کد خبر: ۹۳۲۴۱۴
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۵

حضور ظریف در دولت فقط به نفع دولت پزشکیان نیست

رضا نصری گفت: حضور ظریف در دولت فقط به نفع دولت پزشکیان نیست؛ بلکه به نفع کشور و جامعه‌ایست که بیش از هر زمان به امید و پویایی و انسجام نیاز دارد.
حضور ظریف در دولت فقط به نفع دولت پزشکیان نیست
آفتاب‌‌نیوز :

رضا نصری کارشناس مسائل بین الملل در واکنش به بازگشت ظریف به دولت گفت: به نظرم افکار عمومی از بازگشت ظریف بسیار استقبال خواهد کرد. کناره‌گیری او برای برخی این تصور را ا یجاد کرده بود که افراد شاخص، محبوب و متخصص در کشور مجال نقش‌آفرینی ندارند و انسجام و وفاقی که دکتر پزشکیان در دوران انتخابات وعده داده بود در عمل امکان تحقق ندارد.

بالاخره پس از چند هفته‌ای که از استعفای محمد جواد ظریف می‌گذشت، او ظهر دیروز و بعد از حضور در دیدار اعضای هیات دولت با رهبری، در توئیتی از بازگشت خود به معاونت راهبری در دولت چهاردهم خبر داد و نوشت: «بنده و همکارانم در شورای راهبری و کمیته‌ها افتخار داریم که نزدیک به ۷۰ درصد وزرا و معاونین رئیس جمهور و بسیاری از معاونین وزرا و سازمان‌ها نتیجه پیشنهاد‌های کارشناسی این روند شفاف و مشارکت‌پذیر بود. انشاءالله با رفع کاستی‌ها این روش نهادینه گردد. پس از پیگیری‌ها و رایزنی‌های مدبرانه ریاست محترم جمهوری و با دستور کتبی ایشان، با توکل بخدا و امید به همراهی و راهنمایی مردم بزرگوار، انجام وظیفه در معاونت راهبردی رئیس جمهور را ادامه خواهم داد. از حضور دیرهنگام در دیدار رهبری پوزش می‌خواهم.»

بازگشت ظریف با استقبال‌هایی از سوی چهره‌های سیاسی و سیاست خارجی شد، چنانچه محمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: «بازگشت آقای ظریف به دولت را هم به خود ایشان و هم به آقای پزشکیان تبریک می‌گویم. واقعیت این است که آقای ظریف نقش بسیار موثری در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری داشت، مخلصانه و با تمام وجود وارد صحنه شد و هر کاری که از دستش بر می‌آمد، انجام داد.»

رضا نصری، تحلیلگر مسائل بین‌الملل، در واکنش به بازگشت ظریف به دولت گفت: «به نظرم افکار عمومی از بازگشت دکتر ظریف بسیار استقبال خواهد کرد. کناره‌گیری او برای برخی این تصور را ا یجاد کرده بود که افراد شاخص، محبوب و متخصص در کشور مجال نقش‌آفرینی ندارند و انسجام و وفاقی که دکتر پزشکیان در دوران انتخابات وعده داده بود در عمل امکان تحقق ندارد.»

بخش‌هایی از گفت وگوی رضا نصری را در ادامه می‌خوانید:

درباره احتمال فعال شدن دوباره تندرو‌ها نیز «معتقدم با ادامه روند فعلی – و تقویت هرچه بیش‌تر تعامل و گفت‌وگوی ملی - حس «تهدید» نزد برخی جریان‌های سیاسی به مرور کمرنگ خواهد شد و احتملاً تلاش‌ها برای کارشکنی و تخریب شخصیت‌هایی مثل دکتر ظریف نیز تا حدود قابل ملاحظه‌ای کاهش خواهد یافت.»

آقای ظریف ارتباط قوی و خوبی با جامعه مدنی دارد. ایشان موفق شد در دوران انتخابات، بخش قابل توجهی از جامعه را که دچار رکود شده بود فعال کند و نسبت به آینده امیدوار سازد.

حضور ظریف در دولت فقط به نفع دولت پزشکیان نیست؛ بلکه به نفع کشور و جامعه‌ایست که بیش از هر زمان به امید و پویایی و انسجام نیاز دارد.

ظریف در عرصه بین‌المللی نیز فرد معتبر و شناخته‌شده‌ایست و حضور او می‌تواند برای دیپلماسی عمومی کشور بسیار ارزشمند باشد.

ظریف از پشتیبانی جامعه دانشگاهی و تخصصی کشور برخوردار است. به همین خاطر می‌تواند – در چارچوب وظایف معاونت راهبردی - ظرفیت بالقوه این بخش از جامعه را فعال سازد و به عرصه تصمیم‌سازی هدایت کند.

ایشان در حوزه اجرایی سال‌ها تجربه عملی دارد و می‌تواند - با بهره‌گیری از جامعه علمی کشور - توصیه‌های کاربردی و مفیدی برای بهینه‌سازی روند‌های موجود به رئیس‌جمهور ارائه دهد. 

به نظرم افکار عمومی از بازگشت دکتر ظریف بسیار استقبال خواهد کرد. کناره‌گیری او برای برخی این تصور را ا یجاد کرده بود که افراد شاخص، محبوب و متخصص در کشور مجال نقش‌آفرینی ندارند و انسجام و وفاقی که دکتر پزشکیان در دوران انتخابات وعده داده بود در عمل امکان تحقق ندارد. معتقدم بازگشت دکتر ظریف این تصور را عوض خواهد کرد و باعث اشتیاق بیش‌تری در مردم برای مشارکت در فرایند‌های سیاسی و انتخاباتی خواهد شد.

به نظرم دکتر پزشکیان تا کنون نشان داده برای او مقوله «وفاق و وحدت ملی» فقط یک شعار انتخاباتی نبوده و او عمیقاً به این راهبرد برای اداره کشور اعتقاد دارد. ترکیب کابینه او و تعاملی که تا کنون با مجلس و سایر نهاد‌ها داشته نیز موید این واقعیت است.

به نظر می‌رسد منش صادقانه، رویکرد و عملکرد دکتر پزشکیان – که بدور از حاشیه‌سازی و رسانه‌ای کردن مسائل صورت می‌گیرد – موجب شده جریان‌های سیاسی و کانون‌های مختلف قدرت به او اعتماد پیدا کرده و با او همکاری کنند.

از آنجا که شعار و هدف دولت «وفاق ملی» است، به نظرم رئیس‌جمهور به دنبال «ضربه زدن» یا حذف یک جریان سیاسی خاص از صحنه داخلی کشور نیست. در واقع، اگر یک نگاه واقع‌بینانه و منصافانه در کشور حاکم شود، هیچ جریانی نباید قاعدتاً از رویکرد دکتر پزشکیان احساس تهدید و خطر کند و متعاقب آن رفتار نامطلوبی با کارگزاران دولت از خود نشان دهد. 

معتقدم با ادامه روند فعلی – و تقویت هرچه بیش‌تر تعامل و گفت‌وگوی ملی - حس «تهدید» نزد برخی جریان‌های سیاسی به مرور کمرنگ خواهد شد و احتملاً تلاش‌ها برای کارشکنی و تخریب شخصیت‌هایی مثل دکتر ظریف نیز تا حدود قابل ملاحظه‌ای کاهش خواهد یافت. در هر حال، برای جلوگیری از حملات و هجمه‌های گذشته، راهی جز تعامل و گفت‌وگوی مستمر وجود ندارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین