کد خبر: ۹۳۱۱۷۶
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۵

شهریور با سیل آمد + فیلم

در ۴۸ ساعت گذشته سامانه بارندگی سیل‌آسایی با نام مانسون ۴ استان ایران را درگیر کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :

گرم‌ترین ماه نیم قرن گذشته در حالی به پایان رسید که سامانه بارشی موسوم به مانسون در مناطقی از جنوب ایران سیل به ارمغان آورد.

ایستگاه هواشناسی زرین‌دشت در استان فارس تحت تاثیر مانسون ۲۸ میلی‌متر بارش دریافت کرد. بارندگی زرین‌دشت در کمتر از یک ساعت رخ داده است. این حجم آب نازل شده می‌تواند یک نیسان پر از بار را از جا کنده و روی خیابان روان کند.

«خدایا مارو بِکش در پناه خودت» این جمله پیرزنی است که سیل سامانه مانسون را از نزدیک شاهد است.

نوروز امسال فعالیت سامانه مانسون در سیستان و بلوچستان اگرچه منتهی به فوت هیچ هموطنی نشد، اما ۱۸ هزار میلیارد تومان به زیرساخت‌های این استان خسارت وارد کرد. با این پول می‌شود اتوبانی به طول فاصله رشت تا بندرعباس را ۴ مرتبه آسفالت کرد.

کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و فارس ۴ استان کشور هستند که پذیرای سامانه مانسون شدند و این روز‌ها با باران سیل‌آسا دست و پنجه نرم می‌کنند.

تغییرات اقلیمی سبب شده تا سازوکار قدیمی مدیریت منابع آب دیگر پاسخگو نباشد و عمده شهر‌های کشور یا از خشکسالی رنج ببرند یا درگیر باران‌های سیل‌آسا باشند.

کارشناس اقلیم‌شناسی رضا زواره به مدیریت پس از بحران معتقد است و می‌گوید که قدرت اقلیم بیش از مدیریت انسان است و جهت‌گیری دولت باید متناسب با مدیریت پس از بحران باشد.

اما استاد دانشگاه رضا رحیمی اعتقاد دارد که با بروزرسانی ابزار مدیریت منابع آب از جمله توسعه شیوه تغذیه مصنوعی آب‌خوان می‌تواند تهدید تغییر اقلیم را به فرصت تبدیل کرد.

مرکز پژوهش‌های مجلس سال گذشته بروزرسانی سخت‌افزار و نرم‌افزار مدیریت منابع کشور را بهترین راهکار مواجه با تغییر اقلیم خواند. این نهاد پژوهشی ساخت ابزار هدایت سیل و ذخیره‌ساز‌ها برای تامین آب خشکسالی را در کنار استقرار سازوکار مدیریت یکپارچه منابع آب پیشنهاد داده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما