کد خبر: ۹۳۲۵۳۸
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۱

دیدار کم‌سابقه سالیوان با مقامات ارشد نظامی چین

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا روز پنجشنبه با یکی از مقامات ارشد نظامی شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین، گفتگو‌های گسترده‌ای انجام داد و مذاکرات سه روزه در پکن با هدف کاهش تنش بین دو ابرقدرت را به پایان رساند.
دیدار کم‌سابقه سالیوان با مقامات ارشد نظامی چین
آفتاب‌‌نیوز :

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا روز پنجشنبه با یکی از مقامات ارشد نظامی شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین، گفتگو‌های گسترده‌ای انجام داد و مذاکرات سه روزه در پکن با هدف کاهش تنش بین دو ابرقدرت را به پایان رساند.

سالیوان در جلسه با ژنرال ژانگ یوشیا، نایب رئیس نهاد مهم نظامی چین، کمیسیون نظامی مرکزی بر تقویت ارتباطات نظامی تاکید کرد. این اولین دیدار بین ژانگ و یکی از مقامات دولت بایدن و اولین دیدار بین یک مقام ارشد آمریکایی و نایب رئیس کمیسیون از سال ۲۰۱۸ بود.

به گزارش رویترز، ژانگ هنگام ملاقات این دو در مقر ارتش آزادی‌بخش خلق گفت: «درخواست شما برای برگزاری این دیدار با من نشان د‌دهنده ارزشی است که دولت ایالات متحده برای امنیت نظامی و روابط نظامی ما قائل است.»

سالیوان این نشست را یک رویداد «کم‌سابقه» توصیف کرد و تاکید کرد که هر دو کشور مسئولیت دارند تا از انحراف رقابت به سمت درگیری یا رویارویی جلوگیری کنند.

سالیوان پاسخ داد: «با توجه به وضعیت جهان و نیاز به مدیریت مسئولانه روابط آمریکا و چین، فکر می‌کنم این دیدار بسیار مهمی است.»

هر دو به پیشرفت در ارتباطات نظامی و ترتیبات لازم برای گفت‌وگوی تلفنی فرماندهان سطح بالا اشاره کردند که ایالات متحده در بحبوحه افزایش استقرار نظامی منطقه‌ای بر آن تاکید کرده است.

کاخ سفید گفت سالیوان همچنین بر نیاز به ثبات در سراسر تنگه تایوان و آزادی دریانوردی در دریای جنوبی چین جنوبی که یک آبراه تجاری حیاتی است، تاکید کرد.

ایالات متحده همچنین در مورد حمایت چین از پایگاه صنعتی دفاعی روسیه ابراز نگرانی کرد.

اعتقاد بر این است که ژانگ به شی نزدیک است و از آشفتگی در صفوف نظامی چین جان سالم به در برده است. دیپلمات‌های غربی و آسیایی می‌گویند که او قدرتمندتر از وزیر دفاع است که بیشتر با مقامات خارجی ملاقات می‌کند.

دیدار سالیوان و وانگ‌یی

سالیوان روز چهارشنبه مذاکرات طولانی با وانگ‌یی، دیپلمات ارشد چین انجام داد و به دنبال کاهش تنش قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در ۵ نوامبر بود.

وانگ و سالیوان در مورد چشم انداز گفتگو‌های تازه بین رهبران جو بایدن و شی جین پینگ و همچنین دستور کار گسترده‌ای که دارای دیدگاه‌های متضاد در مورد خاورمیانه و اوکراین، ادعا‌های ارضی چین از تایوان تا دریای چین جنوبی و تجارت بود، گفتگو کردند.

بر اساس گزارش تلویزیون دولتی چین، وانگ به سالیوان گفت: «کلید توسعه آرام تعامل چین و ایالات متحده در رفتار برابر با یکدیگر نهفته است.»

کاخ سفید اعلام کرد: «دو طرف در مورد طیف وسیعی از مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و جهانی گفتگو‌های صریح، اساسی و سازنده داشتند.»

بایدن در ماه‌های پایانی ریاست‌جمهوری خود، دیپلماسی مستقیم را برای تأثیرگذاری بر شی در دستور کار قرار داده است. کامالا هریس، معاون رئیس جمهور ایالات متحده، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات نوامبر، احتمالاً استراتژی مشابهی را دنبال خواهد کرد.

با این حال، بسیاری از تحلیلگران همسو با رئیس جمهور سابق و نامزد فعلی جمهوری خواه دونالد ترامپ، این رویکرد را در مواجهه با سیاست خارجی قاطعانه فزاینده چین بسیار نرم می‌دانند.

ایالات متحده خواهان اقدامات بیشتر چین برای جلوگیری از توسعه مواد شیمیایی است که می‌تواند به فنتانیل تبدیل شود، علت اصلی مصرف بیش از حد مواد مخدر در ایالات متحده، و همچنین رسیدن به تفاهم در مورد استاندارد‌های ایمنی برای هوش مصنوعی.

پکن قصد دارد نارضایتی خود را نسبت به تعرفه‌های ایالات متحده بر طیف وسیعی از کالا‌های تولیدی و کنترل‌های صادراتی که سازندگان تراشه چینی را هدف قرار می‌دهد، ابراز کند و در مورد ادعای حاکمیت خود بر تایوان که دارای حکومت دموکراتیک است صحبت کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین