کد خبر: ۹۳۲۵۶۲
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۹
کسانی که علمی فکر نمی‌کند به‌راحتی تن به خرافه و خیالات و توهمات می‌دهند

وزیر علوم: توهین و تهدید، مانع شکل‌گیری کرسی‌ها شده‌است

وزیر علوم گفت:نوبت ماست که شعار وفاق ملی را در دانشگاه دنبال کنیم وفاق را در دانشگاه محقق کنیم.
وزیر علوم: توهین و تهدید، مانع شکل‌گیری کرسی‌ها شده‌است
آفتاب‌‌نیوز :

حسین سیمایی صراف صبح امروز در مراسم تکریم و معارفه وزیر علوم که با حضور رییس جمهور در وزارت علوم برگزار شد گفت: سعی می‌کنم جزو اولین نفراتی باشم که گفتمان وفاق ملی رییس جمهور محترم را تبیین کنم.

وی ادامه داد: دولت دکتر پزشکیان، دولت وفاق است، ایشان در سه ساحت، باور، گفتار و رفتار نشان دادند که این قالب‌های تصنعی را شکسته‌اند و عیب و اشکال دوقطبی سازی این است که به شما تلقین می‌کند راه دیگری وجود ندارد یا اصلاح‌طلب یا اصول‌گرا، یا دین‌دار یا دین ستیز، دکتر پزشکیان راه سومی باز کردند، البته نه به این معنا که ما وفاق را مساوی با عدم اختلاف‌نظر می‌دانیم، طبعاً اختلاف‌نظر امری طبیعی است. آن‌چه که در واقع مذمت شده و مانع پیشرفت ما شده، نزاع است، اختلاف‌نظر مقدمه‌ای گفتگو، رشد و کمال است.

وی ادامه داد: امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام می‌فرماید با اختلاف‌نظر، آن را یک فرصت قرار دهید با هم گفتگو کنید تا راه درست‌تر پیدا شود، چرا رهبر معظم انقلاب این‌همه تأکید می‌کنند بر کرسی‌های آزاداندیشی و متأسفانه آن‌چنان که باید پا نگرفته است، ایشان به‌نظر من دنبال این آموزه‌های دینی و علمی فرمودند که کرسی‌ها را جدی بگیرید، ولی یکی از آسیب‌های این کرسی‌ها این بوده‌است که ادب گفتگو، ادب اختلاف رعایت نشده است، توهین و تهدید، متأسفانه مانع شکل‌گیری کرسی‌ها شده‌است.

وی ادامه داد: ما در آستانه پنجاه‌سالگی انقلاب هستیم در عمر انسان چهل‌سالگی زمان پختگی است یعنی زمانی است که دیگر کمال پیدا کرده‌است، ما باید اظهار تأسف کنیم که هنوز به این کمال نرسیدیم که بتوانیم باوجود اختلاف‌نظر دوست باشیم و گفتگو کنیم و برای کشور برای یک آینده مشترک، برای تعالی انسان قدم برداریم.

وی ادامه داد: آن‌چه که شر است نزاع است، اختلاف‌نظر موهبت است ما هنوز به حجیت علم تن نداده‌ایم، شیعه ده‌ها سال مبارزه کرد تا حجیت عقل را اثبات کند در برابر اخباریان، حالا رسیده ام به یک مرحله دیگر و سد دیگر، حجیت علم را قبول نداریم، ولی به زبان نمی‌آوریم، ولی وقتی‌که اقتصاد، روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، حقوق در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود و تحقیق می‌شود، اما عملاً از داده‌های این دانشگاه هیچ استفاده‌ای نمی‌شود در حکمرانی هیچ حضوری این داده‌ها ندارد.

وی ادامه داد: معلوم است که حجیت علم را قبول نداریم بعد نزاع بر حجیت عقل، الان نزاع بر سر حجیت علم است منتها یک نزاعی زیرپوستی، یک فاصله عمیقی است بین دانشگاه و جامعه و دانشگاه و صنعت و دانشگاه و حکمرانی، من معتقدم که کشور دارد هزینه می‌کند، اما این هزینه‌ها برای یک حل معضل است برای حل مسئله است، اگر اقتصاد بخوانیم فکر کنیم راه‌حل تورم تقویت تعزیرات حکومتی است معلوم است که ما به علم اقتصاد تن نداده‌ایم.

وزیر علوم افزود: یک مانعی که خیلی جدی در برابر علم قرار دارد شبه علم است و شبه علم سروصدای بلندی دارد و سد راهی شده‌است، عالمان زیادی داریم که متخصص اند، اما در حوزه خود فقط، من عذرخواهی می‌کنم، اما علمی نیستند، یعنی چی من مثال می‌زنم در دوره کرونا به خاطر دارید عده‌ای می‌گفتند ما عقیده‌ای به کرونا نداریم مگر کرونا امر عقیدتی است؟ حتی در بین فرهیختگان می‌گفتند کرونا با عرقیجات درمان می‌شود و کسی از آن استفاده کند، کرونا نمی‌گیرید.

وی ادامه داد: افرادی داشتیم، اولین باری که واکسن آمد واکسن زدند، آن آدمی که تحصیلات رسمی ندارد، ولی تفکر علمی دارد، اما گاهی فرهیختگان ما فقط در رشته خودشان عالم و متخصص هستند، اما تفکر علمی ندارند ما به‌دنبال این هستیم من فکر می‌کنم ما باید مرجعیت علم را بپذیریم کسانی که علمی فکر نمی‌کند به‌راحتی تن به خرافه و خیالات او توهمات می‌دهند‌ای کاش برای همه رشته‌ها دو واحد فلسفه علم اجباری شود.

سیمایی صراف افزود: نوبت ماست که شعار وفاق ملی را در دانشگاه دنبال کنیم وفاق را در دانشگاه محقق کنیم من واقعاً از همین‌جا از همه بزرگان مجلس از استادان بزرگوار از دانشجویان گران‌قدر تقاضا می‌کنم بیایید اعتماد کنید به این شعار، دکتر پزشکیان تعارف ندارند شعار نیست این اعتقاد ایشان است به همه ما و اعضای دولت مأموریت دادند هرکسی در حوزه خود به‌دنبال اجرایی کردن وفاق باشد.

وی افزود: ما متعهد می‌شویم ان‌شاءالله با مدد استادان دانشجویان، همکاران اداری و ستادی کارمندان عزیز شعار وفاق ملی را در حوزه خودمان دنبال کنیم، نوبت دانشگاه است که ارتقا پیدا کند و علاوه بر آموزش و پژوهش و فناوری مسئولیت اجتماعی خود را بشناسد و نسبت‌به مسائل جامعه بی‌تفاوت نباشد، مسئله محور باشد نیاز محور باشد.

وی ادامه داد: البته برای تحقق این آرزو‌ها من معتقدم علاوه‌بر تجهیز دانشگاه، آزمایشگاه، کتاب‌خانه، کارگاه در وهله نخست باید کرامت انسان به رسمیت بشناسیم، کرامت، استاد، دانشجو و کارمند قبول کنیم، اگر کرامت انسان را بپذیریم علی‌رغم همه تنگنا‌ها و کمبود‌ها درهمین شرایط سخت و دشوار تحریم، نشاط، شور و انسجام برمی‌گردد.

کرامت انسانی با فقر نمی‌سازد

سیمایی افزود: پیوند دانشگاه و جامعه، دانشگاه و نظام ان‌شاءالله وسیع‌تر می‌شود، اما یک نکته کرامت انسانی با فقر نمی‌سازد، نمی‌شود بگوییم ما معتقدیم، احترام می‌گذاریم، اما نتوانیم آن را تأمین کنیم. کف حقوق یک استاد ما ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان است، سقفش تازه جواب نمی‌دهد، با کفش چه‌کار کند؟ آیا باز می‌توانیم بگوییم ما قائل به کرامت شما هستیم؟ می‌توان انتظار جهشی داشت؟ فقر انسان را متأسفانه خار می‌کند، عزت نفس را از انسان می‌گیرد. من در همین چند جلسه‌ای که دولت تشکیل‌شده است شاید شاهدم که جلسه‌ای به نظرم نبوده که دکتر پزشکیان روی مسئله معیشت برای همه شهروندان عزیز، معیشت استادان، دانشجویان و کارمندان تأکید نکرده باشند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین