کد خبر: ۹۳۱۴۲۶
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۴

نیکی هیلی: اختلافی در آمریکا نسبت به حمایت از تایوان وجود ندارد

«نیکی هیلی» سفیر سابق ایالات متحده در سازمان ملل متحد با هشدار نسبت به مخاطرات سیاست انزواگرایی واشنگتن بر متحدانش، خواستار حمایت بیشتر از تایوان برابر چین شد و گفت: هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه درباره حمایت از تایوان برابر چین، اجماع نظر دارند.
نیکی هیلی: اختلافی در آمریکا نسبت به حمایت از تایوان وجود ندارد
آفتاب‌‌نیوز :

نیکی هیلی، سفیر سابق ایالات متحده در سازمان ملل متحد و رقیب پیشین دونالد ترامپ برای نامزدی جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، در سفری به جزیره تایوان با اشاره به مخاطرات انزواگرایی واشنگتن، بر اهمیت حمایت آمریکا از متحدان خود برابر تهدیدات جهانی تأکید کرد.

وی در نشستی خبری در تایپه بر ضرورت پشتیبانی از کشور‌هایی مانند تایوان، اوکراین و رژیم صهیونیستی برای حفظ آنچه که ثبات جهانی و مقابله با رژیم‌های استبدادی خواند، تاکید کرد.

هیلی اظهار داشت که انزواگرایی رویکردی سالم نیست و ایالات متحده نمی‌تواند خود را از تاثیرات جهانی سیاست‌هایش جدا کند. این اظهارات در شرایطی مطرح می‌شود که برخی از متحدان ایالات متحده از احتمال بازگشت ترامپ به کاخ سفید و تقویت انزواگرایی نگران هستند.

هیلی بر اهمیت روابط آمریکا و تایوان تاکید کرد و اظهار داشت: با وجود به رسمیت نشناختن رسمی تایوان از سوی آمریکا، ما همچنان مهم‌ترین حامی و تامین‌کننده تسلیحات تایوان هستیم، اما برخی از اظهارات گذشته ترامپ، نظیر پیشنهاد پرداخت هزینه‌های دفاعی از سوی تایوان، نگرانی‌هایی را در میان متحدان آمریکا ایجاد کرده است.

هیلی در سفر خود به تایپه از سیاست خارجی ترامپ، به ویژه در مقابله با نفوذ چین و تحریم دشمنانی مانند روسیه و کره شمالی، حمایت کرد و اظهار داشت که رویکرد ترامپ به حفظ صلح جهانی کمک کرده و بازگشت او به قدرت می‌تواند ثبات را بازگرداند.

سفر هیلی به تایوان همچنین بر اجماع حمایت دو حزب حاکم در آمریکا از تایوان استوار بود.

وی خاطرنشان کرد که هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات بر لزوم حمایت از تایوان برابر تهدید چین توافق دارند. هیلی اظهار داشت: ما نمی‌خواهیم شاهد پیروزی چین کمونیست، روسیه، ایران یا کره شمالی باشیم.

در این سفر، هیلی با لای چینگ ته رییس جزیره تایوان، و دیگر مقامات ارشد این جزیره دیدار کرد. وی از افزایش حمایت بین‌المللی از تایوان، از جمله عضویت کامل تایپه در سازمان ملل متحد، دفاع کرد و خواستار تلاشی هماهنگ برای مقابله با تلاش‌های چین برای تسلط بر این جزیره شد.

چین همواره تایوان را بخشی جدایی ناپذیر از این کشور می‌داند و حتی اعلام کرده است که برای اعاده حاکمیت خود بر آن، ممکن است دست به اقدام نظامی بزند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین