کد خبر: ۹۳۱۶۴۵
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۶

گاردین: اوکراین به دنبال مجوز غرب برای حمله به خاک روسیه با «سایه توفان» است

رسانه انگلیسی گزارش کرد اوکراین به‌ دنبال صدور مجوز غرب جهت استفاده از موشک‌های «سایه توفان» برای تخریب مواضعی در داخل خاک روسیه است زیرا تصور می‌کند که چنین اقدامی می‌تواند مسکو را نسبت به مذاکره و خاتمه جنگ مجبور سازد.
گاردین: اوکراین به دنبال مجوز غرب برای حمله به خاک روسیه با «سایه توفان» است
آفتاب‌‌نیوز :

اوکراین مدتهاست درخواست استفاده از تسلیحات دوربرد علیه خاک روسیه را مطرح کرده است، اما غرب از صدور اجازه برای چنین درخواستی خودداری کرده، زیرا از تشدید تنش‌ها و رویارویی مستقیم با روسیه واهمه دارد.

روزنامه گاردین در گزارشی به نقل از مقامات ارشد اوکراینی می‌نویسد: «چهره‌های ارشد در کی‌یف پیشنهاد کرده‌اند که استفاده از تسلیحات انگلیسی-فرانسوی در یک حمله نمایشی به کرملین نشان خواهد داد که مواضع نظامی آن در نزدیکی پایتخت می‌تواند در برابر حملات مستقیم آسیب‌پذیر باشد.»

این روزنامه انگلیسی در ادامه به نقل از یکی از این مقامات ارشد اوکراین می‌نویسد: «تصور می‌شود اگر روسیه اطمینان یابد که اوکراین توانایی تهدید مسکو و سن پترزبورگ را داشته باشد، گزینه مذاکره را بررسی خواهد کرد. با این حال، این استراتژی پرمخاطره‌ای بوده و هنوز تا این لحظه حمایت ایالات متحده را دریافت نکرده است.»

اکنون بیش از ۲ سال است که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا از صدور مجوز برای کی‌یف مبنی بر استفاده از تسلیحات دوربرد آمریکایی در داخل خاک روسیه ممانعت می‌کند و دلیلش را تشدید تنش‌ها با روسیه می‌داند. اگر رئیس‌جمهور بایدن تغییر نظر دهد، احتمالا مسیر جنگ به‌طرز قابل‌توجهی تغییر خواهد یافت و شاید به کی‌یف آزادی‌هایی را که ادعا می‌کند برای پیروزی به آن‌ها نیاز دارد، فراهم سازد.

نشریه پالتیکو پیشتر به نقل از یکی از مقامات دولت بایدن نوشت: «استفاده از "سایه توفان" یا موشک‌های دوربرد آمریکایی "اتکمز" که اوکراین ماه‌هاست تقاضای استفاده از آن‌ها در داخل خاک روسیه را دارد، آنطور که تبلیغ شده، موثر و کارآمد نیستند.»

این رسانه آمریکایی به نقل از منبعی آگاه درخصوص مذاکرات واشنگتن-کی‌یف گزارش کرد: «اوکراینی‌ها می‌خواهند دستانشان در این جنگ بازتر باشد و همچنان نسبت به رفع محدودیت‌های استفاده از تسلیحات دوربرد علیه خاک روسیه خوش‌بین هستند.»

گاردین در پایان گزارش خود تاکید می‌کند: «اوکراین ماه‌هاست که لابی می‌کند تا بتواند از موشک سایه توفان علیه اهدافی در داخل روسیه استفاده کند.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین