کد خبر: ۹۳۲۶۴۱
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۵

مصرف گوشت فراوری شده خطر دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد

یک تحقیق جدید حاکی است که مصرف روزانه ۱۵ گرم سوسیس و کالباس کافی است که خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را به میزان ۱۵ درصد افزایش بدهد.
مصرف گوشت فراوری شده خطر دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد
آفتاب‌‌نیوز :

پیش از این مشخص شده بود که نوع برنامه غذایی بر خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ تاثیر دارد، اما یک مطالعه جدید نشان داد مصرف مقدار زیادی از گوشت فراوری شده با خطر بالایی برای بروز این بیماری همراه است؛ بر اساس این مطالعه، خوردن تنها دو تکه سوسیس و کالباس و همبرگر در روز موجب افزایش ۱۵ درصدی ابتلا به دیابت نوع ۲ می‌شود.

این تحقیق با بررسی نزدیک به ۲ میلیون نفر در ۲۰ کشور جهان انجام شده و خطر ابتلا به دیابت مرتبط با مصرف گوشت قرمز غیرفراوری، گوشت فراوری شده و گوشت سفید را مورد بررسی قرار داده است. این تحقیق با در نظر گرفتن سن، جنسیت و توده بدنی (وزن) مشخص کرد که مصرف ۵۰ گرم گوشت فراوری شده در روز کافی است که خطر دیابت نوع ۲ را به میزان ۱۵ درصد افزایش بدهد.

به گفته محققان دانشگاه کمبریج که این مطالعه را انجام داده‌اند، مصرف معادل ۱۰۰ گرم استیک (همبرگر) در روز این خطر را ۱۰ درصد افزایش می‌دهد، اما ارتباط مصرف گوشت سفید (مرغ و ماهی) با بروز دیابت کمتر مشخص است.

چه چیزی موجب دیابت نوع ۲ می‌شود؟

دیابت نوع ۲ حالتی است که در آن سطح قند (گلوکز) در خون بسیار بالا می‌رود. این وضعیت در نتیجه ایجاد مقاومت در بدن در برابر هورمونی به نام انسولین ایجاد میشود. انسولین بطور طبیعی قند خون را پایین می‌آورد. دیابت نوع ۲ معمولا در نتیجه اضافه وزن و کمبود فعالیت بدنی ایجاد میشود، اما ممکن است با ژنتیک نیز مرتبط باشد.

مقامات بهداشتی در سراسر جهان در این زمینه داشتن یک برنامه غذایی سالم و تحرک جسمانی همچنین پرهیز از سیگار کشیدن و کنترل فشار خون و سطح چربی (خون) را برای کاهش احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ توصیه می‌کنند.

نیک ورهام از دانشگاه کمبریج و از مولفان ارشد این گزارش تحقیقی می‌گوید این مطالعه نشان می‌دهد مصرف گوشت به طور خاص تاثیر مهمی بر خطر دیابت دارد که مستقل از چاقی یا شاخص توده بدنی است. کاهش مصرف گوشت فراوری شده موجب کاهش ابتلا به دیابت نوع ۲ خواهد شد. اگر هر کسی اندکی کمتر گوشت فراوری شده مصرف کند خطر پایین خواهد آمد ضمن اینکه این کار فوایدی هم برای سیاره زمین خواهد داشت.

این درحالی است که ۵۳۷ میلیون نفر در جهان مبتلا به دیابت تشخیص داده شده‌اند که در حدود ۹۰ درصد دیابتی‌ها مبتلا به نوع ۲ هستند. برآورد‌های فدراسیون بین‌المللی دیابت (IDF) و سایر نهاد‌های ناظر بهداشتی حاکی است که شیوع دیابت نوع ۲ در سطح جهان در حال افزایش است.

یک مطالعه مجزای دیگر نیز یک نقش جدید مولکول‌های موسوم به «سرامید» (ceramides) را شناسایی کرده که ممکن است با خطر دیابت نوع ۲ مرتبط باشند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین