کد خبر: ۹۳۱۹۶۰
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۸

ترامپ در شوک! / تاکتیک زیرکانه کامالا هریس برای پیشتازی

استاد دانشگاه آلاباما در گفت و گو با اقتصادنیوز درباره وضعیت کامالا هریس در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بیان کرد: هریس تاکنون یک تاکتیک خیلی خوب را در پیش گرفته و زیر فشارهایی که بر وی وارد می‌شود، کمر خم نکرده است.
ترامپ در شوک! / تاکتیک زیرکانه کامالا هریس برای پیشتازی
آفتاب‌‌نیوز :

هرچه به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا نزدیک‌تر می‌شویم، بررسی کمپین‌های انتخاباتی و رفتار کمپین‌ها نزد رسانه‌های دنیا پررنگ‌تر می‌شود. این روز‌ها در ایالات متحده آمریکا با کناره‌گیری جو بایدن از رقابت‌ها، شاهد هستیم که کامالا هریس به عنوان رقیب دونالد ترامپ وارد کارزار انتخاباتی شده است.

هریس که با نطق خوب و تاریخی خود در کنوانسیون ملی حزب دمکرات توانست تاحد زیادی عقب‌ماندگی‌های حزب را جبران کند، در نظرسنجی‌ها نیز از نامزد حزب جمهوریخواه پیشی گرفته است. اما آیا این موقعیت برای دمکرات‌ها ماندگار خواهد بود؟ نادر انتصار، استاد دانشگاه آلابامای جنوبی درباره وضعیت کمپین‌های ترامپ و هریس به اقتصادنیوز گفت: «در مقطع کنونی که چند ماه تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا زمان باقی مانده است، تیم خانم کامالا هریس و معاون او آقای تیم والتز بهتر از دونالد ترامپ بازی کرده‌اند؛ زیرا ترامپ خود را آماده کرده بود که در مقابل جو بایدن مبارزه کند، اما وقتی بایدن از رقابت‌ها کنار کشید، یک مقدار سردرگمی در نحوه رفتار ترامپ ایجاد شده است.»

وی ادامه داد: «اگر به سخنرانی‌های مختلف ترامپ توجه کنیم، او همچون سابق به نظر نمی‌آید و تاحدودی گیج است. تیم او نیز هنوز نتوانسته رفتار انتخاباتی خود را با تغییر در تیم حزب دموکرات تطبیق دهد.»

به گفته این کارشناس، همچنین «برخی از اعضای تیم ترامپ یا کنار کشیده‌اند یا سکوت در پیش گرفته‌اند. به عنوان مثال شاهد بودیم که در جلسه روز دوم گردهمایی حزب دمکرات، یکی از افرادی که خیلی نزدیک به ترامپ بود و در تیم ترامپ حضور داشت، در این گردهمایی حاضر شد و سخنرانی کرد. او در صحبت‌هایش در مورد ترامپ بد گفت.»

تاکتیک هریس

انتصار در خصوص عملکرد کامالا هریس گفت: «خانم هریس تاکنون یک تاکتیک خیلی خوب را در پیش گرفته و زیر فشار‌هایی که بر وی وارد می‌شود، کمر خم نکرده است. به عنوان مثال، مطبوعات انتقاداتی را نسبت به او مطرح می‌کنند که چرا با آن‌ها یک به یک مصاحبه نمی‌کند. اما هریس خیلی توجهی به این فضاسازی‌ها نداشته و دلیلی هم ندارد اکنون با همه رسانه‌ها و خبرنگاران معروف مصاحبه کند و خود را درگیر سوالات آن‌ها کند. احتمالا وی در آینده چنین مصاحبه‌هایی خواهد داشت.»

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر اوضاع هریس در رقابت‌های انتخابات از ترامپ مطلوب‌تر است، تاکید کرد: «در این شرایط دلیلی ندارد با قبول مصاحبه با خبرنگاران معروف به تیم ترامپ یک امتیاز بدهد و یا به بیان دیگر برای خود موانع مصنوعی ایجاد کند.»

تخریب هریس فایده ندارد

استاد دانشگاه آلابامای جنوبی در پاسخ به اینکه هر کدام از کمپین‌ها بر چه موضوعی بیشتر تاکید دارند، درباره ترامپ توضیح داد: «ترامپ دائما بر این موضوع پافشاری می‌کند که خانم هریس در بیش از سه سال گذشته که معاون بایدن بوده هیچ کاری نکرده و نشان داده که نمی‌تواند رئیس‌جمهور شود. هرچند طبیعی است که چنین حرف‌هایی از سوی رقیب مطرح شود و حرف بیهوده‌ای است؛ لذا اگر ترامپ بخواهد تمرکزش را روی این حرف‌ها بگذارد و صحبت دیگری نداشته باشد، جلوتر نخواهد رفت.»

چرخش انتخاباتی

انتصار در مورد هریس نیز گفت: «یکی از بهترین اقداماتی که هریس انجام داد این بود که توانست رای‌دهندگان جوان آمریکا که خودشان را از انتخابات ۲۰۲۴ کنار کشیده بودند را دوباره متمایل به حضور در انتخابات کند. پیش از این فضای انتخابات به این صورت بود که دو پیرمرد یعنی ترامپ و بایدن رقابت می‌کردند و انگار که حرف مهمی برای رای‌دهندگان جوان نداشتند.»

وی افزود: «اما با آمدن خانم هریس و موضوعاتی که وی مطرح می‌کند به خصوص موضوعاتی که برای جوانان قابل درک است یک چرخش خیلی مهم ایجاد شده است. تا امروز این رفتار هریس در انتخابات داخلی و اقدامات وی برای کسب رای کسانی که خود را پیشتر از انتخابات کنار کشیده بودند و آن‌ها را وارد گود کردن یک اقدام بسیار مهم است.»

استاد دانشگاه آلابامای جنوبی درباره معاون و زوج انتخاباتی کامالا هریس در انتخابات نیز توضیح داد: «یکی از شانس‌هایی که آقای تیم والتز دارد این است که معاون دونالد ترامپ یکی از منفورترین سیاستمداران تاریخ اخیر آمریکاست بنابراین در مقایسه والتز و جی‌دی ونس، معاون هریس خیلی محبوب‌تر است و می‌تواند تاحدودی به نامزد دمکرات‌ها کمک کند.»

وی افزود: «البته به طور کلی در انتخابات آمریکا شخص رئیس‌جمهور اهمیت دارد نه معاون وی. معاون فقط می‌تواند کمک‌هایی در حاشیه انجام دهد، ولی نمی‌تواند در خصوص برنده یا بازنده بودند کاندیدا‌ها نقش ایفا کند.»

وضعیت ایالات چرخشی

این استاد دانشگاه در ادامه به بررسی وضعیت کاندیدا‌ها در ایالت‌های چرخشی پرداخت و گفت: «امروز در ایالات متحده آمریکا هشت ایالت وجود دارد که می‌توانند تصمیم بگیرند چه کسی رئیس‌جمهور شود و به آن‌ها ایالات چرخشی می‌گویند.»

وی افزود: «فعلا خانم هریس در اغلب ایالات پیشتاز است، اما برای بررسی درست وضعیت نامزد‌ها باید حداقل یک ماه و نیم دیگر صبر کنیم و بعد از آن می‌توانیم بگوییم که این چرخشی که ایجاد شده ماندگار است یا نه.»

انتصار در ادامه تشریح کرد: «در ایالتی مانند میشیگان که بسیار مهم است به نظر می‌رسد با آمدن خانم هریس، این چرخشی که ایجاد شده و این تمایل بیشتر به دمکرات‌ها ماندگار خواهد بود. در دیگر ایالت چرخشی یعنی ویسکانسین که آقای والتز در آنجا خیلی فعالیت می‌کند امکان دارد چرخشی که ایجاد شده ماندگارتر باشد. در آریزونا و کارولینای شمالی، دو ایالت چرخشی دیگر وضعیت متغیر است و باید صبر کنیم. در پنسیلوانیا نیز تلاش می‌شود که محبوبیت و پیشتازی هریس حفظ شود.»

به گفته این کارشناس، «به طور کلی نتیجه آرای ایالات چرخشی بسیار تعیین کننده و مهم است و امروز نیز مبارزات انتخاباتی سختی بین کاندیدای جمهوریخواهان و دمکرات‌ها در این ایالات در جریان است. در عین حال به نتایج نظرسنجی‌هایی که این روز‌ها صورت می‌گیرد نباید خیلی توجه داشته باشیم. زیرا این نظرسنجی‌ها هفته به هفته انجام می‌گیرد.»

۳۵ درصد رای ثابت ترامپ

نادر انتصار در خصوص اینکه آیا ترامپ شانسی برای پیروزی در انتخابات دارد، گفت: «دونالد ترامپ طی چند سال اخیر حدود ۳۵ درصد یا بیشتر رای ثابت داشته و آن را از دست نداده است؛ لذا او می‌تواند روی این آرا حساب کند؛ مسئله‌ای که برای دمکرات‌ها وجود ندارد.»

استاد دانشگاه آلابامای جنوبی با اشاره به اینکه ترامپ خودش نیز نسبت به این امر آگاه است، گفت: «او قبلا گفته بود اگر به یکی از خیابان‌های معروف نیویورک برود و اسلحه بکشد، باز هم این آرای ثابت از او رویگردان نخواهند شد؛ بنابراین ترامپ امید زیادی به این پایگاه دارد و ضمنا امیدوار است افرادی که اخیرا از دموکرات‌ها طرفداری کرده‌اند، در روز رای‌گیری یا رای ندهند یا تعداد کمی از آن‌ها پای صندوق‌های رای حاضر شوند.»

جوانان سرنوشت‌ساز

به گفته انتصار، «اگر این شوقی که با وارد شدن خانم هریس به رقابت‌ها به خصوص در میان رای‌دهندگان جوان ایجاد شده باقی بماند و شوق کوتاهی نباشد، او می‌تواند آرای زیادی را به سمت خود جذب کند؛ بنابراین اگر در این دور از انتخابات آمریکا، روند به همین منوال پیش برود و جوانان پای صندوق‌های رای حاضر شوند، می‌توانند تعیین‌کننده سرنوشت انتخابات باشند.»

استاد دانشگاه آلابامای جنوبی درباره اولویت مردم در این انتخابات نیز گفت: «در انتخابات چند دهه اخیر آمریکا، همواره اقتصاد مسئله مهمی بوده و حرف نخست را زده و در این انتخابات هم حرف اول را خواهد زد.»

وی افزود: «مسائل دیگر مانند سیاست خارجی و ... اولویت‌های بعدی برای مردم خواهد بود؛ لذا صحبت‌هایی که در خصوص بهبود وضع اقتصاد و معیشت مردم زده می‌شود در تعیین نتیجه انتخابات بسیار اثرگذار خواهد بود.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین