستم عوض کنم، بعد دیدیم برادرمان هم در بنیاد مستضعفان بوده و هم در اقتصاد و هم در بازار و صنعت بوده و کار‌های بزرگی کرده است. رئیس جمهوری افزود: اگر می‌خواهید آدم‌ها را بشناسید با تئوری نشناسید در میدان عمل بشناسید، حرف و عمل خیلی فاصله دارد، ایشان کار‌هایی زیادی در صنعت، فولاد انجام داده است.

بررسی صلاحیت عباس علی آبادی وزیر پیشنهادی نیرو

در ابتدای جلسه علنی روز چهارشنبه ابتدا مخالفان و موافقان وزیر نیرو به ایراد سخنرانی خود پرداختند و سپس وزیر پیشنهادی مطالب خود را بیان کرد.

محسن بیگلری و حمیدرضا گودرزی به عنوان مخالفان وزیر نیرو سخنرانی کردند و عدم شناخت کافی از ماموریت‌های وزارت نیرو، و داشتن سودای وزارت در این پست از سوی علی آبادی را از دلایل مخالفت خود عنوان کردند.

همچنین غلامرضا شریعتی، هادی‌هاشمی‌نیا، روح‌الله لک علی‌آبادی و رحمت الله نوروزی موافقان وزیر پیشنهادی نیرو سابقه فعالیت در حوزه آب و برق، توانمندی، شجاعت و برنامه ریزی، تلاش برای رفع ناترازی برق و توانایی ایجاد تحول در حوزه آب و برق از سوی وزیر پیشنهادی را از دلایل موافقت با وی عنوان کردند.

عباس علی آبادی وزیر پیشنهادی نیرو نیز در جریان بررسی برنامه و صلاحیت خود در اظهاراتی با اشاره به مواجهه کشور با ناترازی برق و آب گفت: ناترازی آب و برق معضل امروز وزارت نیرو است و تامین مطمئن آن برعهده وزیر نیرو است؛ اگرچه گرما و تغییرات اقلیمی تاثیرگذار است، اما مشکلات فراتر از موضوع گرماست و برطرف کردن کمبود‌ها در این حوزه امر پیچیده و چند وجهی است و این امر چند وجهی نیازمند همدلی در سطح حاکمیت و همراهی در سطح قوا به ویژه مجلس است.

وی با بیان اینکه عنوان کرد: برآورد‌های کارشناسی نشان می‌دهد که در حوزه برق ناترازی در سال جاری به بیش از ۱۸ هزار مگاوات می‌رسد؛ این ناترازی ریشه در اقتصاد ناکارآمد برق دارد که جذابیت اقتصادی این صنعت را از بین برده است و موجب مصرف خارج از الگو‌های استاندارد شده است؛ از طرف دیگر بودجه وزارت نیرو در سال‌های گذشته کفاف یارانه برق را نداده و منجر به ایجاد بدهی بزرگی به شرکت‌های خصوصی در حوزه برق شده است؛ انباشت تعهدات وزارت نیرو باعث شده جذابیت سرمایه‌گذاری در این حوزه برای بخش خصوصی عملاً از بین برود.

وی با بیان اینکه عنوان کرد: ما هنوز نتوانسته‌ایم گفتمان قابل فهم و وثوقی با مردم عزیز برای تبیین نقش آن‌ها در بهتر مصرف کردن ایجاد کنیم. در خصوص همراه شدن با مردم لازم است ابتدا صحبت‌ها و دغدغه‌های آن‌ها توسط ما شنیده شود و سپس گفتمان مشترک در کشور ایجاد شود؛ در نتیجه تلاش خواهیم کرد با توسعه گفتگو مردم عزیز را در مدیریت مصرف همراه و همدل سیاستگذاران کنیم.

وزیر پیشنهادی وزارت نیرو تأکید کرد: من در صورت تایید نمایندگان مجلس مصمم هستم اهداف تعیین شده در برنامه هفتم و قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق را اجرایی نمایم.

وی افزود: با اصلاح اقتصاد برق و کاهش مداخلات قیمتی وزارت نیرو از موضع رقیب بخش خصوصی خارج می‌شود و ما چاره‌ای نداریم جز اینکه خود را از مواضع اجرایی و حتی کارفرمایی به موضع تنظیم‌گری ببریم و این در راستای شعار سال اعلامی از سوی مقام معظم رهبری نیز است و ما باید زمین بازی را برای بهترین برنده‌ها فراهم نماییم. همه اسناد بالا دستی اشاره به تغییر این رویکرد دارند و ما باید باور کنیم که این تغییر قابل انجام و به صلاح کشور است؛ باید برای دستیابی به این هدف مهم با یکدیگر هم پیمان شویم.

علی آبادی با اشاره به برنامه‌های خود در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر و هسته‌ای گفت: ما چاره‌ای نداریم جز اینکه به انرژی‌های تجدید پذیر و هسته‌ای برای تولید برق نگاه راهبردی و کلیدی داشته باشیم؛ کشور ما اساساً کشوری آفتابی است و این یعنی ظرفیتی که بسیاری از کشور‌ها از آن بی‌بهره هستند. از طرف دیگر نیز حداکثر مصرف ما در ظهر تابستان است که با بیشترین میزان تولید نیروگاه‌های خورشیدی هم‌زمان است؛ بنابراین بدون شک سهم تولید برق خورشیدی در دولت چهاردهم افزایش خواهد یافت. در کنار بهره‌گیری از ظرفیت‌های مذکور وزارت نیرو با تدبیر مدل‌های اقتصادی جذب حداکثری سرمایه‌گذاران در این حوزه را دنبال خواهد کرد؛ این رمز کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی و کاهش آلودگی‌های محیط زیستی است که ان‌شاءالله با قدرت دنبال خواهم کرد.

وی ادامه داد: باور داشتن به ارزش واقعی انرژی در دنیای امروز یک پیش نیاز برای مدیریت مصرف است. اعتقاد دارم که می‌توانیم مبتنی بر فناوری‌های روز، شرایطی را فراهم نماییم که به جای گران فروختن برق به مردم از ایشان سهمیه یارانه برق را به قیمت واقعی بخریم و مردم مخیر باشند که برقشان را مصرف کنند یا به قیمت‌های بین‌المللی یا صنعتی گران بفروشند و به این ترتیب به ارزش واقعی آنچه در اختیار دارند پی ببرد.

وزیر پیشنهادی نیرو اظهار داشت: ما در وزارت نیرو به حول و قوه الهی در مقام تنظیم‌گری تلاش خواهیم نمود. زیرساخت چنین فرایندی را طراحی و تشکیل دهیم که به مردم اجازه دهند خود مستقیماً از مزایای صرفه‌جویی در یک بازار رقابتی بهره‌مند گردند. وزارت نیرو از جایگاه واسطه‌گری برای خرید و فروش برق خارج خواهد شد و به جایگاه واقعی سیاست‌گذاری و نظارتی خود برخواهد گشت تا تولید کننده و مصرف کننده بتوانند با قواعد عادلانه و منصفانه و تدریجی که طراحی می‌شود، ظرفیت‌ها و فعالیت‌های خود را تنظیم کنند. البته هم‌وطنان عزیز ما در همه روستا‌ها و شهر‌های کوچک و بزرگ باید اطمینان داشته باشد که این مکانیزم‌ها زندگی و معیشت روزمره میان مدت و بلند مدت آن‌ها را سخت‌تر نمی‌کند. بلکه به امید خدا سهل‌تر نیز خواهد کرد.

وی ادامه داد: این چالش‌ها با کامل کردن بسته همکاری‌های وزارت نیرو با کشور‌های همسایه در مدیریت یکپارچه منابع با استفاده از سایر ظرفیت‌هایی نظیر انرژی می‌تواند به فرصت تبدیل شود. موضوع تبادل انرژی با کشور‌های همسایه، کشور‌های عضو شرق به غرب با توجه به اختلاف افق و کشور‌های شمال جنوب با در نظر گرفتن اختلاف درجه حرارت، ظرفیت‌های خوبی را در اختیار قرار می‌دهد که البته باید مورد مطالعه قرار گیرد. یکی از چالش‌های جدی حوزه آب کشور محدودیت جمع‌آوری داده‌ها و سنجش تولید و مصرف می‌باشد. با توجه به اینکه داده‌های با کیفیت یکی از ابزار‌های مهم تصمیم‌گیری می‌باشد، وزارت نیرو در دوره مفروض در نظر خواهد داشت کیفیت نظارت بر تولید و مصرف آب کشور را بهبود بخشد. از سوی دیگر در حال حاضر متاسفانه تلفات آبرسانی شبکه توزیع آب شور به کشور حدود ۳۰% و تلفات در بخش کشاورزی بیش از ۶۰ می‌باشد.

وزیر پیشنهادی نیرو تاکید کرد: همه هدف ما این است که در قالب رهنمود‌های رهبر انقلاب در حوزه اقتصاد مقاومتی و با تاکید بر خودکفایی و اتکا به توان داخلی و در نظر گرفتن بهبود شرایط عامه مردم حرکت نماییم. توجه و متعهد ماندن به توصیه‌های رئیس جمهور محترم جناب آقای دکتر پزشکیان مبتنی بر صداقت، عدالت و انصاف در برخورد با مردم، دفاع ملی وحدت و دوری از اختلاف مبنای اقدامات ما خواهد بود.

بررسی صلاحیت احمد دنیامالی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان

در ابتدای جلسه، احمد راستینه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس ضمن قرائت نظر کمیسیون متبوع خود، از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان خبر داد.

پس از اعلام نظر کمیسیون فرهنگی درباره دنیا مالی، مجتبی زارعی، صدیف بدری و حمیدرضا عزیزی به عنوان مخالفان وزیر پیشنهادی عدم تخصص در موضوع ورزش و جوانان، نداشتن برنامه برای ارتقای سرانه ورزشی در مناطق محروم و عدم برنامه ریزی برای ارتقای جایگاه ایران در رقابت‌های بزرگ ورزشی را از جمله دلایل مخالفت خود اعلام کردند.

در ادامه حمیدرضا گودرزی، مهرداد گودرزوند چگینی، مالک شریعتی و غلامحسین زارعی نیز توانایی ایجاد تحول در وزارت ورزش و جوانان، اشراف وی بر حوزه ورزش، جوانان و زنان و داشتن تجربه مناسب در این حوزه را از دلایل موافقت خود با دنیا مالی اعلام کردند.

دنیامالی با اشاره به سابقه فعالیتش در حوزه‌های مختلف اجرایی، ورزشی و نمایندگی مجلس بیان کرد: شناخت مناسبی نسبت به امور مدیریت برنامه ریزی و مسائل محوری حوزه ورزش و جوانان دارم؛ می‌توان با تعامل با مجلس چالش‌های حوزه ورزش وحوانان را رفع کرد.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان با تاکید بر لزوم توجه و اعتماد به جوانان اظهار کرد: ما باید به جوانان اعتماد کنیم تا با خلاقیت و نیروی جوانی راه‌های جدیدی برای عبور از مشکلات و چالش‌ها داشته باشیم.

وی ادامه داد: وزارت ورزش و جوانان به عنوان نهادی فرابخش در موضوع ساماندهی امور جوانان مسئول ایجاد امید در جوانان است و باید به این مسئولیت محوری خود یعنی هم‌افزایی حداکثری میان متولیان و جوانان عمل کنند لذا نباید موضوع جوانان در بروکراسی اداری گرفتار شود.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان بیان کرد: باید وزارت ورزش فرازوفرود‌های جاری و معمولی را نگاه کند لذا اینکه تصور شود با مصوبه و سند می‌توان مشکل جوانان و نوجوانان را حل کرد، تصور نادرستی است. از این‌رو وزارت ورزش و جوانان با پیگیری دقیق ستاد‌های ساماندهی امور جوانان در سطوح ملی، استانی و شهرستانی می‌توانند در حل مشکلات جوانان به بهترین شکل عمل کنند و باعث افزایش رضایت جوانان شود.

وی بهبود سازوکار سیاست‌گذاری و برنامه ریزی در حوزه جوانان را به عنوان یکی از راهبردهایش برشمرد و افزود: لازمه تحقق رصد نگرش جوانان با محوریت استقرار پایگاه جامع اطلاعات جوانان است در این مراسم رئیس جمهور و شما نمایندگان ریل‌گذار صحیح هستید و می‌توانید به ما کمک کنید.

دنیامالی ارتقاء هویت ملی جوانان را از دیگر راهبردهایش برشمرد و اظهار کرد: با تعمیق باور‌های جوانان می‌توان در مقابل تلاش‌های دشمنان ایستاد دشمن تلاش می‌کند امید را در جوانان با بزرگنمایی ضعف‌ها و انکار نقاط قوت از بین ببرد. نگرانی دشمن این است که مبادا جوانان عزیز به ایرانی بودن و مسلمان بودن خود افتخار کنند لذا ما برای نهادینه کردن هویت دینی و انقلابی جوانان وظیفه سنگینی داریم.

وی با اشاره به راهبرد ارتقاء مشارکت جوانان با محوریت توانمندسازی سازمان‌های مردم نهاد اضافه کرد: باید نسبت به طراحی ساختار و استفاده از ظرفیت سمن‌ها و تاثیر در فرآیند صدور مجوز سمن‌ها تلاش کرد همچنین امکان برقراری ارتباط موثر و موفق جوانان با رئیس جمهور و سایر مسئولان کشور را فراهم کرد.

دنیامالی بر لزوم تقویت سیاست‌های تشویقی برای ازدواج آسان جوانان و فرزندآوری آن‌ها تاکید کرد و گفت که برای این موضوع ظرفیت‌های بسیار خوبی در قانون برنامه پیش‌بینی شده که باید اهتمام جدی برای اجرای آن باشد.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان با اشاره به اهمیت مساله ازدواج جوانان گفت: شاهد بالارفتن فاصله بین ازدواج و طلاق جوانان هستیم در این بین کاهش فرزندآوری و کمبود آگاهی جوانان به مهارت‌های زندگی و توان محدود زوج‌های جوان در تامین معیشت خانوار امری است که باید راهکاری برای آن اندیشیده شود.

دنیامالی ادامه داد: امیدوارم که با کمکی که مجلس محترم و شورای حقوق و دستمزد خواهند داشت ما بتوانیم شرایطی را ایجاد کنیم که از ظرفیت نیروی انسانی در وزارتخانه بهتر استفاده کنیم. معتقدم ورزش می‌تواند یاری گر اقتصاد و صنعت کشور باشد. چگونه آنجا که ورزش مقوله اشتغال‌آفرین است و این ظرفیت اقتصادی مهم چندان مورد توجه دولت‌ها قرار نگرفته است؟ معتقدم ورزش می‌تواند یاریگر حوزه سلامت کشور نیز باشد آنجا که با ورزش می‌توان هزینه‌های گزاف حوزه درمان را کاهش داد و با همکاری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی الگوی حکمرانی سلامت کشور را از درمان محوری به سمت پیشگیری و بهداشت سوق داد. پس از همه مهم‌تر می‌توان یاری گر کشور در حوزه دیپلماسی باشد که ورزش می‌تواند به عنوان یکی از مهمترین عناصر قدرتمند و به عنوان یکی از عناصر قدرت نرم نظام نقش آفرینی کند و زمینه دستیابی کشور به اهداف دیپلماتیک خود را تسریع نمایند.

وی تاکید کرد: این سه مقوله ظرفیتی هستند که تاکنون مغفول مانده‌اند و آنچنان که باید از ظرفیت ورزش در مسیر حل مشکلات کشور استفاده نشده است. بنده با تکیه بر تجارب چندین ساله خود در عرصه‌های سیاست گذاری و مدیریتی کشور مصمم به فعال‌سازی این ظرفیت عظیم هستم و معتقدم جایگاه و اهمیت راهبردی ورزش در نظام جمهوری اسلامی ایران هنوز برای بسیاری از سیاستگذاران و مدیران اجرایی کشور آشکار نشده است. اهمیت این مهم زمانی افزایش می‌یابد که بدانیم ورزش در جهان امروز یکی از میدان‌های اصلی جنگ نرم است و دستگاه تبلیغاتی دشمن میدان ورزش را به عنوان یکی از عرصه‌های مهم ترویج ارزش‌های مدنظر خود انتخاب کرده است امری که باعث شده سازمان‌های بین‌المللی ورزش از ادعای همیشگی خود مبنی بر جدایی ورزش از سیاست فاصله بگیرند و با سیاست ورزی‌های مغرضانه مرزبندی خود را با کشور‌های غیر شفاف‌تر کند. مواجهه منفعلانه این سازمان‌ها با رژیم منحوس و کودک‌کش صهیونیستی و برخورد متفاوت با سایر کشور‌ها نمونه بارز این سیاست دوگانه است. اکنون باید بپذیریم که ورزش در نظام بین‌الملل در شرایط حساس و ویژه قرار گرفته و حرکت عزتمندانه و کنشگرانه نظام جمهوری اسلامی ایران در این میدان نیازمند هوشیاری شجاعت و خودباوری است که بحمدالله این بصیرت و هوشیاری در جامعه پرافتخار ورزش ایران به وفور یاد می‌شود.

دنیامالی گفت: باید استعداد‌های ورزشی ما در اقصی نقاط این مرز و بوم را قدر بدانیم و به این نکته مهم توجه کنیم که تمامی جوانان و نوجوانان ما حتی در دور افتاده‌ترین روستا‌ها و مناطق کشور هم باید فرصت ارتباطی جسمانی، بهره‌مندی از خدمات ورزشی با کیفیت و همچنین فرصت تبدیل استعدادشان را داشته باشند. اصلی‌ترین لازمه تحقیق این آرمان تکمیل و اجرای دقیق طرح ملی آمایش سرزمین کشور به عنوان مهمترین تکلیف وزارت ورزش است که متاسفانه بیش از ۵۳ ماه از تصویب ما می‌گذرد و هنوز به نتیجه مورد انتظار شما نمایندگان محترم نرسیده است. به نمایندگان محترم اطمینان می‌دهم با تکیه بر اندوخته‌های مدیریتی خود در حوزه‌های عمرانی و همچنین با اشراف کامل تکمیل این طرح مهم و کلیدی را محوریت شکوفایی استعداد‌ها و ظرفیت‌های مدال‌آوری مناطق مختلف کشور را فراهم سازم و در این بحث حتماً از جایگاه پیشکسوتان ورزشی هم استفاده خواهم کرد. وی تاکید کرد: ورزش تربیتی مورد توجه من است و ورزش دانش آموزی در ساختار نظام کشور خیلی مهم است و من امیدوارم که با همکاری که بعد از رای اعتماد شما خواهیم داشت و با همکاری وزارت آموزش و پرورش بتوانیم کار خاصی را در بحث المپیاد‌های ورزشی نوجوانان انجام بدهیم.

در نهایت نمایندگان مجلس به تمامی وزرای پیشنهادی دکتر مسعود پزشکیان برای حضور در کابینه چهاردهم دولت جمهوری اسلامی رای اعتماد دادند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین