کد خبر: ۹۳۲۴۱۱
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۲

پریناز ایزدیار و لیلا حاتمی مقابل هم قرار می‌گیرند

بعد از همه قضایایی که «برادران لیلا» پشت سر گذاشت، به نظر می‌آمد که عملا سعید روستایی دیگر امکان کار و فعالیت در سینمای ایران ندارد؛ اما حالا خبر آمده که جدیدترین فیلم او به نام «زن و بچه» در مرحله پیش‌تولید قرار دارد.
پریناز ایزدیار و لیلا حاتمی مقابل هم قرار می‌گیرند
آفتاب‌‌نیوز :

سعید روستایی بعد از شروع موفقی که با فیلم «ابد و یک روز» (۱۳۹۴) در سینما داشت و موفق به دریافت ۹ سیمرغ بلورین از سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر شد، مسیرش را با «متری شیش و نیم» (۱۳۹۷) ادامه داد و موفقیت فیلم نخستش را مخصوصا از نظر مالی تکرار کرد.

آبان ۱۳۹۹ که خبر‌هایی از تولید سومین فیلم روستایی منتشر شد، هم تماشاگران عادی و هم منتقدان دوست داشتند ببینند که روستایی این بار چه می‌کند و آیا می‌تواند موفقیت دو فیلم قبلی‌اش را با داستانی تازه تکرار کند؟ در آن زمان، خبر‌هایی درباره حضور نوید محمدزاده و محمدرضا گلزار در فیلم جدید روستایی وجود داشت.

مرداد ۱۴۰۰ اعلام شد که نام فیلم جدید روستایی «برادران لیلا» است و تهیه‌کنندگی آن را هم جواد نوروزبیگی بر عهده دارد. شهریور همان سال نام گروه بازیگران این فیلم معلوم شد که البته خبری از محمدرضا گلزار در میان آن‌ها نبود. فیلمبرداری «برادران لیلا» دی ۱۴۰۰ آغاز شد و نخستین بار، قبل از دریافت پروانه نمایش داخلی، در جشنواره فیلم کن ۲۰۲۲ مقارن با اردیبهشت ۱۴۰۱ به روی پرده رفت. همزمان با پذیرش فیلم در جشنواره کن خبر‌هایی از تیره‌وتار شدن روابط برخی بازیگران با یکدیگر و با کارگردان در رسانه‌ها منتشر شد. همچنین عکس‌ها و ویدئو‌هایی که از کن می‌آمد هم به حواشی بیشتری دامن زد. هرچه بیشتر می‌گذشت، به جای اینکه گردوغبار حواشی فروکش کند و اظهارنظر‌ها بیشتر به خود فیلم و داستان و ساختارش معطوف شود، از خاکستر حاشیه پیشین، حاشیه جدیدی متولد می‌شد.

اواخر اسفند ۱۴۰۱ نسخه قاچاق فیلم در ایران در دسترس قرار گرفت و با توجه به التهابات نیمه دوم سال که به همه‌چیز رنگ و بوی سیاسی داده بود و همین‌طور تعطیلات در پیش روی نوروز ۱۴۰۲ که مردم وقت خالی مبسوطی داشتند، فیلم به طور وسیعی دیده شد و تأویل و تفسیر‌های مختلفی از آن صورت گرفت. عده‌ای فیلم را بسیار پسندیدند و عده‌ای دیگر آن را منافی ارزش‌ها قلمداد کردند. این گروه دوم به فصل پایانی فیلم که لیلا به پدرِ یک‌دنده و منفعت‌طلب‌شان سیلی می‌زند معترض شدند و آن را مغایرِ هنجار‌ها و اصول خانواده ایرانی دانستند. جدا از این مسئله، نکته مهم فیلم، چه از دید موافق و چه از دید مخالفانش، ارتباط آن با مسائل سیاسی و اجتماعی روز کشور بود.

فروردین ۱۴۰۲، مدیرکل اداره نظارت بر نمایش سازمان سینمایی اعلام کرد فیلم پیش از اخذ مجوز لازم در جشنواره‌های خارجی شرکت کرد و در مرحله بعد و بدون دریافت مجوز از سازمان سینمایی در خارج از کشور به اکران عمومی رسید. به گفته وی، صاحبان فیلم به انجام تغییرات مقررشده، پیش از حضور در جشنواره کن و اکران عمومی فیلم در خارج از کشور، گردن نگذاشتند و در برخورد با آن‌ها مسامحه نخواهد شد.

مرداد ۱۴۰۲ خبر ۶ ماه زندانی سعید روستایی به اتهام ساخت برادران لیلا و پخش آن در جشنواره فیلم کن به سرخط اخبار آمد. مهر همان سال این حکم تایید شد و همچنین محرومیت روستایی از ملاقات با اهالی سینما و آموزش اجباری در شعبه قم دانشکده صداوسیما بار دیگر باعث شد که رسانه‌ها به روستایی بپردازند. بعد از آن، به نظر می‌آمد که عملا سعید روستایی دیگر امکان کار و فعالیت در سینمای ایران ندارد؛ اما حالا خبر آمده که جدیدترین فیلم او به نام «زن و بچه» در مرحله پیش‌تولید قرار دارد.

فعلا نام دو بازیگر این فیلم پریناز ایزدیار و لیلا حاتمی عنوان شده است. ایزدیار در دو فیلم اول روستایی با او همکاری کرده و اگر در فیلم جدید او هم جلوی دوربین برود، این سومین همکاری آن‌ها خواهد بود. اما لیلا حاتمی نخستین باری است که با روستایی همکاری می‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین