کد خبر: ۹۳۱۹۷۲
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳

استقلال و تراکتور و پرسپولیس سرگیجه گرفتند!

رئیس کمیته نقل و انتقالات سازمان لیگ در مورد بند جنجالی قانون نقل و انتقالات توضیحاتی را ارائه کرد.
استقلال و تراکتور و پرسپولیس سرگیجه گرفتند!
آفتاب‌‌نیوز :

از روز گذشته و پس از اعلام مدیرعامل تراکتور و معاون ورزشی باشگاه پرسپولیس مبنی بر قرارگیری نام امیرحسین حسین‌زاده و اوستون اورونوف در لیست زیر ۲۵ ساله، جنجال‌های زیادی در این خصوص شکل گرفت. دو باشگاه پرسپولیس و تراکتور مدعی بودند که استعلام خود را از کمیته نقل و انتقالات سازمان لیگ گرفته و مشکلی از بابت ثبت قرارداد این دو بازیکن به عنوان سهمیه غیربزرگسال ندارند.

با این حال باشگاه استقلال شکایت خود را از سازمان لیگ ثبت و اعلام کرد که بر اساس قانون اولیه نقل و انتقالات، تنها بازیکنانی می‌توانند در سهمیه زیر ۲۵ ساله قرار بگیرند که فصل گذشته را در فهرست امید (زیر ۲۳) قرار داشتند. البته ادعای باشگاه استقلال کاملا مطابق با قانونی است که سوم تیر ماه به باشگاه‌ها ابلاغ و در اختیار رسانه‌ها نیز قرار گرفت.

در میان این جنگ و کشمکش نقل و انتقالاتی، سرانجام فرشید طاهری، رئیس کمیته نقل و انتقالات، گفت‌وگویی را با سازمان لیگ انجام داد و در این مورد اظهاراتی را داشت که البته بیش از اینکه به شفاف‌سازی در این خصوص منجر شود، ابهام در پرونده نقل و انتقالات را بیشتر کرد.

اظهارات او را بخوانید:

* در بند ۲ ماده ۳ آیین‌نامه نقل و انتقالات آمده بود هر باشگاه می‌تواند از ۲ سهمیه زیر ۲۵ سال در فهرست بازیکنان خود استفاده کند مشروط به اینکه این بازیکنان در فهرست زیر ۲۳ سال همان باشگاه در فصل گذشته حضور داشته باشند. 

* این بند از آیین‌نامه در تاریخ ۳۰ تیرماه ۱۴۰۳ توسط هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال به این شرح اصلاح شد؛ هر باشگاه می‌تواند از ۲ سهمیه زیر ۲۵ سال در فهرست بازیکنان خود استفاده کند مشروط به اینکه این بازیکنان در فهرست زیر ۲۳ سال همان باشگاه در فصل گذشته حضور داشته باشند «این سهمیه شامل بازیکنان دارای قرارداد یا داری مهلت تمدید با همان باشگاه را شامل می‌شود.»

* اگر باشگاه‌ها در خصوص نحوه استفاده از بازیکنان زیر ۲۵ سال ابهام داشته باشد موظفند از کمیته‌های تعیین وضعیت و تدوین مقررات فدراسیون فوتبال استعلام بگیرند، زیرا مرجع تفسیر قانون سازمان لیگ نیست.

* در حال حاضر نیز باشگاه نساجی مازندران در این خصوص استعلام از این کمیته‌ها را انجام داد و با توجه به استعلام صورت گرفته کارت بازیکنان این باشگاه صادر و تحویل مسئولان نساجی شد. سایر باشگاه‌ها نیز برای استفاده از سهمیه زیر ۲۵ سال نیز باید از کمیته‌های تعیین وضعیت و تدوین مقررات استعلام کنند.

این اظهارات تفسیر دوگانه را در میان هواداران هر کدام از نظریه به دنبال داشته است. از یک‌سو او بار دیگر تاکید کرده که استفاده از سهمیه گفته شده، مشروط به این است که بازیکنان فصل گذشته در فهرست زیر ۲۳ ساله همان باشگاه حضور داشته باشند، اما در ادامه اعلام کرده که این سهمیه شامل بازیکنان دارای قرارداد نیز می‌شود.

دو باشگاه پرسپولیس و تراکتور مدعی هستند که در چند هفته گذشته تایید فرشید طاهری و کمیته نقل و انتقالات سازمان لیگ مبنی بر حضور اورونوف و حسین‌زاده در لیست زیر ۲۵ ساله را گرفته‌اند چرا که قرارداد این دو بازیکن از فصل گذشته جاری است؛ هرچند که آن‌ها فصل پیش در لیست زیر ۲۵ ساله حضور نداشتند.

از طرف دیگر اگر استفاده از سهمیه زیر ۲۵ ساله مشروط به قرارگیری بازیکن در لیست امید فصل گذشته است، بنابراین و بر اساس اعلام فرشید طاهری در این مصاحبه، کدام بخش از این قانون در تاریخ ۳۰ تیر اصلاح شده است؟

به نظر می‌رسد برای تعیین تکلیف نهایی در مورد سهمیه زیر ۲۵ ساله و چگونگی استفاده از آن، باید منتظر توضیح تکمیلی و نهایی سازمان لیگ ماند؛ هرچند که در قوانین نقل و انتقالاتی فوتبال ایران، هرگونه تفسیری به نظر صحیح است و بستگی دارد که سازمان لیگ و فدراسیون نسبت به کدام تفسیر علاقه داشته باشند.

منبع: ورزش سه
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین