کد خبر: ۹۳۲۱۶۶
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۳

توصیه‌هایی برای کاهش مصرف فست فود در کودکان

فست فودها ضررهای خیلی جدی برای کودکان دارند. فست فودها معمولا غذاهای پرچرب و پر نمکی هستند و انرژی بالایی به کودکان می‌دهند، چون از نظر محتوای کالری بالا هستند.
توصیه‌هایی برای کاهش مصرف فست فود در کودکان
آفتاب‌‌نیوز :

فست فود‌ها از جمله غذا‌های محبوب برای کودکان هستند، این نوع غذا‌ها به دلیل شکل و مواد افزودنی که به آن اضافه می‌شوند، حتی برای افراد بزرگسال هم بسیار وسوسه‌انگیز است چه برسد به کودکان که درکی از مضرات آن ندارند. خانواده‌ها معمولا در بیشتر موارد تسلیم این خواسته کودکشان می‌شود و در این حالی که از ضرر و زیان‌های آن خبر دارند، اما باز این نوع غذا‌ها را برای آن‌ها را می‌خرند. در رابطه با این که فست فود‌ها چه مضراتی برای کودکان دارند و این که خانواد‌ها با چه راهکار‌های جایگزینی می‌توانند این خواسته کودک خود را برآورده کنند، با دکتر دلارام قدسی عضو هیات علمی و استادیار انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور به گفتگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید:

مصرف فست فود‌ها چه مشکلاتی برای کودکان ایجاد می‌کند؟

فست فود‌ها ضرر‌های خیلی جدی برای کودکان دارند. فست فود‌ها معمولا غذا‌های پرچرب و پر نمکی هستند و انرژی بالایی به کودکان می‌دهند، چون از نظر محتوای کالری بالا هستند. از طرف دیگر دانسیته مواد مغذی‌شان بعضا پایین است. در نتیجه با توجه به میزان انرژی بالا می‌توانند باعث چاقی در کودکان شوند. چاقی استعداد ابتلا به بیماری‌های مزمن مثل دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی را در کودکان افزایش می‌دهد. احتمال افزایش چربی خون برای کودکان وجود دارد. همچنین به واسطه بعضی از موادی که دارند امکان افزایش اضطراب و کاهش تمرکز را در کودکان ایجاد می‌کنند. در کل مصرف فست فود در وعده‌های غذایی کودکان به واسطه ضرر‌هایی که دارد، باید به میزان خیلی زیادی محدود شود.

متاسفانه ظاهر جذاب، تبلیغات و خوشمزگی این نوع غذا‌ها و در عین حال وقت نگذاشتن خانواده‌ها برای طبخ غذا در داخل منزل باعث شده است که گرایش بچه‌ها به مصرف غذا‌های فست فودی افزایش پیدا کند، که باعث اضافه وزن و چاقی در کودکان می‌شود.

خانواده‌ها چگونه می‌توانند جذابیت فست فود را در کودکانشان کم کنند؟

برای جایگزین کردن غذا‌های دیگر هم پیشنهاد می‌شود که اولا تمام تلاش خانواده این باشد که فرهنگ و الگوی غذایی کل اعضای خانواده را صحیح کنند یعنی کل اعضای خانواده یک الگوی غذایی مناسب داشته باشند و تلاش شود از غذا‌هایی که در داخل منزل طبخ می‌شود استفاده شود. یعنی الگوی غذایی به سمت این نوع غذا‌ها برود که مطمئنا غذا‌های سالم‌تری هستند، روغن و نمک کمتری دارند و همچنین با روغن سالم‌تری طبخ می‌شوند و سلامتی کودک را به نوعی تضمین می‌کنند.

به خانواده‌ها توصیه می‌شود مصرف فست فود‌ها را برای کودکانشان به حداقل برسانند. اگر امکان جایگزین کردنش با غذا‌های سالم طبخ شده در منزل وجود دارد این کار را انجام دهند. 

در عین حال بچه‌ها را به میوه‌ها و سبزی‌های تازه و غذا‌های سالم گرایش بدهند. مصرف فست فود را نهایت به ماهی یک یا یا حداکثر دو بار در ماه برسانند و در انتخاب نوع فست فود هم احتیاط کنند یعنی اگر مصرف می‌شود فست فودی انتخاب شود که روغن کمتر و سالم‌تری در آن استفاده شده است و محتوای چربی و نمک کمتری دارد.

متاسفانه ظاهر جذاب و خوشمزه این نوع غذا‌ها باعث گرایش بچه‌ها به این سمت شده است. خانواده‌ها باید سعی کنند همان غذا را به شکل فست فود با ظاهر جذاب با استفاده از مواد غذایی سالم در منزل تهیه کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین