کد خبر: ۹۳۱۸۵۰
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
بدون اینکه در کار دولت دخالت کنیم در کنار دولت هستیم

رئیس قوه قضاییه: مبارزه با فساد هزینه دارد

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه با حفظ حریم و مقررات در کنار دولت چهاردهم خواهیم بود، گفت: بدون اینکه در کار دولت دخالت کنیم در کنار دولت هستیم و کمک می‌کنیم تا مسائل به نحو بهتری پیش برود.
رئیس قوه قضاییه: مبارزه با فساد هزینه دارد
آفتاب‌‌نیوز :

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای امروز دوشنبه (پنجم شهریور) در نشست شورای‌عالی قوه قضاییه، ضمن اشاره به برگزاری باشکوه مراسم اربعین حسینی، اظهار داشت: خداوند را شاکریم که امسال نیز همچون سالیان گذشته و حتی باشکوه‌تر و پرمحتواتر از قبل، «حُبُّ الحُسَینِ یَجمَعُنا» به معنای واقعی کلمه، در اربعین حسینی تحقق یافت.

به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، محسنی اژه‌ای افزود: در این رابطه باید کمال تشکر و قدردانی را از مردم و دولت عراق به سبب مهمان‌نوازی مطلوب همچنین تأمین امنیت زوار اربعین داشته باشیم. از سویی دیگر از دست‌اندرکارانی که در داخل کشور، تمهیدات برپایی باشکوه مراسم پیاده‌روی جاماندگان اربعین را فراهم آوردند نیز قدردانی می‌کنیم.

رئیس قوه قضاییه با گرامیداشت مجدد هفته دولت و یاد و خاطره شهیدان رجایی، باهنر و رئیسی و همه شهدای انقلاب اسلامی از جمله شهدایی از دستگاه قضا که در شهریور به فیض شهادت نائل آمدند؛ به‌ویژه شهیدان قدوسی و لاجوردی، گفت: دولت چهاردهم با رأی اعتمادی کم‌سابقه و شاید بی‌سابقه از ناحیه نمایندگان مجلس، کار خود را آغاز کرد؛ بر همین اساس امیدواریم این دولت هرچه سریعتر با تثبیت موضوعات و احیاناً انجام تغییراتی که مدنظر دارد، امور روز را پیش ببرد و برای مسائل میان مدت و بلندمدت برنامه‌ریزی کند و با همت و جهاد مضاعف در مسیر تعالی و پیشرفت کشور و غلبه بر مشکلات گام بردارد.

رئیس عدلیه تصریح کرد: قوه قضاییه نیز همانطور که مکرر تاکید کرده‌ایم، در ضمنِ رعایت موازین قانونی و رعایت اصل پرهیز از دخالت در کار یکدیگر، آماده است در کنار دولت باشد تا امور کشور و مردم به بهترین نحو ممکن به پیش بروند.

قدردانی از نمایندگان مجلس به سبب رأی اعتماد به وزیر دادگستری

رئیس دستگاه قضا در ادامه با قدردانی از نمایندگان مجلس به سبب رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی دادگستری با آرای بالا، افزود: امیدواریم وزیر دادگستری با اندوخته‌ها و تجربیاتی که کسب کرده‌اند بتوانند نقطه اتصالی میان قوای سه گانه باشند و مسائل مربوطه را با جدیت پیگیری کنند.

رئیس عدلیه با اشاره به مقوله فساد و ابعاد آن، اظهار داشت: فساد یکی از مسائلی است که ساری است و در هر ساحتی، چنانچه جلوی آن گرفته نشود، می‌تواند به بخش‌های دیگر سرایت کند.

محسنی اژه‌ای خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب مکرر نسبت به مسئله فساد در سال‌ها و دهه‌های گذشته هشدار داده‌اند؛ دولت‌ها نیز به این موضوع توجهاتی داشته‌اند؛ با این وجود امید داریم در دولت چهاردهم با کمک یکدیگر و همت مضاعف بتوانیم در جلوگیری از شکل‌گیری و شیوع فساد توفیق پیدا کنیم؛ در این مسیر، مأموریت دستگاه قضا و سازمان بازرسی و سایر بخش‌ها و دستگاه‌های ذیربط و به طور ویژه خودِ دولت، بسیار خطیر است.

مبارزه با فساد هزینه دارد

رئیس قوه قضاییه افزود: باید توجه داشت که وقتی فسادی ایجاد می‌شود، ممکن است برخورد با آن هزینه‌هایی داشته باشد؛ بنابراین باید تمام توان خود را مصروف کنیم که از شکل‌گیری فساد جلوگیری شود؛ در این رابطه با اقداماتی که سازمان بازرسی و سایر بخش‌های ذیربط انجام داده‌اند، بستر‌ها و گلوگاه‌های فساد شناسایی شده‌اند؛ از اینرو ضروری است ضمنِ مداومت و استمرار در شناسایی این بستر‌ها و گلوگاه‌ها با کمک خودِ دولت، فساد را در همان نطفه خفه کنیم.

فساد فقط اقتصادی نیست

رئیس قوه قضاییه یادآور شد: مقصود از فساد، صرفاً منحصر به فساد اقتصادی نیست بلکه منظور زدودن و سد کردن مسیر شکل‌گیری همه مظاهر فساد در ساحت‌های مختلف از جمله ساحت‌های فرهنگی و غیرفرهنگی است؛ البته قدر مسلم، در بحث مقابله با فساد اقتصادی نیز تاکید‌های مؤکد و ویژه‌ای داریم.

قاضی‌القضات در ادامه با اشاره به نقش و کارکرد حراست مجموعه‌ها و دستگاه‌ها در امر خطیر شناسایی فساد و مقابله با آن، گفت: یکی از انگیزه‌ها و علل شکل‌گیری بخش حراست در مجموعه‌ها و دستگاه‌ها، همین مقوله شناسایی فساد و مقابله با آن است؛ بنابراین حراست‌ها باید بیش از پیش در این امر خطیر فعال باشند.

محسنی اژه‌ای گفت: بار دیگر تاکید می‌کنیم که قوه قضاییه در کنار دولت، بیش از گذشته نسبت به مبحث شناسایی بستر‌های فساد و مبارزه با آن، اهتمام و جدیت خواهد داشت.

وی در ادامه نشست امروز، با اشاره به حضور مداوم خود در اجتماعات مردمی از جمله حضور روز گذشته خود در اجتماع و پیاده‌روی جاماندگان اربعین در تهران، به برخی از گلایه‌هایی اشاره کرد که از ناحیه مردم نسبت به نحوه ارتباط آن‌ها با قوه قضاییه مطرح می‌شود.

دستور رئیس قوه قضاییه به رئیس مرکز ارتباطات مردمی

رئیس قوه قضاییه در همین راستا گفت: برخی از مردم که در جریان اجتماعات مختلف به من مراجعه می‌کنند این گلایه را دارند که هنگام مراجعه به «مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه» نامه‌های آن‌ها دریافت نمی‌شود؛ البته تصور من آن است که این مردم و مراجعان گرانقدر، هنگام مراجعه به «مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه» به دربی غیر از درب اصلی این مرکز مراجعه می‌کنند و به نظرم امکان اینکه نامه‌ای از مردم در این مرکز گرفته نشود، وجود ندارد؛ اما در هر صورت، خطاب به رئیس مرکز ارتباطات مردمی تاکید دارم که به گونه‌ای تمهید و تدبیر کنند که مردم در مراجعه به این مرکز، به سهولت بتوانند خود را به درب اصلی برسانند و دوم اینکه تمام نامه‌های مردمی، اخذ شود.

رئیس قوه قضاییه افزود: یکی دیگر از گلایه‌های مردمی آن است که نامه‌‎هایی که به «مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه» ارائه می‌کنند، بدون پاسخ می‌ماند و نتیجه پیگیری‌ها به اطلاع آن‌ها نمی‌رسد.

محسنی اژه‌ای تصریح کرد: در این رابطه نیز تا آنجا که اطلاع دارم و موارد خاصی را که پیگیری کرده‌ام، نتایج بررسی نامه‌های مردمی دریافتی، به اطلاع درخواست‌کننده و ارسال‌کننده نامه می‌رسد؛ البته ممکن است این نتایج و جواب‌ها با خواسته‌های درخواست‌کنندگان منطبق نباشد.

وی ادامه داد: تاکید مؤکد دارم که نتایج بررسی همه نامه‌های مردمی دریافتی، چه از ناحیه مرکز ارتباطات مردمی و چه از ناحیه دفتر اینجانب، به صورت پیامکی یا تلفنی به اطلاع درخواست‌کنندگان و ارسال‌کنندگان نامه‌ها برسد.

رئیس دستگاه قضا گفت: گاهی برخی افراد و تشکل‌ها، نامه‌ای را خطاب به من مرقوم و مکتوب می‌کنند، اما این نامه را به جای اینکه برای من یا روابط عمومی قوه قضاییه ارسال کنند، در فضای مجازی نشر می‌دهند؛ ضمن قدردانی از افراد و تشکل‌هایی که نقطه نظرات خود در مورد عدلیه را با دستگاه قضا به اشتراک می‌گذارند، تاکید دارم که این قبیل نامه‌ها و مرقومه‌ها را در همان زمان نگارش برای روابط عمومی قوه قضاییه هم ارسال کنید تا بتوانیم آن‌ها را هر چه سریعتر مورد بررسی و پیگیری قرار دهیم.

رئیس عدلیه در ادامه خطاب به مرکز رسانه قوه قضاییه تاکید کرد که در قبال صفحات و حساب‌های کاربری مجازی که خود را منتسب به رئیس قوه قضاییه اعلام می‌کنند، اما هیچگونه تعلقی به وی و قوه قضاییه ندارند، مکرر و به شیوه هنرمندانه برای مردم اطلاع‌رسانی کنند.

قاضی‌القضات این را هم گفت که گاهی عده‌ای مبادرت به جعل عنوان می‌کنند و به اسم رئیس قوه قضاییه یا سایر مقامات و مسئولان قضایی، نامه‌ای جعلی را برای بخش‌های مختلف ارسال می‌کنند؛ در این رابطه نیز باید اطلاع‌رسانی مستمر و هوشمندانه صورت گیرد تا جلوی عناصر جاعل و سوءاستفاده‌کننده گرفته شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین