کد خبر: ۹۳۲۰۰۸
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۰

ترامپ، هریس را مسئول «خروج پرهرج‌ومرج از افغانستان» دانست

«دونالد ترامپ» طی سخنرانی در انجمن گارد ملی ایالات متحده از سومین سالگرد خروج این کشور از افغانستان استفاده کرد تا این واقعه پر هرج و مرج را به گردن رقیبش «کامالا هریس» نامزد حزب دموکرات در انتخابات ۲۰۲۴ بیندازد.
ترامپ، هریس را مسئول «خروج پرهرج‌ومرج از افغانستان» دانست
آفتاب‌‌نیوز :

«دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در این مراسم ضمن آنکه «جو بایدن» و معاونش هریس را مسئول این خروج «فاجعه‌آمیز» دانست، گفت: «خروج از افغانستان و تحقیر در این کشور که با فروپاشی اعتبار و احترام آمریکا در سرتاسر جهان همراه بود، توسط کامالا هریس و جو بایدن ایجاد شد.»

خبرگزاری رویترز گزارش داد، این تازه‌ترین تلاش ترامپ برای ایجاد شک‌ و شبهاتی درخصوص توانایی هریس برای مقام ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا است و این اظهارات ترامپ درحالی عنوان شده‌ که خانم کامالا هریس اخیرا در کنوانسیون ملی حزب دموکرات نامزدی این حزب را رسما پذیرفت و قرار است در انتخابات ماه نوامبر با ترامپ رقابت کند.

ترامپ در سومین سالگرد بمب‌گذاری انتحاری در فرودگاه کابل که در پی آن ۱۳ نظامی آمریکایی و بیش از ۱۵۰ افغان کشته شدند، هریس را مسئول «خروج پر هرج‌ومرج آمریکا از افغانستان» دانست. لازم به ذکر است که در آن موقع داعش مسئولیت این بمب‌گذاری را برعهده گرفت.

هشدار درباره وقوع جنگ جهانی سوم

رئیس‌جمهور سابق آمریکا طی سخنرانی در این انجمن در دیترویت با اشاره به جنگ اوکراین و حملات اخیر این کشور به «کورسک» روسیه گفت: «به آنچه در اوکراین رخ می‌دهد، نگاه کنید. آنها به سمت روسیه خیز برمی‌دارند. شما شاهد جنگ‌جهانی سوم خواهید بود.»

او مجددا به خروج آمریکا از افغانستان و حمله داعش به این کشور پرداخت و گفت: «این موارد موجب شد تا روسیه به سمت اوکراین برود و این موارد هم‌چنین موجب شد تا حملات هفتم اکتبر در اسرائیل اتفاق بیفتد.»

تشکیل گارد ملی فضایی

ترامپ ضمن اشاره به دستاوردهای خود در دوران ریاست‌جمهوری‌اش بیان کرد: «یکی از افتخارآمیزترین دستاوردهای من در اولین دوره ریاست‌جمهوری‌ام ایجاد نیروی فضایی، اولین شاخه جدید نیروهای مسلح در بیش از ۷۰ سال اخیر بود. این معامله و توافق بزرگی بوده است. اکنون که نیروی فضایی راه اندازی شده، به نطرم زمان ایجاد یک گارد ملی فضایی به عنوان ذخیره رزمی اولیه نیروی فضایی ایالات متحده فرا رسیده است؛ بنابراین من به عنوان رئیس‌جمهور، قانون تاریخی ایجاد گارد ملی فضایی را امضا خواهم کرد. پس ما این کار را انجام خواهیم داد. نیروی فضایی مسئله‌ای بسیار بسیار مهم است.»

گنبد آهنین برای آمریکا

وی هم‌چنین متعهد شد که یک سیستم ضدموشکی مشابه «سیستم دفاع هوایی گنبد آهنین اسرائیل» بسازد که قادر به رهگیری موشک‌های کوتاه برد بر فراز آمریکا شود.

این نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در این خصوص افزود: «ما یک گنبد آهنین بزرگ برای دفاع موشکی در اطراف کشورمان خواهیم ساخت. کشورهای دیگر گفته‌اند که اسرائیل آن را دارد. می‌دانید، رونالد ریگان (رئیس‌جمهور اسبق آمریکا) سال‌ها پیش می‌خواست این کار را انجام دهد، اما ما در آن دوران این فناوری را نداشتیم اما اکنون ما این فناوری را داریم.»

کارزار انتخاباتی هریس به ادعای دونالد ترامپ واکنش نشان داد و گفت که مشکل به «دوران ریاست ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور» مربوط می‌شود.

سخنگوی کارزار انتخاباتی نامزد حزب دموکرات افزود: «دولت بایدن-هریس دوران آشفته‌ای را از دونالد ترامپ دریافت کرد. ترامپ از آمریکا می‌خواهد فراموش کند که او چهار سال مهلت داشت تا از افغانستان خارج شود اما در این کار شکست خورد.»

بررسی‌هایی که وزارت امور خارجه آمریکا در سال ۲۰۲۳ انجام داد و منتشر کرد، نشان دادند که این خروج هم تقصیر دولت بایدن و هم دولت ترامپ بوده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین