کد خبر: ۹۳۱۴۲۸
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۱

بیمارستان‌های غزه بدون برق و امکانات

حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه از هفتم اکتبر گذشته باعث شده بسیاری از بیمارستان‌های این منطقه تعطیل شوند،‌ آنهایی هم که هنوز تعطیل نشده‌اند، به دلیل کمبود شدید تجهیزات، خدمات محدودی ارائه می‌دهند.
بیمارستان‌های غزه بدون برق و امکانات
آفتاب‌‌نیوز :

راهرو‌های بیمارستان «شهید کمال عدوان» در بیت لاهیا واقع در شمال نوار غزه به دلیل کمبود شدید سوخت، در تاریکی فرو رفته و تنها با نور صفحه تلفن‌های همراه روشن می‌شود.

حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه از هفتم اکتبر گذشته باعث شده بسیاری از بیمارستان‌های نوار غزه تعطیل شوند، آن‌هایی هم که هنوز تعطیل نشدند، به دلیل کمبود شدید تجهیزات خدمات محدودی ارائه می‌دهند.

به گزارش وب‌سایت العربی الجدید، «ایمن زقوت» یکی از فلسطینی‌های ساکن نوار غزه که به دلیل بیماری کلیوی به این بیمارستان مراجعه کرد، پزشکان و کادر درمان بیمارستان را مشاهده کرد که مجبور به استفاده از تلفن‌های همراه خود برای روشن کردن اتاق‌ها و خواندن گزارش‌های پزشکی و یا استفاده از معدود دستگاه‌های باقی مانده در بیمارستان‌ها شده‌اند.

این فلسطینی به دلیل تداوم حملات رژیم صهیونیستی و صدور مکرر دستورالعمل‌های تخلیه، با مشکلات متعددی در رساندن خود به بیمارستان مواجه شد.

او گفت: به سختی به بیمارستان رسیدم، اما همانطور که می‌بینید نه برق وجود دارد و نه هیچ چیز دیگری.

زیرساخت‌های درمانی نوار غزه که در پی جنگ ویران شده، اکنون به دلیل قطع برق و کمبود شدید سوخت لازم برای راه‌اندازی ژنراتور‌های برق، با خطر قطع معدود خدماتی که ارائه می‌دهند و تعطیلی کامل مواجه هستند و این مساله نگرانی دیگری برای ۲.۴ میلیون سکنه نوار غزه ایجاد کرده که با بحران انسانی شدیدی و پیامد‌های آوارگی‌های مکرر و بیماری‌ها روبه‌رو هستند.

در هیمن رابطه دکتر محمود ابوعمشه، از پزشکان بیمارستان کمال عدوان اظهار کرد: بیمارستان به دلیل کمبود سوخت و توقف امداد‌های سوختی نهاد‌های بین‌المللی مجبور است توقف کامل خدمات‌دهی به بیماران را اعلام کند، ما کمبود اکسیژن داریم و بخش اکسیژن‌سازی بیمارستان به شکل کامل از کار افتاده است.

از زمان آغاز حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه، رژیم صهیونیستی محاصره‌ای را که از سال‌ها قبل علیه این منطقه اعمال کرده بود، تشدید کرد، همچنین تنها نیروگاه برق غزه از کار افتاد، تعداد بسیار محدود کامیون‌های سوخت وارد نوار غزه شدند و همانند سایر کمک‌های بشردوستانه جوابگوی نیاز‌های ساکنان نبود.

ابو عمشه گفت: ما نوزادان نارس و کودکان شیرخواره داریم و این خطر وقوع یک فاجعه انسانی را به همراه دارد، نوزادانی که در انکوباتور‌ها هستند، با خطر ایست قلبی و مرگ روبه‌رو هستند، در بخش ویژه کودکان نیز هفت کودک حضور دارند که آن‌ها هم در صورت اتمام سوخت جان خود را از دست می‌دهند.

بر اساس آمار‌های منتشر شده از سوی سازمان ملل، ساکنان نوار غزه با نقص شدید خدمات پزشکی مواجه هستند و تنها ۱۶ بیمارستان آن هم به صورت محدود فعال هستند.

طبق گزارش وزارت بهداشت فلسطین در غزه، کمبود سوخت فعالیت خودرو‌های آمبولانس را به شدت با خطر مواجه کرده و در حملات هم تعدادی از رانندگان و کادر درمان آمبولانس‌ها به شهادت رسیده یا زخمی شده‌اند.

بیمارستان «العوده» در شمال شهر غزه نیز منتظر دریافت سوخت است.

محمد صالحه، سرپرست این بیمارستان اظهار کرد: شرایط ما بسیار سخت است، دو روز قبل اعلام کردیم که خدمات‌دهی در برخی بخش‌ها را متوقف خواهیم کرد و عمل‌های جراحی را به دلیل نبود سوخت کافی به تعویق می‌اندازیم و البته این امر هم تنها برای بیماران و زخمی‌ها خطرناک خواهد بود.

بیمارستان العوده از سایر بیمارستان‌های شهر غزه سوخت قرض گرفته و به این شکل تا الآن توانسته به ارائه حداقلی خدمات خود ادامه دهد.

در کنار کمبود منابع سوخت و تجهیزات، بیمارستان‌های غزه و بیماران آن‌ها هر روز با خطر بمباران و حملات رژیم صهیونیستی مواجه هستند.

وزارت بهداشت غزه با توجه به تداوم حملات رژیم صهیونیستی به غزه و نزدیک شدن محدوده عملیات‌های نظامی به اطراف بیمارستان «شهدای الاقصی» در شهر دیرالبلح، این هفته برای صد‌ها بیمار بستری در این بیمارستان فراخوان داد.

این وزارتخانه از نهاد‌های بین‌المللی و سازمان ملل خواست به در پیش گرفتن اقدامات لازم برای حفاظت از بیمارستان‌ها، کادر پزشکی و بیماران آن‌ها پایبند باشند چراکه در حال حاضر وزارتخانه هیچ گزینه و یا جایگزین دیگری ندارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین