کد خبر: ۹۳۱۹۰۶
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۶

پرواز جنگنده‌های ژاپنی در مقابل هواپیمای نظامی چینی

وزارت دفاع ژاپن اعلام کرد که امروز (دوشنبه پنجم شهریور) جنگنده‌های این کشور به دلیل نقض حریم هوایی ژاپن توسط یک هواپیمای نظامی چینی به پرواز درآمده‌اند.
پرواز جنگنده‌های ژاپنی در مقابل هواپیمای نظامی چینی
آفتاب‌‌نیوز :

وزارت دفاع ژاپن در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیرو‌های دفاع شخصی این کشور قدم‌هایی برای ارسال هشدار به هواپیمای جاسوسی «Y ۹» چین انجام داده‌اند، اما خبرگزاری‌های این کشور می‌گویند که از هیچ سلاحی مانند «منور انداز» به عنوان هشدار استفاده نشده است. این اولین بار است که یک هواپیمای نظامی چینی، حریم هوایی ژاپن را نقض می‌کند.

این حادثه در جزایر «دانجو» در استان ناکازاکی ژاپن رخ داده و جت‌های جنگنده این کشور به‌طور اضطراری به آسمان برخاسته‌اند.

دولت ژاپن از طریق کانال‌های دیپلماتیک اعتراض شدید خود را نسبت به این موضوع به پکن اعلام کرده است.

وزارت خارجه ژاپن نیز اعلام کرد که ماساتاکا اوکانو معاون وزیر امور خارجه، یک مقام ارشد سفارت چین در توکیو را احضار کرده تا اعتراض این کشور را نسبت به این تجاوز ابراز کند و به‌طور قاطع خواستار جلوگیری از تکرار چنین مواردی شود. این مقام چینی نیز در پاسخ گفته است که این موضوع به پکن گزارش خواهد شد.

مجمع الجزایر «سنکاکو» در دریای چین شرقی، پیش‌تر نیز به‌دلیل تنش‌های دیپلماتیک میان ژاپن و چین، شاهد برخورد‌هایی میان کشتی‌های گارد ساحلی ژاپن و قایق‌های ماهی‌گیری چینی بوده است. این مجمع‌الجزایر که فاقد سکنه است، در کنترل ژاپن قرار دارد، اما چین مدعی مالکیت آن با نام چینی «دیائو» شده‌اند.

در سال‌های اخیر، پکن در مورد ادعا‌های خود بر این جزایر قاطع‌تر شده و توکیو از حضور کشتی‌های گارد ساحلی چین، کشتی‌های نیروی دریایی و حتی یک زیردریایی هسته‌ای چینی در این منطقه خبر داده است.

ژاپن برای مقابله با افزایش قدرت‌نمایی چین در منطقه، روابط امنیتی خود با ایالات متحده را تقویت کرده و بودجه دفاعی پکن را افزایش داده و به دنبال کسب توانایی‌های لازم برای ضدحمله بوده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین