کد خبر: ۹۳۱۷۹۷
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۰

فایننشال‌تایمز: در صورت جنگ با حزب‌الله، هیچ نقطه‌ای در اسرائیل در امان نخواهد بود

یک نشریه انگلیسی در تحلیلی به بررسی نتیجه جنگی احتمالی بین حزب‌الله لبنان و رژیم صهیونیستی پرداخت.
فایننشال‌تایمز: در صورت جنگ با حزب‌الله، هیچ نقطه‌ای در اسرائیل در امان نخواهد بود
آفتاب‌‌نیوز :

ساعاتی پس از مرحله اول عملیات حزب‌الله لبنان در واکنش به ترور «فواد شکر» فرمانده ارشد مقاومت که در آن، مقاومت لبنان با شلیک ۳۴۰ راکت کاتیوشا و ده‌ها پهپاد پایگاه‌های مهم اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی را آماج حملات خود قرار داد، یک نشریه انگلیسی در گزارشی تحلیلی به چشم‌انداز جنگ احتمالی بین رژیم صهیونیستی و مقاومت لبنان پرداخت.

فایننشال تایمز در ابتدای تحلیل خود با اشاره به جنگ ۳۳ روزه در سال ۲۰۰۶ و ادعای رژیم صهیونیستی پیرامون «عقب گرداندن لبنان به ۲۰ سال قبل» و شکست این رژیم در دستیابی به هدف خود در این جنگ نوشت: «شرایط کنونی با سال ۲۰۰۶ بسیار متفاوت است. حتی در سال ۲۰۰۶، نیروهای حزب‌الله سرنگون نشدند، بلکه صرفا مجروح، به قوت خویش باقی ماندند.»

این روزنامه همچنین نوشت: «ترور مقامات ارشد حزب‌الله و حماس به‌شدت گرفتن نگرانی‌ها پیرامون وقوع جنگی تمام‌عیار بین حزب الله و اسرائیل دامن زده است. این جنگ، پیشرفته‌ترین نیروی نظامی خاورمیانه را در برابر قدرتمندترین قوای نظامی غیردولتی در جهان قرار خواهد داد.»

این نشریه انگلیسی در ادامه تحلیل خود، به قدرت گرفتن هرچه بیشتر حزب‌الله لبنان در چندین سال اخیر پس از پایان یافتن جنگ ۳۳ روزه اذعان کرد و نوشت: «شرایط خاورمیانه و توانمندی‌های اسرائیل و حزب‌الله از سال ۲۰۰۶ تاکنون، دستخوش تغییرات بسیار شده‌اند. در صورت وقوع جنگ، این جنگ بین حزب الله و اسرائیل نخواهد بود، بلکه همه اعضای محور مقاومت، انصارالله یمن، مقاومت عراق و سوریه و حماس در سراسر خاورمیانه را در بر خواهد گرفت.»

«صنم وکیل» معاون برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در «چتم هاوس» نیز در همین راستا به فایننشال تایمز گفت: «محور مقاومت با اجرای عملیات و هماهنگی‌های فراملی، به این معنی که جنگ به یک جغرافیای خاص محدود نمی‌شود و خاورمیانه را تحت تأثیر قرار می‌دهد، علیه اسرائیل و در حمایت از حزب‌الله وارد جنگ خواهند شد.»

این نشریه انگلیسی در بخش دیگری از مطلب خود نوشت: «بر اساس استانداردهای ناتو، اسرائیل از یکی از پیشرفته‌ترین ارتش‌های دنیا برخوردار است. اما این ارتش در ۱۰ ماه اخیر، در غزه و علیه حماس، گروهی بسیار ضعیف‌تر از حزب‌الله در حال جنگ و پیکار بوده است؛ از طرفی، به گفته کارشناسان، حزب‌الله لبنان از ۴۰ هزار نیروی مبارز ماهر، زرادخانه‌ای بسیار پیشرفته‌تر از حماس برخوردار است و می‌تواند بسیار بهتر از حماس در مقابل اسرائیل ایستادگی کند.»

هیچ نقطه‌ای در اراضی اشغالی در امان نخواهد بود

اندیشکده «مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی» مستقر در ایالات متحده تخمین می‌زند که حزب‌الله بین ۱۲۰ هزار تا ۲۰۰ هزار پرتابه از جمله موشک‌های هدایت شونده دقیق و پهپادهای مسلح و همچنین موشک‌های ضد تانک و ضد هوایی برخوردار است؛ به‌طوری‌که مقاومت لبنان می‌تواند سراسر اراضی اشغالی را آماج حملات خود قرار دهد و هیچ هدف راهبردی، شهر یا منطقه‌ای امن نخواهد بود.

فایننشال‌تایمز در ادامه تحلیل خود به تبادل آتش بین حزب‌الله و رژیم صهیونیستی از ۱۵ مهر ۱۴۰۲ اشاره کرد و نوشت: «حزب‌الله لبنان حتی موفق به ارسال پهپادهای تجسسی به اعماق اسرائیل شده؛ به‌طوری‌که این پهپاد از همه حلقه‌های پدافندی اسرائیل عبور و از مراکز نظامی حساس آن تصویربرداری کرده است. این گروه همچنین با استفاده از موشک‌های زمین به هوا در ماه ژوئن، جنگنده‌های اسرائیلی را وادار به عقب‌نشینی کرده است.»

«قاسم کثیر» تحلیلگر لبنانی نیز به فایننشال‌تایمز گفت حزب‌الله از ماه اکتبر فقط حدود ۵۰۰۰ موشک از انبار خود استفاده کرده است و در عین حال بسیاری از پیشرفته‌ترین پرتابه‌های خود از جمله تسلیحات دوربرد استفاده نکرده است. به تخمین این تحلیلگر، از هفتم اکتبر (۱۵ مهر ۱۴۰۲) تاکنون، فقط از ۱۰ درصد از ظرفیت نظامی، لجستیکی و پرسنلی حزب‌الله استفاده کرده است.

به گفته مقاومت لبنان، این جنبش بیش از ۱۰۰ هزار مبارز دارد و به اذعان فایننشال‌تایمز، مبارزان حزب‌الله به دلیل تجارب قبلی خود، بسیار باتجربه و زبده هستند.  

البته، این نشریه انگلیسی در ادامه به تغییرات صورت گرفته در اراضی اشغالی از سال ۲۰۰۶ تاکنون اشاره کرد و نوشت رژیم صهیونیستی بزرگترین دریافت کننده کمک‌های خارجی ایالات متحده در جهان است که بیشتر در قالب کمک‌های نظامی ارائه می شود. این این به آن معناست که رژیم صهیونیستی به پیشرفته‌ترین تسلیحات آمریکایی از جمله جنگنده‌های «اف-۳۵» دسترسی دارد. از شروع جنگ غزه تاکنون، واشنگتن بیش از ۱۲.۵ میلیارد دلار کمک نظامی به تل‌آویو ارائه کرده است.

بی‌اثری گنبد آهنین در برابر محور مقاومت

در ادامه این مطلب، «ست جنز» معاون ارشد اندیشکده «مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی» گفت: «درباره چه نوع جنگی صحبت می‌کنیم؟ در صورت حمله زمینی اسرائیل به لبنان، شرایط بسیار متفاوت خواهد بود. در چنین شرایطی، حزب‌الله به شرایط میدان آگاه و در نبردی تدافعی شرکت خواهد کرد که برای اسرائیل دشوار خواهد بود.»

او همچنین با اشاره به سامانه‌های پدافندی رژیم صهیونیستی از جمبه «گنبد آهنین» گفت: «این پدافند می‌تواند تحت فشار قرار گیرد و نابود شود. در صورت تصمیم ایران و اعضای محور مقاومت برای حمایت از حزب‌الله و حمله به اسرائیل، گنبد آهنین بی‌اثر و اسرائیل با وجود برتری خود در زمینه فناوری، آسیب‌پذیر خواهد بود و اسرائیل می‌تواند فقط از مناطق محدود محافظت کند، اما حتی از بخش‌هایی از تل‌آویو به راحتی هدف قرار خواهد گرفت.»

«امیل هوکایم» کارشناس ارشد امنیت منطقه در مؤسسه بین المللی مطالعات استراتژیک نیز گفت: «در سال ۲۰۰۶، حزب‌الله به طور متوسط ‌روزانه ۱۲۴ راکت به مدت ۳۴ روز شلیک می کرد، اما اکنون، طبق اطلاعات کشورهای غربی و تحلیلگران اسرائیلی، حزب‌الله می‌تواند تا ۳۰۰۰ موشک به‌طور روزانه و به مدت ۱۰ روز علیه اسرائیل شلیک کند.»

حتی به اذعان ارتش رژیم صهیونیستی، حزب‌الله از توانایی شلیک هزاران پرتابه در روز برخوردار است.

ایران بزرگترین و متنوع‌ترین زرادخانه موشکی در منطقه را دارد

فایننشال‌تایمز همچنین نوشت: «اسرائیل باید نگران ایران هم باشد. تهران وعده به گرفتن انتقام خون اسماعیل هنیه را داده است که به باور بسیاری، او توسط اسرائیل در تهران ترور شده است. با توجه به فاصله جغرافیایی بین اسرائیل و ایران، هرگونه نبرد مستقیم، اساساً یک جنگ هوایی خواهد بود. اما با وجود تحریم‌های سنگین اعمال شده علیه ایران، این کشور توانایی موشکی و پهپادی خود را به طور فزاینده و پیچیده، گسترش داده و بر جنگ نامتقارن متکی است.»

طبق گزارش اندیشکده مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی، ایران دارای «بزرگترین و متنوع ترین زرادخانه موشکی» در منطقه است که از هزاران موشک بالستیک و کروز تشکیل شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین