کد خبر: ۹۳۱۵۵
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۸۸ - ۰۱:۵۰
معاون امور مطبوعاتی ارشاد تشریح کرد:

دلایل توقیف روزنامه همشهری از زبان رامین

روند تصمیم‌گیری هیات نظارت درباره توقیف مطبوعات
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی ارشاد مجوزی که به رسانه داده می‌شود را جزئی از حیثیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست و گفت: «این معاونت پاسدار حریم این مجوز است و برای ما بسیار تلخ است مجوزی را که صادر کرده‌ایم بر اثر عملکرد غیرقانونی یا ضدقانونی آن رسانه، ناگزیر سلب کنیم».

محمدعلی رامین - معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی - در نشست خبری عصر روز سه‌شنبه در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه توقیف شده همشهری درباره علت این توقیف اظهار کرد: «اگر ما همه‌ مسائل گذشته راجع به این روزنامه را نادیده گرفته و صرفاً به همین خطای اخیر بسنده کنیم، همشهری با چاپ یک تصویر بزرگ از معبد دروغین یک باند خبیث و پلید صهیونیستی به نام فرقه بهائیت که مرکز توطئه و کانون فتنه در میان ملت‌های منطقه است و به عنوان بازوی بومی رژیم صهیونیستی برای اجرای توطئه‌های انگلیسی و آمریکایی عمل می‌کند، مخاطبان خود را به سفر به این معبد در تیراژی چند صدهزارتایی دعوت کرده است».

او ادامه داد: «همزمان با آن از سوی برخی خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری وابسته این موضوع افشا و تبلیغ می‌شود و به همین دلیل وزارت ارشاد و هیات نظارت بر مطبوعات وادار به عکس‌العمل مناسب می‌شود. همشهری باید بپذیرد خلاف بزرگی مرتکب شده است».

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ درباره روند توقیف روزنامه هشمهری گفت: «در همان روز اول انتشار این تصویر و بازتاب آن توسط جریانات فکری مختلف داخلی به ما تذکر داده شد که اگر ارشاد در جایگاه مسوول و ناظر در رسانه‌ها عکس‌العمل مناسب نشان ندهد و قانون را پاسداری نکند، هنوز هستند غیورمردان و زنانی که آماده دفاع از ارزش‌های دینی خود بوده و در برابر گروه‌های خبیثی چون بهائیت خواهند ایستاد و اجازه ترویج آن‌ها را به هیچ رسانه‌ای نخواهند داد».

او ادامه داد: «وقتی این عکس‌العمل‌ها در هیات نظارت بر مطبوعات مطرح شد، راه‌حل‌های متفاوتی همچون سلب امتیاز، توقیف و یا اغماض در برابر این عمل مطرح شد؛ اما تصمیم نهایی بر آن بود تا از مسوولان روزنامه‌ی هشمهری بخواهیم برای عذرخواهی از ملت شریف ایران در یک اقدام قبل از هرگونه عکس‌العمل هیات نظارت مبنی بر توقیف به صورت داوطلبانه تا چند روز منتشر نشوند و به این ترتیب فرهنگ جدیدی از عذرخواهی را ایجاد کنند».

وی افزود: «در این بین یکی از اعضای هیات نظارت بر مطبوعات به نیابت از روزنامه همشهری این امر را عملی عنوان کرد که بعد از این خبر تذکر هیات نظارت به روزنامه همشهری را مخابره کرد اما ساعت 18 همان روز مسوولان روزنامه همشهری از عدم پذیرش این پیشنهاد خبر دادند که به توقیف این روزنامه توسط هیات نظارت بر مطبوعات و ارجاع آن به دادگاه منجر شد».

رامین در پاسخ به این سوال که آیا توقیف روزنامه همشهری به دلیل ترویج بهائیت بوده و انتشار چنین خبری باعث تبلیغ برای این فرقه نشده است، گفت: «مدیر مسوول این روزنامه نیز توقیف همشهری را به نفع بهائیان معرفی کرده است اما با کدام منطق و عقلانیت اینگونه فرافکنی‌ها در عرصه رسانه‌ها برای یک ملت با فرهنگ قابل تحمل است؛ به نحوی که با انتشار یک عکس ضداسلامی با هر انگیزه‌ای و افشای آن از طریق سایت‌ها و خبرگزاری‌های خودشان، دولت جمهوری اسلامی ایران و حاکمیت را به انفعال می‌کشانند و بعد به زبان‌های مختلف تهدید می‌کنند که اگر عکس‌العمل نشان بدهید چنین و چنان می‌کنیم. این کار خلاف فرهنگ، ارزش‌ها و باورهای دینی ماست».

او تاکید کرد:‌ «ما هیچ سوءظنی نسبت به مطبوعاتی‌ها نداریم و به هیچ عنوان به دنبال سوءظن به مسوولان روزنامه نیستیم اما بنده معتقدم کسانی که این خلاف را به روزنامه همشهری تحمیل کردند، می‌دانستند چه می‌کنند؛ باید دوستان مطبوعاتی ما در همشهری بدانند که ابزار یک کار خطرناک شدند و برای عذرخواهی فردای انتشار عکس فرصت داشتند اما هیچ‌عکس‌العملی از این روزنامه ندیدیم».

در بخشی از این نشست خبرنگار روزنامه همشهری با بیان این که چند روز پیش این روزنامه چهارصد هزار کتاب بر ضد بهائیت به طور رایگان همراه روزنامه بین مردم توزیع کرد، پس نمی‌تواند حامی این فرقه باشد، پرسید آیا نمی‌شد این گونه به موضوع نگاه کرد که رامین پاسخ داد: «آیا نمی‌شود تحلیل شما را برعکس انجام داد؛ مثلا فکر کنیم توزیع کتاب مذکور به ظاهر ضد بهائیت و پوششی برای اقدامات بعدی بوده است اما قرار نیست اینگونه تحلیل کنیم. ما می‌خواهیم سوء ظن را از بین ببریم و با اعتماد به هم سخن بگوییم».

او در پاسخ به این سوال که چند نفر در هیات نظارت بر مطبوعات حکم به توقیف روزنامه همشهری دادند، گفت: «اینکه چند نفر به این حکم رای دادند، جزء اسرار یا آیین‌نامه داخلی هیات نظارت بر مطبوعات است و دبیر آن اجازه ندارد جزئیات تصمیمات و اظهارنظرها را منتشر کند مگر این که با نظر اعضای هیات نظارت این کار انجام شود اما در این مورد می‌توان پیشنهاد اخذ اجازه را به اعضا داد».

رامین از پیشنهاد عدم انتشار چند روزه روزنامه همشهری به مسوولان آن به عنوان عذرخواهی عملی و نوعی حقیقت‌نمایی نام برد و گفت: «روزنامه‌ای که مخاطبان زیادی را از جامعه اسلامی خود دل‌آرزده کرده و فضای زیادی را علیه مسائل عمومی جامعه در داخل و خارج فراهم کرده است می‌توانست با این اقدام پیشنهادی مانع از توقیف روزنامه شود».

رامین درباره عکس منتشر شده در روزنامه همشهری گفت: «از زمانی که این عکس منتشر شد خوانندگان این روزنامه برخلاف مسوولان همشهری که بی‌دقتی کرده بودند، نسبت به آن حساس شده بودند و بعد از افشاگری‌ رسانه‌های خارجی در این مورد موج بعدی اعتراضات شروع شد؛ خباثتی که گروه مافیایی بهائیت علیه اسلام، تشیع و ایران در طول یک و نیم قرن گذشته مرتکب شده‌اند برای ملت ما قابل اغماض نیست».

وی ادامه داد: «در پی انتشار این عکس مجموعه‌ای از فشارها و تهدیدها به سمت ما به وجود آمد که باید وظیفه قانونی خود را نسبت به این جریان که البته همشهری را ابزار خود قرار داده انجام دهید. مجموعه دیگر از تهدیدها از طرف دیگر بود که این روزنامه مال کسانی است که شما نمی‌توانید با آن‌ها برخورد کنید».

او گفت: «یا کسانی می‌گفتند ما اجازه برخورد نمی‌دهیم، اگر حاکمیت نتواند با این اعمال برخورد کند از طریق راه‌های غیرگرا و دیگرگرا این عده کارهای خود را گسترش می‌دهند. بنابراین اگر برابر همشهری سکوت می‌کردیم و بعد از آن روزنامه‌ی دیگری مرتکب این اشتباه می‌شد به ما تهمت عمل کردن متناقض می‌زنند و برای اقدامات بعدی این باند مخوف بستری فراهم می‌شد».

وی با تاکید بر اینکه ما نسبت به مسوولان روزنامه همشهری به هیچ عنوان سوءظن نداریم و حتما کسانی که این اقدام را بر آنان تحمیل کرده‌اند، برنامه‌ داشته‌اند، گفت: «توقیف موقت در قانون نداریم و هیات نظارت بر مطبوعات اجازه این کار را ندارد و بر اساس ضرورت روزنامه را توقیف کرده و آن را به دادگاه ارجاع می‌دهد».

رامین این اقدام پیش آمده در روزنامه همشهری را در ادامه اتفاقات بعد از انتخابات دانست و گفت: «این اقدام توسط کسانی که آن بستر را فراهم کرده‌اند صورت گرفته است».

وی خاطر نشان کرد: «برخی مطبوعاتی‌ها اطلاعات جامعی ندارند و دشمن‌شناس نیستند و ممکن است به سادگی بازیچه دشمن شوند؛ اما ملت ما هوشیار هست و حق دارد بپرسد چرا به اعتقادات ملی و دینی آن‌ها اینچنین آشکار توهین شده است. اگر بپذیریم همه ملت ایران دشمنانی دارند، اگر دوستان در برابر اینها سهل‌انگارانه عمل کنند بازیچه قرار می‌گیرند».

معاون وزیر ارشاد تاکید کرد:‌ «باید مشخص شود روزنامه همشهری با این شرکت گردشگری چه نسبتی دارد که بخش حقوقی آن را دادگاه انجام می‌هد و بخش اطلاع‌رسانی آن به عهده رسانه‌ها است».

او با اشاره به زمان ورود خود به عرصه معاونت امور مطبوعات گفت:‌ «این ورود از دیدگاه‌های خیرخواهانه نسبت به سرنوشت مطبوعات و رسانه‌ها در جامعه‌ی اسلامی است که مسوولان از آن مطلع‌اند. البته رسانه‌ها بعضا تصویری از من ایجاد کرده‌اند که باعث شده برخی برداشت صحیحی از آن نداشته باشند؛ مثلا اینکه روزنامه‌هایی در این مدت کمتر از یک ماه توقیف شده‌اند ربطی به شخصیت من، نگرش من و عقاید سیاسی‌ام ندارد که به عنوان نمونه روزنامه همشهری چندین تخلف از مدت‌ها قبل داشته است و در دادگاهی که پیشرو است در صورت فرصت به تمامی آن‌ها رسیدگی خواهد شد».

وی با بیان اینکه اگر دست‌اندرکاران رسانه، معاون امور مطبوعاتی خود را بشناسند، سوءظن ایجاد نمی‌شود در بخشی از سخنانش گفت: «چرا باید با ورود بنده به این صحنه، تصویر خودساخته رسانه‌ها بر ذهن‌ها حاکم شود تا بعد برخی رسانه‌ها برای حقیقت‌نمایی آن تصویر دروغین، اقداماتی قانون‌شکنانه انجام دهند و هیات نظارت بر مطبوعات و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به عکس‌العمل وادار کنند».

او در ادامه به دیدارهای خود از مطبوعات و خبرگزاری‌ها یاد کرد و با بیان اینکه با چند هدف مشخص انجام شده است، گفت: «اصلی‌ترین هدف اصلاح فضای نامناسب فعلی مطبوعات با همکاری دست‌اندرکاران این حوزه است. اگر در جمع رسانه‌ها آمادگی اصلاح برداشت‌های منفی وجود نداشته باشد، چه می‌توان کرد. کافی است در میان صدها رسانه یکی از آن‌ها با بدبینی، توهم‌پراکنی کند که آمدن معاونت مطبوعاتی در امور رسانه‌ها یک توطئه است که این ظالمانه است و فضا را آلوده می‌کند».
وی خاطر نشان کرد: «دوستان مطبوعاتی هوشیار هستند و آنچه من مشخص کردم فضایی گرم و صادقانه است که نسبت به معاونت مطبوعاتی وجود دارد اما عده‌ای هم به طور دیگری عمل می‌کنند که خطاب به آنان می‌گویم خود را خدمتگزار مطبوعات و رسانه‌ها می‌دانم».

رامین ادامه داد: «باید رسانه‌هایی داشته باشیم که رکن چهارم مردم‌سالاری دینی تلقی شوند؛ مطبوعات می‌توانند در کنار سه قوه کشور که نسبت به هم مستقل هستند، نسبت به این سه قوه مستقل عمل کنند و همچنان آنان خیرخواهانه از هم انتقاد می‌کنند، رسانه‌ها نیز بر آنان نظارت داشته و انتقاد کنند و همچون آنان که با همه گرایش‌ها و تفاوت مسوولیت‌ خود در پیگیری اهداف و آرمان‌های کلان نظام متحدند، رسانه‌ها نیز اینگونه باشند».

او گفت: «فلسفه وجودی این سه رکن خدمت‌رسانی به جامعه است که هدف مطبوعات نیز باید در راستای تعالی کشور، حرکت کردن در همین مسیر باشد. سه قوه کشور زیرمجموعه نظام امت و امامت تعریف می‌شوند و اگر رکن چهارم نیز اینگونه عمل کند، بزرگترین خلاء امروز جامعه ما یعنی وجود رسانه‌هایی مستقل، پویا و پایا که همه در کنار هم از عملکرد هم لذت ببرند و نیک‌اندیشی و خیرخواهی را در مجموعه‌های خود شاهد خواهیم بود».

وی ادامه داد: «رسانه‌ها می‌توانند ضریب نفوذ خود را نه تنها در ایران سیاسی که در گستره ایران فرهنگی و جهان اسلام به عنوان رسانه‌های مستقل آزاد نسبت به رسانه‌های منوپول صهیونیستی تثبیت کنند. رسانه‌های ایرانی می‌توانند الگوهایی باشند که در اولین گام اعتماد ایرانیان را جلب می‌کنند. برای این منظور باید تیراژ مطبوعات به نسبت جمعیت باسواد کشور افزایش یابد که بدین منظور ایده‌ها و برنامه‌هایی ارائه کرده و پیگیری می‌کنیم».

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به تدوین پیش‌نویس قانون جامع رسانه‌ها آن را یکی از بهترین و ماندگارترین کارهایی که می‌توان انجام داد عنوان و اظهار کرد: «برای نهایی کردن آن باید با کمک اهل رسانه اقدام کنیم که در این حوزه با اعتقادی که به سرعت کار دارم اما پیش از آن به دقت و جامع‌نگری و پایداری قانون فکر می‌کنم و برای این هدف 12 سوال را در بین رسانه‌ها مطرح کرده‌ایم تا پاسخ آن بستری برای تدوین این پیش‌نویس فراهم کند».

او ادامه داد: «باید مراقب بود افراد و جریان‌هایی این هدف را که خدمتگزاری به امور رسانه‌ها است، مخدوش نکنند و نگذاشت با سوءنیت فضایی که تا به امروز بوده و در آن فضا همه‌ی متولیان امور مطبوعاتی و مخاطبان ناراضی بوده‌اند، مسموم شود که این اصلاح فضا با اراده جمعی حاصل خواهد شد».

وی خاطر نشان کرد: «نیازهای اولیه همکاران رسانه‌یی همچون بیمه،‌ حقوق مکفی و تامین امنیت شغلی را فراهم خواهیم کرد که این اقدامات جدی، شفاف و بدون مماشات در حال پیگیری است و در این مسیر موضع گروهی و جناحی از من سر نزده است».

او ادامه داد: «جنا‌ح‌های چپ و راست هر دو بنده را قبول ندارند و بنده هم هر دو را با هم قبول ندارم؛ من برای اصلاح امور معتقد به ارزش‌ها،‌ اصول و مبانی هستم که باید رعایت شود. اما بعضی وقت‌ها می‌بینیم به طور مثال روزنامه‌ای نامی برای خود انتخاب می‌کند و عملکردی متفاوت با معنی آن انجام می‌دهد و این یک توطئه و خیانت به فرهنگ ملی ما است. در این بین دغدغه‌های شما مطبوعاتی‌ها مال من نیز هست».

رامین این موضوع را که مجوز انتشار یک مطبوعات به یک شخص داده می‌شود و در پی توقیف آن عده‌ زیادی بیکار می‌شوند، گفت: «یکی از نواقص قانون ما که ظالمانه است و باید اصلاح شود، همین است و برای اصلاح آن و رسیدن به امنیت شغلی شاغلان یک مطبوعات باید اصلاحاتی انجام شود».

او مجموعه اهل رسانه را افرادی صالح، شایسته با انگیزه‌های مثبت و امیدهای فراوان دانست و افزود: «در این بین افرادی افسارگسیخته که از فضای موجود در میان اهل رسانه سوء استفاده می‌کنند اما باید فضای رسانه‌‌ای را فضایی امن برای ایجاد امنیت روانی، اخلاقی، اعتقادی، فرهنگی و ملی ایجاد کنیم».

وی تاکید کرد: «اگر حتی یک نفر در بین اهالی رسانه با موذی‌گری، وابستگی و شیطنت عمل کند، فضای عمومی جامعه را مسموم کرده و جرم یک خائن ممکن است به پای مجموعه‌ای بزرگ نوشته شود. ما می‌خواهیم با شفافیت و کمک خود شما فضای عمومی مطبوعات را از حرکت‌های نادرست پاکسازی کنیم تا شایستگی اهل قلم و اهل رسانه که بهترین در عرصه‌ی جهانی هستند شناسایی شود. اما اگر به کمک خود اهل قلم عناصر نااهل شناسایی و افشا نشوند خیانت آن عده به پای همه خواهد بود».

به گفته او مجوزی که وزارت ارشاد برای هر رسانه‌ای صادر می‌کند، توسط هیات نظارت بر مطبوعات متشکل از نمایندگان قوای سه‌گانه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نماینده‌ای از رسانه‌ها و مطبوعات صادر می‌شود.

رامین ادامه داد: «سلب مجوز، توقیف، اخطار یا هر مساله‌ی دیگری نیز توسط همین هیات انجام می‌شود، بنابراین طبق تکلیف قانونی هیچ کس نمی‌تواند خارج از قانون حرکت کند زیرا نماد فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی، قانون‌گرایی آن است و هر کس خارج از قانون حرکت کند عنصری ضدفرهنگی است».

وی با اشاره به اعتقاد ایرانیان پیش از اسلام به پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک، گفت: «ایرانیان با پذیرش اسلام برترین انتخاب تاریخی خود را انجام دادند و 1400 سال است که آن را ترویج می‌کنند و نظام جمهوری اسلامی برای تحقق همین ارزش‌ها به وجود آمده است، بنابراین رسانه‌ها نمی‌توانند خارج از ارزش‌های ملی، فرهنگی، اسلامی و تاریخی حرکت کنند».

او مجوزی که به رسانه داده می‌شود را جزئی از حیثیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست و تصریح کرد: معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی این وزارتخانه، پاسدار حریم این مجوز است و برای ما بسیار تلخ است مجوزی را که صادر کرده‌ایم بر اثر عملکرد غیرقانونی یا ضدقانونی آن رسانه، ناگزیر سلب کنیم.

رامین با بد خواندن برخورد ضدقانونی صاحبان امتیاز روزنامه‌ها با وزارت ارشاد و هیات نظارت در برخی موارد خاص، افزود: «روزنامه‌ای که بعد از تذکرات مکرر همچنان بر شیوه سهل‌انگاری که اسم دیگری برای آن قائل نیستم، اصرار داشته باشد و هر بار با خلاف جدیدی مخاطبان خود و ملت ایران را با چالش مواجه و هیات نظارت را ناگزیر به عکس‌العمل کند و در این میان فضای تبلیغاتی علیه نظام در داخل و خارج فراهم کند، باید پاسخگوی عملکرد خود باشد».

معاون امور مطبوعاتی با بیان این که صاحب امتیازی که به دلیل داشتن پشتوانه مالی جمعی را به استخدام خود درآورده و برای یک کار رسانه‌یی مطابق با قوانین و ضوابط از آن‌ها استفاده می‌کند، بر اثر خلاف‌های مکرر خود باعث بیکاری آن عده می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین