کد خبر: ۹۳۲۰۲۳
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۲

رفع فیلترینگ یا توقف «طرح نور»؛ اولویت دولت کدام است؟

«بار‌ها دیده‌ایم در دولت‌ها که وزرا علیه یکدیگر حرف می‌زنند یا علیه برنامه‌های هم صحبت کردند. این رفتار‌ها بی‌اعتمادی را تشدید می‌کند و نشأت‌گرفته از کامل نبودن یکپارچگی است. واقعیت این است که اگر مردم مطالباتی که در وعده‌ها هم به آن اشاره شده را محقق‌شده ببینند، حتماً امیدواری آن‌ها به نسبت عملکرد دولت افزایش می‌یابد؛ این شکاف به‌وجود‌آمده کاملاً از بین نمی‌رود بلکه به مرور زمان بهبود پیدا می‌کند.»
رفع فیلترینگ یا توقف «طرح نور»؛ اولویت دولت کدام است؟
آفتاب‌‌نیوز :

حالا که مسعود پزشکیان از پیچ رای اعتماد نمایندگان به وزرای پیشنهادی‌اش هم به سلامت عبور کرده‌است، بحث‎ها در محافل سیاسی و اجتماعی یک گام پیشتر رفته و موضوع برنامه‎ها و اولویت‎بندی در دولت چهاردهم به میان آمده است.

به گزارش هم میهن، برخی از تحقق وعده‎هایی مانند رفع فیلترینگ یا توقف «طرح نور» برای گام اول یا به عبارتی اولویت کوتاه‌مدتی که با صرف هزینه کم قابل اجراست، سخن گفته‌اند و برخی هم از تصویب FATF و حرکت به سمت ارتباط با جهان و احیای برجام به عنوان اولویت دولت سخن به میان آورده‎‎اند و اظهارنظر پزشکیان درباره این موارد را علت تمایل مردم به او در انتخابات عنوان کرده‎اند که باید دولت در قبال آن عمل کرده و پاسخگو باشد.

در کنار این اولویت‎ها، اولویت در حوزه درمان و محیط زیست نیز به میان آمده است؛ مثلاً برخی چهره‎ها مانند احمد زیدآبادی، فعال سیاسی از پزشکیان و کابینه او می‌خواهد که حفظ محیط زیست این کشور را اولویت نخست خود قرار دهند و «تسلیم هیچ نوع فشاری چه از جانب سوداگران طبیعت و چه از جانب برخی عوام کوته‌فکر نشوند».

البته محمدجواد مظفر، روزنامه‌نگار پیشین و مدیر فعلی انتشارات کویر هم در یادداشتی توصیه‎اش به رئیس‌جمهوری تازه بر مسند قرار گرفته این است که «از به‌کار بردن واژه «اولویت» برای همه امور» اجتناب کند و نگران از عواقب بحث‎ بر سر اولویت‎ها در دولت وعدم تحقق وعده‎هاست.

در پی چنین نظراتی بر سر اولویت‌بندی در دولت و نسبت آن با وعده‌های مطرح‌شده از سوی پزشکیان در بازه زمانی انتخابات و پس از به دست آوردن رای اعتماد وزرای او از مجلس و ضرورت تعامل دولت و مجلس، به سراغ برخی نمایندگان مجلس رفته‎ ایم و درباره اولویت‌های دولت چهاردهم و ضرورت تحقق وعده‌ها با آن‌ها به گفت‌وگو پرداخته‎ است که در ادامه می‎آید.

عبدالوحید فیاضی نماینده محمودآباد و نور:

اولویت باز شدن گره اقتصادی است
هنوز دولت در اولین روزهای فعالیت خود است اما مطالبات به سرعت به سوی آن روان شده است. بسیاری معتقدند اقداماتی زودهنگام می‌تواند امید را در دل رای‌دهندگان به پزشکیان زنده نگه دارد. عبدالوحید فیاضی، نماینده محمودآباد و نور و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اولویت‌هایی را که باید مدنظر دولت باشد بررسی کرد که از نظرتان می‌گذرد:

با توجه به شعارهای انتخاباتی پزشکیان، دولت باید چه اولویتی را در دستور کار خود قرار دهد؟

معتقدم شعارهای پزشکیان یک مسئله است و اولویت، مسئله‌ی دیگر. یکی از شعارهایی که پزشکیان داده وفاق ملی است که در حال حاضر دارد آن را عملی می‌کند. کسی نمی‌تواند انکار کند که زیرساخت تحقق شعارهای دیگر در شکل‌گیری تشکیل یک دولت فراگیر است. این دولت شکل‌گرفته با حضور چهره‌های مختلف در کابینه همان دولت وفاق ملی است که با همراهی مجلس و دادن رای اعتماد به آن اولین گام آن تحقق یافته است.

با توجه به شعارهای رفع فیلترینگ، طرح نور، برجام و… اولویت دولت چه باید باشد؟

نکته این است که قطعاً اولویت اول دولت نه فیلترینگ است نه طرح نور و… اولین اولویت مسائل اقتصادی است. این موضوع در جلسه تنفیذ مطرح شده که تمام مسائل فرهنگی مهم هستند. این مواردی که به آن اشاره کردید همان مقوله‌های فرهنگی است اما مسائل اقتصادی اصل است و دولت باید توجه اصلی خود را به سمت این موضوع معطوف کند. تمام انرژی و توانایی خود دولت باید مصروف به این شود که گره‌های اقتصادی مملکت را باز کند و راهکارهای جدید برای برون‌رفت از این بن‌بست‌ها ارائه کند.

اگر گره‌های اقتصادی باز شود، می‌شود در زمینه اولویت‌های بعدی به راحتی حرف زد و آن‌ها را به نتیجه رساند. اگر در این شرایط موضوعات دیگر را در اولویت قرار دهیم هم احتمال دارد نتیجه نگیریم. تا زمانی که گره مسئله اقتصادی، معیشت و زندگی مردم باز نشود گره‌های دیگر باز نمی‌شود؛ حتی گرهی بر گره دیگه افزوده می‌شود.

آیا می‌توان بدون در نظر گرفتن سیاست‌خارجی گره‌های کور اقتصادی را باز کرد؟ در هر صورت بخشی از مسائل اقتصادی به موضوعاتی همچون FATF وابسته است…

حل مسائل داخلی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مختلف است. این ظرفیت‌ها، زمانی در جهت سیاست‌های خارجی، و زمانی دیگر در جهت سیاست داخلی کشور است. مسئله مهم در سیاست‌های خارجی این است که با اولویت مناسبات با همسایگان باشد. این موضوع مهمی است که در راهبرد مقام معظم رهبری و پزشکیان بر این اولویت تاکید کرده‌اند.

حتی در برنامه‌های عراقچی هم اولویت سیاست خارجی را به همسایگان داده بود. البته مسائلی مربوط به برجام موضوعاتی از این دست در جای خود مطرح می‌شود و دولت باید زمان مناسب و اولویت‌بندی را با توجه به سیاست‌های خود انتخاب کرده و این موضوعات را پیگیری کند.

پزشکیان در قدم اول وفاق ملی را محقق کرد؛ آن‌هم با ترکیب وزرایی که به مجلس معرفی کرد و توانست رای اعتماد بگیرد. دومین گام را مجلس با دادن رای اعتماد به وزرا برداشت. هرچند که برخی از نمایندگان به وزرای پیشنهادی رای ندادند. به نظر شما مجلس چقدر در تحقق وعده‌های دولت همراه خواهد شد؟

رای ندادن به وزرای پیشنهادی یک امر بدیهی است و این موضوع را باید به حساب آزادی عمل نمایندگان مجلس و افکار، اندیشه و آزادی بیان در مجلس گذاشت. اما کلیت و اکثریت مجلس همراهی خود را با دولت نشان داده و همان‌طور که پزشکیان سعی کرد حسن‌نیت خود را براساس وعده‌هایی که داده عملی کند، مجلس هم مقابله‌به‌مثل کرده است.

در حقیقت مجلس هم پاسخ مثبتی به پزشکیان داد تا نشان دهد با دولت همکاری می‌کند تا دولت در دوره خود موفق عمل کند. به نظر من این همدلی به همان معنی حداکثر وفاق، تعامل، مؤدت و مهربانی است؛ با عنایت به اینکه پزشکیان یک چهره مجلسی است و سال‌های سال به‌عنوان نماینده فعالیت کرده و فضای مجلس را کاملاً درک می‌کند و به ذائقه نمایندگان کاملاً آشناست.

از سوی دیگر به عنوان شخص اول اجرایی کشور مسئولیت‌های سنگینی دارد که باید در مراوده مناسبی با مجلس آن‌ها را پیگیری کند. این وفاق و همدلی در زمان صلاحیت‌ها و بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در مجلس اتفاق افتاد و به نظر من امری مبارک بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین