کد خبر: ۹۳۱۹۸۱
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۹

تکلیف نشست خبری رئیس‌جمهور سرانجام مشخص شد

«رئیس جمهور تا الان نشست خبری نداشته، احتمالاً در هفته آینده شاید نشست خبری برگزار شود، البته تصمیم با خودشان است. ان‌شاءالله در اولین جلسه هیئت دولت که در روز چهارشنبه است، سخنگوی توانمندی را هیئت دولت باید به تصویب برساند و معرفی خواهد شد، امیدوارم که شما هم از این به بعد با سخنگوی حرفه‌ای ما آشنا شوید، ۹۰ درصد انتخاب شده که باید در هیئت دولت به تصویب برسد.»
تکلیف نشست خبری رئیس‌جمهور سرانجام مشخص شد
آفتاب‌‌نیوز :

معاون اجرایی رئیس‌جمهور به رویکرد دولت چهاردهم در سفرهای استانی رئیس‌جمهور اشاره کرد و گفت: هنوز درباره سفرهای استانی به جمع‌بندی نرسیده‌ایم، طبق برنامه هفتم مشخص است که چه برنامه‌هایی برای استان‌ها مشخص شده است.

محمدجعفر قائم‌پناه معاون اجرایی رئیس‌جمهور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه خبر سیما، با اشاره به رویکرد دولت چهاردهم در انتصاب مدیران و استانداران، گفت: همانطور که آقای پزشکیان بارها در مناظرات و سخنرانی‌های مختلف تأکید داشته، یک گروه و دسته نمی‌تواند کشور را اداره کند و با دعوا نمی‌شود مملکت را اداره کرد، وفاق بر این مبنا بود که بیاییم با هم سازگار باشیم و توافق کنیم.

وی افزود: وقتی در جایی منازعه و دعوا هست، توافق می‌کنیم و این توافق به این معناست که همه بر سر یک اصولی مشترک و سازگار با اهداف خودمان توافق می‌کنیم که کشور را چگونه اداره کنیم که برای رسیدن به این هدف باید با هم سازش کنیم، چه سازشی بالاتر از چشم‌اندازی که مقام معظم رهبری، ۲۰ سال پیش آن را ترسیم کرده‌اند.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور ادامه داد: وقتی ما در چشم‌انداز، ایران را کشوری توسعه‌یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی، فناوری در سطح منطقه با هویت اسلامی، انقلابی و الهام‌بخش در جهان اسلام با تعامل سازنده و مؤثر در روابط بین‌الملل می‌دانیم، این چه ارزشی بالاتر از اینکه کشورمان را عظیم کنیم.

قائم‌پناه تصریح کرد: برای ساخت ایرانی پیشرفته و آزاد و مردمی که دغدغه نداشته باشند و با رفاه زندگی کنند، توافق‌مان در دولت بر سر این است. این نشان می‌دهد که ما می‌توانیم به این برسیم و باور کنیم که مردم ایران حقشان بیش از این است.

وی در همین زمینه افزود: با این ثروت و موقعیت خاص ژئوپلیتیکی که در کشور داریم و موقعیت خاص سیاسی اجتماعی و جغرافیایی که ما داریم، در واقع می‌توانیم محل تبادلات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در منطقه باشیم، چرا باید این چنین مردم ما مقداری در زندگی‌‎شان دچار سختی باشند؟

سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری تأکید کرد: بنابراین اگر بخواهیم بر این مشکلات فائق آییم و به آن چشم‌انداز و نگاهی که رهبری داشتند و می‌خواهند ایران را با عظمت کنند و بر اساس هویت تاریخی و دینی خود بسازیم، لازمه آن این است که باید با هم به توافق برسیم.

قائم‌پناه در پاسخ به این پرسش که براساس چه شاخص‌هایی قرار است در جهت پیشرفت ایران، انتصابات صورت گیرد، گفت: اگر به تشکیل کابینه نگاه کنید، می‌بینید که طیف‌های مختلفی در کابینه ما حضور دارند، حتی عزیزی که در دور اول به آقای پزشکیان رأی نداده است در کابینه ما حضور دارد، ما کابینه را بر مبنای این انتخاب کردیم که از همه جریان‌ها و نحله‌های سیاسی که در کشور وجود دارند بتوانیم بر ساس قوانین و شرایط موجود کشور آن‌ها را انتخاب کنیم، این طیف‌های مختلف مظهر وفاق است و بالا از آن در مجلس، براساس وفاق و هماهنگی و تعامل سازنده، کابینه رأی آورده است، خوشبختانه مجلس هم پاسخ مثبتی داد، چرا که در دوره‌های گذشته کابینه را کامل نمی‌دیدیم، اما در این دور کامل شد.

وی با اشاره به رأی اعتماد مجلس به تمامی وزرای پیشنهادی، گفت: علی‌رغم اینکه طیف‌های مختلفی وجود داشت و شاید گرایش مجلس تا حدودی با آقای پزشکیان ۱۰۰ درصد همراه نبود، اما برآیند مجلس تعامل‌سازی بود، یعنی اینکه ما بر این باوریم که گروه و یک دسته نمی‌تواند مملکت را اداره کند، بنابراین بر همین مبنا کابینه را شکل دادیم، از زنان و گروه‌های مختلف استفاده و چینش کابینه نظرسنجی کردیم حتی از گروه‌های مخالف خودمان نیز نظر گرفتیم.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور با بیان اینکه در تشکیل کابینه فقط شورای راهبری نقش نداشت، اظهار کرد: بلکه اشخاص دیگری نیز بودند، حتی آقای پزشکیان از رقبای خودش نیز درخواست کرد که اگر پیشنهادی دارند و می‌توانند فردی را جایگزین کنند و در کابینه پیشنهاد دهند، پیشنهادشان را ارائه کنند، بنابراین دست همراهی، همدلی و توافق‌سازی به سمت همه دراز که در نهایت منجر به تشکیل کابینه شد.

قائم‌پناه اضافه کرد: بنابراین در مرحله بعد هم در سطح انتخاب مدیران و استانداران هم باید تلاش کنیم که شاخص‌هایی تعیین کنیم که چه کسی توانایی دارد و کارآمد است و شایستگی و دانش و تجربه دارد، بر سر کار بیاید که این فارغ از جنسیت، قومیت، سن و موقعیت فکری است.

وی افزود: کسی فکر نکند که فقط از یک جناح در دولت پزشکیان حضور دارند، کسانی که فکر می‌کنند می‌توانند برای ایران در چهارچوب برنامه و سیاست‌های کلی و برنامه هفتم و با نگاه و موافقت با رویکرد پزشکیان کاری کنند، در کابینه ما جای خواهند داشت.

سخنگوی دولت تا ۹۰ درصد انتخاب شده است
معاون اجرایی رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما باید در منطقه اول باشیم و جایگاه بالای علمی و فناوری داشته باشیم، گفت: این جایگاه حق ما است، سابقه تاریخی و هویت ملی ما بیانگر این است که ایران می‌تواند در منطقه اول شود.

وی با اشاره به نقل قولی از خودش مبنی بر تعیین ضرب‌الاجلی برای تعیین استانداران، گفت: خبری از من نقل کردند که استانداران تا آخر شهریور منصوب می‌شوند، این خبر را از اساس تکذیب می‌کنم و اصلاً نمی‌دانم این خبر از کجا ساخته و پرداخته می‌شود، بیشتر گمانه‌زنی است.

سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری ادامه داد: آقای مؤمنی انشاالله باید معاونینش را انتخاب کند و با هماهنگی هیئت دولت حتماً استانداران شایسته، کارآمد و توانمند را با صبوری و با دقت انتخاب می‌کنند که ما بتوانیم به برنامه‌های آقای پزشکیان جامه عمل بپوشانیم.

وی همچنین با اشاره به انتخاب سخنگوی دولت نیز، گفت: ان‌شاءالله در اولین جلسه هیئت دولت که در روز چهارشنبه است، سخنگوی توانمندی را هیئت دولت باید به تصویب برساند و معرفی خواهد شد، امیدوارم که شما هم از این به بعد با سخنگوی حرفه‌ای ما آشنا شوید، ۹۰ درصد انتخاب شده که باید در هیئت دولت به تصویب برسد.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور در ادامه به زمان نشست خبری رئیس‌جمهور اشاره و تأکید کرد: رئیس جمهور تا الان نشست خبری نداشته، احتمالاً در هفته آینده شاید نشست خبری برگزار شود، ، البته تصمیم با خودشان است.

قائم‌پناه به رویکرد دولت چهاردهم در سفرهای استانی رئیس‌جمهور اشاره کرد و گفت: هنوز درباره سفرهای استانی به جمع‌بندی نرسیده‌ایم، طبق برنامه هفتم مشخص است که چه برنامه‌هایی برای استان‌ها مشخص شده، اینکه هیئت دولت را به استان‌ها ببریم، هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم، شاید رویکرد جدیدی را برای پیگیری انجام دهیم، دنیای امروز دنیای دیجیتالیست و می‌شود از راه دور کنترل کرد، اما حتما آقای رئیس‌جمهور با مردم صحبت خواهد کرد و به دیدار مردم خواهد رفت، درباره شیوه جدید هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم، شاید رویکرد جدیدی انتخاب کنیم.

وی اضافه کرد: شاید کمتر نیاز باشد که ما مصوبات استانی داشته باشیم، نکته قابل توجه این است که هزاران طرح نیمه‌تمام در کشور وجود دارد و محدودیت منابع هم نیز داریم، اگر قرار باشد طرح جدیدی در استان‌ها شکل بگیرد، شاید پروژه‌های قبلی اجرا نشود، بنابراین باید بر اساس منابعمان پروژه‌های نیمه‌کاره این سال‌ها را به سرانجام برسانیم و بعد به استان‌ها برویم و پروژه‌های جدیدی را شروع کنیم.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور ادامه داد: تا جایی که بتوانیم، مصوبات دولت قبل را که از نطر فنی توجیه داشته باشد، اجرا می‌کنیم، بلاشک تعهدات دولت را مکلف به اجرا هستیم و بی‌تردید این حق مردم است و حق مردم بر گردن دولت است که تعهدات دولت قبل را تمام و کمال انجام دهیم، البته طبق منابعی که در اختیار داریم؛ اما آن چیزی که ما را انجام می‌دهیم، اما باید برای فائق آمدن در بسیاری از مشکلات، کشور ما ثروتمند شود و توسط مردم تولید ثروت شود، تا کی می‌خواهیم مردم را با یارانه و کمک کمیته امداد و سازمان بهزیستی به درآمد برسانیم؟

عدم گزینش افراد باید بر مبنای حق و عدالت باشد
قائم‌پناه تأکید کرد: طبق سیاست‌های کلی و چشم‌انداز مردم باید انقدر ثروتمند شوند و تولید ثروت کنند که نیاز به کمک‌های دولت نداشته باشند و با عزت زندگی کنند و نیازمند این نباشند که یارانه بگیرند و یا خدای ناکرده دست نیاز به سوی نهادهای مددکاری دراز کنند و مددجو باشند؛ شأن ملت ایران بالاتر از اینهاست و همه جوانان و زنان و مردان ایران باید با آزادگی زندگی کنند و دست نیاز به سوی هیچ کسی دراز نکنند و ثروتمند و قوی باشند.

وی افزود: امیدوارم با کمک همه مؤلفه‌های قدرت و کسانی که در کشور صاحب قدرت هستند، مردم ایران تولید ثروت کنند و از قِبَل تولید ثروت، دولت بتواند به سه وظیفه اصلی خودش برسد، وظیفه دولت ایجاد امنیت و احساس امنیت در مردم است، دوم آموزش مردم است، یعنی حق مردم است که از دولت آموزش خوب بخواهند، همه فرزندان این مملکت باید بتوانند آموزش خوب داشته باشند.

سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری با اشاره به حکم ریاست گزینش کشور که به تازگی از رئیس‌جمهور دریافت کرده اشاره و تصریح کرد: متأسفانه این روزها شاید صدها پیامک برای من می‌آید، بعد از اینکه ابلاغ ریاست‌جمهور در خصوص موضوع گزینش به بنده محول شد و پیام دادند که ما مشمول کد ۱۹ و یا ۵ شده‌ایم برای دبیران، در ابلاغی که ریاست‌جمهوری به بنده اعلام کرد، طبق سیاست‌های کلی نظام اداری، بهبود معیارها و روزآمدی روش‌های گزینش منابع انسانی به منظور جذب نیروی انسانی توانمند، متعهد و شایسته با پرهیز از تنگ نظری‌ها و نگرش‌های سلیقه‌ای و غیرحرفه‌ای، تأکید ریاست‌جمهور در ابلاغ صادره از ایشان برای بنده و جزو سیاست کلی ابلاغی است.

قائم‌پناه در همین زمینه افزود: یعنی اینکه ما باید شایستگان این کشور را استخدام کنیم، باید گزینش خودمان را روزآمد کنیم، همه کسانی که در این سرزمین هستند حق دارند و عدالت حکم می‌کند همه عزیزانی که تحصیل کرده‌اند، در ادارات و آموزش و پرورش ما استخدام شوند. رد کردن و یاعدم گزینش افراد باید بر مبنای حق و عدالت باشد.

وی ضمن تشکر از وزیر وزیر آموزش و پرورش، گفت: از همه عزیزان فرهنگی که کد ۱۹ و ۵ خورده‌اند، درخواست می‌کنم که اعتراض خود را که حتما به صورت کتبی اعلام کنند، انشاءالله هیئت مرکزی گزینش آموزش و پرورش رسیدگی می‌کند. مسئول اداره امور گزینش کشور تأکرد کرد: خواهشم از عزیزان این است که با جوانان این کشور با زبان احترام صحبت کنند، ممکن است جوانی یک استوری گذاشته و پیامی داده و یا لباسی پوشیده که شاید مورد نظر شما نباشد، شما می‌توانید با گزینش این عزیزان که فرزندان این کشور هستند و برایشان هزینه شده است، سعی کنید با اینها با مقداری گذشت برخورد کنید و معلمانی را انتخبا کنیم که دانایی و دانش بیشتری دارند، قطعا باید این عزیزان دارای سطح علمی بالاتری باشند و آن‌ها را استخدام کنید.

قائم پناه با انتقاد از اینکه درصد مصاحبه در گزینش آموزش و پروش به ۴۰ درصد افزایش یافته است، گفت: مبنای علمی و دانش افراد باید درصد بیشتری در گزینش داشته باشد.

وی تصریح کرد: از همه هسته‌های گزینش تا ابلاغ آیین نامه‌های گزینش که می‌توانیم بر اساس سیاست‌های مقام معظم رهبری اصلاح کنیم، خواهش می‌کنم لطف کنند با جوانان کشور مقداری مهربانانه‌تر برخورد کنند.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور ادامه داد: با دختران عزیز این سرزمین مهربان‌تر باشند، این عزیزان فرزندان این کشور هستند و سعی کنیم آن‌ها را جذب کنیم و اگر مشکلی وجود دارد، با مهربانی و جذب اینها در دولت بتوانیم همه ایران را برای حل مشکلات کشور، یکپارچه کنیم.

قائم پناه اضافه کرد: باید کاری کنیم که جوانانمان از کشور خارج نشوند، وقتی می‌بینیم هزاران نفر از تحصیل‌کرده‌های کشور به خارج از کشور رفته‌اند، به خاطر تنگ نظریه‌های ما، دلمان می‌سوزد، چرا باید جوانان این کشور، مام وطنشان را ترک کنند و به کشور بیگانه خدمت کنند؟ مهندس ما چرا باید به خارج از کشور برود، به خاطر نامهربانی که ما داریم؟

وی افزود: ایران برای همه است و متعلق به همه ایرانیان است، لذا گزینش ما هم با این نگاه و رویکرد از همه عزیزان دست‌اندرکار این رویکرد را می‌خواهیم که با نگاهی با سعه صدر بیشتر به جوانان و زنان ما نگاه کنند، جذب عزیزان جوان ایرانی باعث عزت و افتخار ماست، خدای ناکرده جوانی بخواهد به خاطر برخورد نامناسب یک نهاد دولتی و گزینش کشور را ترک بکند، ما باید پاسخگو باشیم، هم در این دنیا و هم در آخرت باید جوابگو باشیم که چرا باید کسانی که برای آن‌ها هزینه شده است، چه پزشک و چه مهندس و چه پرستار از کشور خارج شوند؟! ، بلکه باید کمک کنیم این‌ها جذب جمهوری اسلامی شوند، عزت ایران در رضایت مردم است.

سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: ایران با مشارکت همه جوانان و زنان و مردان این کشور است، اگر این جوانان و مردان و زنان ما خدای ناکرده از ما ناراضی باشند، باعث می‌شود که مردم از جمهوری اسلامی ناراضی باشند، امیدوارم دولت ما کاری کند که ان‌شاالله در انتخابات آتی، هرکس در انتخابات کاندیدا شد، ۷۰ و بلکه ۸۰ درصد مردم در انتخابات شرکت کنند، رضایت مردم از جمهوری اسلامی باعث سرافرازی ایران و سربلندی رهبری جمهوری اسلامی ایران خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین