کد خبر: ۹۳۲۰۴۴
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۸
مصطفی پوردهقان نماینده اردکان:

اختیار فیلترینگ، دست مردم باشد

حالا که مسعود پزشکیان از پیچ رای اعتماد نمایندگان به وزرای پیشنهادی‌اش هم به سلامت عبور کرده‌است، بحث‎ها در محافل سیاسی و اجتماعی یک گام پیشتر رفته و موضوع برنامه‎ها و اولویت‎بندی در دولت چهاردهم به میان آمده است.
اختیار فیلترینگ، دست مردم باشد
آفتاب‌‌نیوز :

برخی اولویت‌های دولت را تحقق وعده‌هایش می‌دانند تا ضمن حفظ اعتماد عمومی نسبی که به وجود آمده، امید را به جامعه تزریق کند.

به گزارش هم‌میهن، مصطفی پوردهقان، نماینده اردکان و عضو کمیسیون صنایع مجلس درباره اولویت‌های دولت گفتگویی کرده که در ادامه آمده است:

‌با توجه به وعده‎هایی که پزشکیان در دوره انتخابات و پس از آن درباره FATF، سیاست خارجی، رفع فیلترینگ و طرح نور داشت، به نظر شما دولت باید چه موضوعی را در اولویت خود قرار دهد؟

برای هر وزارتخانه و دستگاه تخصصی باید اولویت‌هایی در نظر گرفته شود. اما نکته اول در اولویت در حوزه معیشتی و اقتصادی است. دولت چهاردهم باید کارنامه ضعیف دولت‌های مختلف گذشته را که به ارث برده حل کند. دولت فعلی باید به سمت حل مشکلات اساسی و ساختاری کشور مانند مشکلات معیشتی، تورم، رکود و مسکن برود. تورم در حوزه‌های اجتماعی، امنیتی و... تکانه ایجاد می‌کند؛ کشوری که دچار تکانه است، حتماً ثبات را به خود نمی‌بیند و مسائل و مشکلات مختلف را تجربه می‌کند.

‌شما معتقدید که مسائل اقتصادی باید در اولویت قرار گیرد؟

دولت باید در حوزه اقتصاد برنامه‌ریزی ساختاری داشته باشد، سیاست‌های پولی و مالی را به سمتی ببرد که ثباتی نسبی در کشور شکل بگیرد. البته بخشی از تورم به حوزه دیپلماسی خارجی برمی‌گردد و نیاز است که در حوزه دیپلماسی خارجی نیز ثبات رفتاری و تصمیم‌گیری وجود داشته باشد.

رفع فیلترینگ، طرح نور و FATF هم باید در اولویت دولت باشند؟

این‌ها نکاتی بود که ما با پزشکیان و وزیر ارتباطات – ستار هاشمی – مطرح کردیم و خواستیم که اختیار و تصمیم نهایی در اختیار مردم باشد. به نظر من اگر ما متولی تصمیمات و انتخاب مردم شویم، بی‌احترامی به شعور جامعه است. باید این موضوع – استفاده از اینترنت – را در اختیار مردم بگذاریم. البته این نکته که فضا به سمت بی‌بندوباری نرود بسیار درست است.

اینکه گفته می‌شود یک نوجوان ۱۵ ساله نباید تمام دسترسی‌ها را داشته باشد صحیح است. اما اینکه ما به مردم بگوییم چه چیزی را ببینند یا چه چیزی را نبینند، کدام پلتفرم بروند یا نروند، این نکاتی است که شعور مردم و شأنیت مردم را پایین می‌آورد. به وزیر ارتباطات گفتیم حتماً باید سامانی در حوزه فیلترینگ صورت گیرد تا فضای کسب و کارها، سکو‌ها و پلتفرم‌های اینترنتی باز شود. موارد فرهنگی و اجتماعی نیز باید از طریق این پلتفرم‌ها تبلیغ شود. نکته سوم هم اینکه فضای امنی ایجاد شود تا به امنیت کشور آسیبی وارد نشود. فضای فعلی یک فضای منفعلانه است. یعنی به جای اینکه مردم دسترسی راحتی داشته باشند، از یکسو اینترنت را فیلتر کردیم از سوی دیگر نیز فیلترشکن در کشور به فروش می‌رسد. معلوم است این فضا نارضایتی مردم را به وجود می‌آورد و عده‌ای هم از فروش فیلترشکن درآمدزایی می‌کنند. به نظر من دولت پزشکیان به سمت اصلاح این شرایط نامناسب پیش خواهد رفت.

‌به نظر شما پزشکیان توانسته است شعار وفاق ملی را تحقق بخشد؟

یکی از مهم‌ترین شعار‌های پزشکیان «وفاق ملی» بود که در این مورد بسیار پافشاری کرد. ترکیب وزرای ایشان نشان داد که در راستای وفاق ملی قدم برمی‌دارد چراکه وزرای کابینه از نقطه‌نظر‌ها و جریان‌های متفاوتی به مجلس معرفی شدند. مجلس نیز گام بعدی را برداشت و به وزرای پیشنهادی ایشان رای اعتماد داد.

‌چرا با وجود آنکه پزشکیان اعلام کرد لیست وزرا با رهبری هماهنگ شده، برخی از نمایندگان به وزرای پیشنهادی رای ندادند؟

دولت برای هر اقدامی می‌تواند لایحه‌ای به مجلس بیاورد و پس از بررسی مجلس با همدلی آن را به تصویب برساند. مجلس همگام با دولت است، اما برخی از نمایندگان می‌توانند با این لوایح مخالفت کنند و ایراداتی را مطرح کنند. این تضارب آرا از محاسن مجلس است نه معایب آن. همدلی به معنای آن نیست که همه با آن‌چیزی که دولت می‌خواهد همراهی کند بلکه باید ایرادات احتمالی نیز بیان شود تا در جهت رفع آن قدم بردارند.

‌به نظر شما مجلس چقدر می‌تواند در تحقق وعده‌هایی که پزشکیان داده مؤثر بوده و نقش ایفا کند؟

فضای سیاسی‌ای که امروز در آن قرار داریم با فضای گذشته و دهه‌های مختلف متفاوت است. رئیس‌جمهور با لطف و محبت و با اعتماد مردم به این جایگاه رسیده است. در گذشته شعار وحدت کلیشه‌ای بود، اما این بار فردی آمده که می‌خواهد آن را عملیاتی کند؛ بنابراین فضایی متفاوت برای همه ما ایجاد شده است. این تصمیم که یک شخصیت اصلاح‌طلب، از یک اصولگرا به‌عنوان وزیر کشورش انتخاب می‌کند در کشور جدید است. از سوی دیگر رئیس‌جمهور فردی صادق است که سیاسی‌باز نیست؛ بنابراین باید همه ما با همراهی و همدلی به او کمک کنیم تا بتواند به شعار‌های خود جامه عمل بپوشاند. مجلس در این جهت گام برداشته و با رای اعتماد به تمام وزرای پیشنهادی نشان داد که مجلس با همه تفکرات و استقلال رای‌ای که دارد به دنبال موفقیت دولت است. خوب است که در آستانه پنجمین دهه عمر نظام حاکمیت، دولت و همه به این نتیجه رسیدند.

البته این همراهی به معنای چک‌سفیدامضا به دولت نیست بلکه ما فعالیت‌های دولت را بنا به وظایف قانونی خود رصد می‌کنیم و نظارت خود را کاهش نمی‌دهیم. اگر احساس کنیم وزیری اصلاح‌طلب یا اصولگرا و با هر لباسی کارایی نداشته باشد حتماً با استفاده از ابزار‌های قانونی به سمت بهبود عملکرد خواهیم رفت و از ابزار‌های نظارتی در جهت بهینه‌سازی شرایط و دولت استفاده می‌کنیم. من عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون مستقلین مجلس هستم و ما در این کمیسیون نهایت همراهی و همدلی با دولت را داشتیم و در بیانیه‌ای از تمام نمایندگان مجلس خواهش کردیم که به همه اعضای کابینه رای مثبت بدهند تا پزشکیان بتواند کارنامه بسیار خوبی را از خود به جا بگذارد و موفق شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین