کد خبر: ۹۳۲۷۳۱
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۷
افزایش نسبی دما در نیمه شمالی از یکشنبه

هواشناسی ۸ شهریور ۱۴۰۳/ کاهش محسوس دما از امروز

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی از وزش باد شدید در در جنوب شرق و جنوب سیستان و بلوچستان در پی گذر سامانه حاره‌ای خبر داد.
هواشناسی ۸ شهریور ۱۴۰۳/ کاهش محسوس دما از امروز
آفتاب‌‌نیوز :

صادق ضیاییان در گفتگو با ایسنا، با بیان اینکه بر اساس نقشه‌های همدیدی و آینده نگری هواشناسی، امروز جمعه نهم شهریورماه در ارتفاعات البرز واقع در مازندران، شرق تهران، شرق گیلان و شمال آذربایجان غربی و همچنین در جنوب شرق سیستان و بلوچستان به ویژه در ساعات بعد از ظهر افزایش ابرگاهی رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه روز شنبه دهم شهریورماه با گذر سامانه حاره‌ای از شرق دریای عمان در جنوب شرق و جنوب سیستان و بلوچستان و یکشنبه ۱۱ شهریورماه در جنوب سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید پیش بینی می‌شود گفت: طی روز‌های دوشنبه و سه شنبه ۱۲ و ۱۳ شهریورماه در غالب مناطق کشور جوی آرام و پایدار مستقر است.

ضیاییان ادامه داد: طی روز‌های یکشنبه و دوشنبه ۱۱ و ۱۲ شهریورماه در نوار شرقی کشور به ویژه در زابل و شمال سیستان و بلوچستان وزش باد شدید در بعضی ساعات همراه با گردوخاک پیش بینی می‌شود و امروز دمای هوا در غالب مناطق کشور به طور نسبی کاهش می‌یابد و طی روز‌های یکشنبه و دوشنبه ۱۱ و ۱۲ شهریورماه در نیمه شمالی کشور افزایش نسبی دما انتظار می‌رود و طی دو روز آینده شرق دریای عمان مواج و متلاطم می‌باشد.

سازمان هواشناسی نیز از آغاز کاهش نسبی دما در کشور طی امروز خبر داد و برای فعالیت سامانه بارشی در برخی مناطق ایران هشدار سطح زرد صادر کرد.

به گزارش تسنیم، بررسی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد امروز در ارتفاعات البرز واقع در مازندران، شرق تهران، شرق گیلان، شمال آذربایجان غربی و جنوب شرق سیستان به‌ویژه در ساعات بعدازظهر افزایش ابر گاهی رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید روی می‌دهد.

فردا شنبه با گذر سامانه حاره‌ای از شرق دریای عمان در جنوب شرق و جنوب سیستان و بلوچستان و روز یکشنبه در جنوب سیستان و شرق هرمزگان رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود. طی روز‌های دوشنبه و سه‌شنبه در اکثر مناطق کشور جو آرام و پایداری مستقر است.

امروز دمای هوا در اکثر مناطق کشور به‌طور نسبی کاهش می‌یابد و در روز‌های یکشنبه و دوشنبه آینده در نیمه شمالی ایران افزایش نسبی دما انتظار می‌رود. طی ۲ روز آینده شرق دریای عمان مواج و متلاطم است.

هشدار زرد فعالیت سامانه بارشی (به‌ویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب)

زمان پایان: جمعه ۱۴۰۳/۰۶/۰۹

نوع مخاطره: رگبار باران، رعد وبرق و وزش باد شدید موقت

منطقه اثر:

جمعه ۱۴۰۳/۰۶/۰۹: شمال آذربایجان غربی، دامنه و ارتفاعات مازندران و ارتفاعات استان‌های البرز و تهران.

اثر مخاطره: احتمال آبگرفتگی محلی معابر، احتمال جاری شدن روان آب، صاعقه، لغزندگی به‌ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی، وزش باد نسبتاً شدید، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلو‌های تبلیغاتی، داربست و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال و درختان کهنسال.

توصیه: عدم اتراق و برپا کردن چادر‌های مسافرتی در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت طبیعت‌گردی و کوه‌نوردی بویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی دهانه پل‌ها، کانال‌ها و آب‌روها، خودداری از محلو‎ل‌پاشی و سم‌پاشی باغات و مزارع، انتقال محصولات برداشت شده به مکان‌های مسقف، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهنسال.

هشدار نارنجی نفوذ و تشدید فعالیت کم فشار موسمی

زمان شروع: اواخر وقت جمعه ۱۴۰۳/۰۶/۰۹

زمان پایان: یکشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۱۱

نوع مخاطره: رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید

منطقه اثر:

جمعه ۱۴۰۳/۰۶/۰۹: نوار جنوب شرق سیستان و بلوچستان.

شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۱۰: جنوب شرق و جنوب سیستان و بلوچستان.

یکشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۱۱: جنوب سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان.

اثر مخاطره: طغیان رودخانه‌های فصلی و بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، صاعقه، آب‌گرفتگی معابر عمومی، لغزندگی جاده‌ها، شکل گیری روان آب و سیلاب، وزش باد شدید، خیزش گردوخاک و کاهش دید افقی، خسارت به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی.

توصیه: پرهیز از هرگونه تردد و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از اسکان و بر پایی چادر در بستر و حاشیه رودخانه و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت طبیعت‌گردی، پرهیز از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها، آب‌رو‌ها و دهانه پل‌ها و تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، تسریع در جابجایی محصولات کشاورزی برداشت شده، آمادگی راهداری، وزارت نیرو و سایر دستگاه‌های اجرایی خدمت رسان و امدادی.

هشدار افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج دریا

زمان شروع: صبح شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۱۰

زمان پایان: اواخر وقت یکشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۱۱

نوع مخاطره: افزایش بیشینه سرعت وزش باد لحظه‌ای در محدوده ۳۰ نات و بیشتر و افزایش بیشینه ارتفاع امواج دریا در مناطق ساحلی تا ۱.۵ متر و در مناطق دور از ساحل بیش از ۱.۵ متر.

منطقه اثر: مناطق ساحلی و دور از ساحل شرق دریای عمان و تنگه هرمز و منطقه شرقی خلیج‌فارس.

اثر مخاطره: خطر غرق شدن شناگران، پاره شدن تور‌های صیادی و آسیب به قفس‌های پرورش ماهی، اختلال در تردد‌ها و فعالیت دریایی به‌ویژه تردد شناور‌های سبک، قایق‌های صیادی و سبک، اختلال در فعالیت سکو‌های نفتی.

توصیه: منع شنا، منع فعالیت‌های تفریحی و شیلاتی، محدودیت در تردد شناور‌های سبک، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های ساحلی و فراساحل همچنین سکو‌های نفتی.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین