کد خبر: ۹۳۱۴۳۵
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۶
تبلیغات

بورس ایران یا فارکس؟ یک مقایسه جامع برای انتخاب اگاهانه

تریدکردن یا معامله‌کردن، به‌معنای خریدوفروش انواع دارایی‌ها با هدف کسب سود است. بازار‌های مختلفی وجود دارند که می‌توان در آن‌ها نسبت به معامله با هدف کسب سود اقدام کرد. بورس ایران و فارکس، دو مورد از این بازار‌ها هستند.
بورس ایران یا فارکس؟ یک مقایسه جامع برای انتخاب اگاهانه
آفتاب‌‌نیوز :

برای انتخاب ترید‌کردن در بورس ایران یا فارکس، باید از شناخت کافی نسبت به این بازار‌ها برخوردار بود.

تجارت فارکس، خریدوفروش ارز‌های جهانی است. معامله‌گران فارکس به‌دنبال سود بردن از نوسانات در نرخ مبادله بین ارز‌ها هستند. آن‌ها حدس می‌زنند که آیا ارزش یک ارز در مقایسه با دیگری افزایش یا کاهش می‌یابد و براساس حدس خود معامله می‌کنند. معاملات در بازار فارکس به‌صورت جفت انجام می‌شود؛ به این معنی که وقتی فارکس معامله می‌کنید، یک ارز را با ارز دیگری مبادله می‌کنید. برای‌مثال هنگام خرید یورو/دلار، یورو می‌خرید، در حالی که دلار آمریکا را می‌فروشید.

اگر یورو در برابر دلار تقویت شود، دارایی شما افزایش خواهد یافت. اگر یورو در برابر دلار ضعیف شود، ارزش آن کاهش خواهد یافت. همه ارز‌ها نمی‌توانند همزمان افزایش یابند. همیشه یک برنده و یک بازنده وجود دارد. معامله‌گران فارکس بررسی می‌کنند که آیا به نظر می‌رسد یک ارز در برابر ارز دیگری تقویت شود یا ضعیف شود. سپس آن جفت‌ارز را بر این اساس معامله می‌کنند.

بازار سهام، اما به بازار‌های عمومی اطلاق می‌شود که برای انتشار، خریدوفروش سهام وجود دارد. سهام نشان‌دهنده مالکیت کسری از یک شرکت است و بازار سهام، مکانی است که سرمایه‌گذاران می‌توانند مالکیت چنین دارایی‌های سرمایه‌گذاری را خریداری کنند و بفروشند.

یک بازار سهام با عملکرد کارآمد، برای توسعه اقتصادی کشور‌ها حیاتی تلقی می‌شود؛ زیرا بازار سهام به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که به سرعت به سرمایه مردم دسترسی پیدا کنند.

مقایسه بورس ایران و فارکس

مقایسه بورس ایران و فارکس

انتخاب میان بورس ایران یا فارکس، مستلزم درنظر‌گرفتن معیار‌های گوناگون و مقایسه‌ی دقیق بین این دو بازار است. مهم‌ترین معیار‌های مقایسه بورس ایران و فارکس، عبارتند از:

  • میزان ریسک: میزان ریسک سرمایه‌گذاری در بازار فارکس، نسبت به بازار بورس ایران بالاتر است. اگرچه سرمایه‌گذاری در بازار بورس ایران نیز ریسک خاص خود را دارد، اما ریسک آن با بازار فارکس قابل قیاس نیست؛ بنابراین برای معامله‌گران با قدرت ریسک‌پذیری کم، سرمایه‌گذاری در بازار بورس ایران بهتر است. اما اگر جاه‌طلبی و قدرت ریسک بالایی دارید، می‌توانید از سرمایه‌گذاری در فارکس سود ببرید. به این منظور می‌توانید از خدمات بهترین بروکر فارکس استفاده کنید. بروکر در حقیقت یک کارگزاری مجاز است که امکان تحلیل و خریدوفروش در بازار فارکس را در اختیار معامله‌گران ایرانی قرار می‌دهد.
  • میزان نقدشوندگی: یکی دیگر از معیار‌های مهم انتخاب میان بازار فارکس و بازار بورس ایران، میزان نقدشوندگی این بازارهاست. میزان نقدشوندگی به مدت‌زمانی اشاره دارد که برای نقد کردن دارایی خود در یک بازار نیاز دارید. میزان نقدشوندگی در بازار فارکس، نسبت به بازار بورس ایران به‌طرز چشمگیری بیشتر است.
  • پتانسیل سودآوری: سومین معیار مقایسه‌ی سرمایه‌گذاری در بازار فارکس و بورس ایران، پتانسیل سودآوری این بازارهاست. پتانسیل سودآوری بازار فارکس به هیچ‌عنوان با پتانسیل سودآوری بازار بورس ایران قابل قیاس نیست. در بازار فارکس، معامله‌گران می‌توانند به راحتی به درآمد دلاری دست‌پیدا‌کنند. در‌حقیقت اتاق کار یک تریدر می‌تواند برای او درآمد‌های سرشار دلاری را به‌همراه بیاورد که بر تورم غلبه کرده و باعث افزایش ثروت او شود. اتاق کار یک تریدر باید دنج و آرام باشد و محیط مناسبی را برای تمرکز او فراهم کند.
  • قابلیت معامله با اهرم: معیار دیگری که برای مقایسه سرمایه‌گذاری در بازار بورس ایران و بازار فارکس استفاده می‌شود، قابلیت معامله با اهرم است. اهرم استفاده از پول قرض گرفته شده (به نام سرمایه) برای سرمایه‌گذاری در ارز، سهام یا اوراق بهادار است. مفهوم اهرم در معاملات فارکس بسیار رایج است. با وام گرفتن از یک کارگزار، سرمایه‌گذاران می‌توانند موقعیت‌های بزرگ‌تری را با یک ارز معامله کنند. در‌نتیجه، اهرم بازده ناشی از حرکت‌های مطلوب در نرخ مبادله ارز را افزایش می‌دهد. با این‌حال، اهرم یک شمشیر دولبه است؛ به این معنی که می‌تواند زیان‌ها را نیز افزایش دهد. مهم است که معامله‌گران فارکس یاد بگیرند چگونه اهرم را مدیریت کنند و از استراتژی‌های مدیریت ریسک برای کاهش ضرر‌های فارکس استفاده کنند. در بازار بورس ایران برخلاف بازار فارکس، امکان استفاده از اهرم وجود ندارد.

سرمایه‌گذاری در بورس ایران یا فارکس

سرمایه‌گذاری در بورس ایران یا فارکس

اگر برای تصمیم‌گیری در سرمایه‌گذاری در بورس ایران یا فارکس مردد هستید، لازم است به اهداف و توانمندی‌های خود توجه کنید.

اگر هدف شما سرمایه گذاری امن با ریسک نسبتا پایین است، بازار بورس ایران برای شما مکان مناسبی خواهد بود. اما اگر به درآمد‌های دلاری و سود‌های کلان می‌اندیشید، احتمالا بازار فارکس برای شما مناسب‌تر است.

 نباید فراموش کنید که موفقیت در بازار فارکس در گرو کسب دانش و مهارت کافی برای تحلیل بازار است. بسیاری از معامله‌گران خرده‌فروشی در جستجوی سود‌های سریع به بازار فارکس روی می‌آورند. آمار‌ها نشان می‌دهد که اکثر معامله‌گران مشتاق فارکس شکست می‌خورند و مقدار زیادی پول را از دست می‌دهند. اهرم یک شمشیر دو لبه است، زیرا می‌تواند منجربه سود‌های بزرگ و حتی زیان‌های قابل‌توجهی شود. عملکرد نادرست پلت‌فرم و فوران ناگهانی نوسان‌ها نیز چالش‌هایی را برای معامله‌گران بالقوه فارکس ایجاد می‌کند.

استفاده از پلتفرم‌های مناسب برای معامله و همچنین بهترین مانیتور برای تریدرها، می‌تواند از بخش زیادی از این زیان‌های بالقوه جلوگیری کند. تنظیمات چند مانیتور برای تجارت معمولاً بین ۳ تا ۸ مانیتور است. با‌این‌حال، مطمئناً می‌توان تنها با یک مانیتور به‌طور مؤثر معامله کرد؛ به‌شرطی که نسبتاً بزرگ باشد و سبک معاملاتی شما نیازی به ردیابی مقادیر زیادی از اطلاعات به‌طور همزمان نداشته باشد.

اگر می‌خواهید چند مانیتور داشته باشید، توصیه می‌کنیم با تعداد کمتری مانیتور شروع کنید و فقط درصورت لزوم مانیتور‌های اضافی تهیه کنید.

برای مثال، می‌توانیداز یک صفحه برای نموداری که روی آن تمرکز کرده‌اید و معاملات را روی آن انجام می‌دهید، استفاه کنید. از صفحه دیگر می‌توانید برای اطلاعات اضافی مانندشاخص‌ها و حجم و از صفحه سوم، برای دنبال کردن اخبار استفاده کنید.

سخن آخر

انتخاب میان سرمایه‌گذاری و ترید‌کردن دربورس ایران یا فارکس، بایدبراساس اهداف و ویژگی‌های شخصی معامله‌گران انجام شود؛ بنابراین هیچ پاسخ درست یا غلطی برای پرسش بازار فارکس بهتر است یا بازار بورس ایران وجودندارد. برای افرادی که ازریسک گریزان هستند، بازار بورس ایران می‌تواند مکانی ایده آل برای سرمایه‌گذاری و کسب درآمد‌باشد؛ درحالی‌که برای طرفداران ریسک و درآمد‌های بالا، بازارفارکس بهترین گزینه است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین