کد خبر: ۹۳۱۴۲۱
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۲

راهکاری برای درمان ناخن جویدن کودکان

خوردن و جویدن ناخن در کودکان یکی از موارد شایعی است که نشان می‌دهد، کودک شما تحت تاثیر مشکلی خاص تمایل به تکرار کردن این عادت نادرست در موقعیت های مختلفی دارد.
راهکاری برای درمان ناخن جویدن کودکان
آفتاب‌‌نیوز :

به عنوان پدر و مادری که نگران سلامت روانی و روحی و البته جسمی فرزندان خود هستید، باید این موضوع را بپذیرید که کودکان شما هم گاهی اوقات عادات بدی را دنبال می‌کنند. عادات و رفتار‌هایی که تحت تاثیر موضوعات و شرایط مختلفی است که شاید چندان باب میلشان نیست.

خوردن و جویدن ناخن در کودکان یکی از موارد شایعی است که نشان می‌دهد، کودک شما تحت تاثیر مشکلی خاص تمایل به تکرار کردن این عادت نادرست در موقعیت‌های مختلفی دارد.

موقعیت‌هایی که شاید بیشتر اوقات استرس کودک دلبندتان آن را دوچندان کرده و ترس‌هایش را بابت موضوعات مختلفی تشدید می‌کنند.

بررسی علت جویدن ناخن در کودکان

جویدن ناخن از سوی کودک شما جز آن مواردی محسوب می‌شود که می‌تواند زمینه ساز برخی از عادات نادرست و رفتار‌های اشتباه از سوی او شود. اگر شما نتوانید عادت جویدن بیش از حد و غیرعادی ناخن از سوی کودکتان را در سنین پایین و همان دوران کودکی از سرش بیندازید، قطعا این مشکل در زمان بزرگسالی هم همراه او مانده و می‌تواند به عنوان یک عادت نادرست برایش مسئله‌ساز شود.

 از منظر علم روانشناسی، عادت اشتباهِ جویدن ناخن تحت عنوان اونیکوفاژی شناخته شده و البته رفتاری مخرب و منفی محسوب می‌شود که به مرور زمان مشکلات بزرگی را برای فرزندتان به همراه خواهد داشت.

جویدن ناخن از سوی کودک شما می‌تواند به بد فرم شدن شکل ناخن‌ها و تخریب بافت اطراف آن‌ها منجر شود.

این مشکل همچنین می‌تواند زمینه‌ساز برخی دیگر از مشکلات و اختلالات رفتاری در فرد شود که نادرست بوده و حذف آن‌ها به راحتی امکانپذیر نیست.

علت جویدن ناخن در بین کودکان

جویدن و خوردن ناخن‌ها در کودکان می‌تواند علت‌های شایع بسیاری داشته باشد، اما تحت تاثیر برخی از بررسی‌های انجام شده، مهم‌ترین علت این مشکل رفتاری را می‌توان در چند مولفه مهم و اساسی دانست:

استرس بیش از حد و اندازه در مورد موضوعی که ذهن کودک را دچار تشویش کرده است.

اضطرابی که کودک در نتیجه برخی از موقعیت‌هایی که در آن‌ها درگیر شده است، نمی‌تواند کنترلش کند.

بی‌حوصلگی ناشی از عدم سرگرمی که بتواند طی روز کودک را جذب و درگیر سازد.

⏺️بهانه‌جویی به دلیل برخی از شرایطی که کودک در آن‌ها احساس راحتی ندارد، اما نمی‌تواند در موردشان به آسانی صحبت کند.

⏺️خشم و عصبانیت بیش از حد از موضوعی که موجب می‌شود، کودک احساس ناتوانی شدید داشته باشد.

⏺️احساس ناامنی بیش از حدی که گاهی اوقات در برخورد با افراد غریبه خود را بروز می‌دهد.

⏺️گاهی اوقات هم جویدن ناخن‌ها تنها از سر عادتی اشتباه بوده و کودک شما تحت تاثیر علت خاصی این اقدام را انجام نمی‌دهد.

هر یک از این حالات به تنهایی می‌تواند زمینه ساز شرایطی شود که تحت تاثیر آن شرایط، کودک شما دوست دارد، کاری را انجام دهد که به نوعی آسیب رساندن به خودش تلقی می‌شود. اختلال جویدن ناخن نشان می‌دهد، کودک شما سعی دارد تا به نحوی رفتار کند که موجب جلب توجه شما نسبت به رفتار‌های او شود. پس حواستان به این موضوع باشد که در چنین مواقعی بی تفاوت از کنار کودک خود نگذرید و هم به سراغ علت جویدن ناخن در کودکتان بروید. راهکار‌های مقابله با جویدن ناخن از سوی کودکان شامل ناخن‌های کودکتان را کوتاه کنید، از دارو‌های مرتبط استفاده کنید، مشکل جویدن ناخن را ریشه یابی کنید و... می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین