کد خبر: ۹۳۲۷۹۳
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷

سقوط اف-۱۶ گران‌قیمت اهدایی به کی‌یف؛ زلنسکی فرمانده نیروی هوایی را برکنار کرد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین روز جمعه با صدور فرمانی، فرمانده نیروی هوایی کشورش را برکنار کرد.
سقوط اف-۱۶ گران‌قیمت اهدایی به کی‌یف؛ زلنسکی فرمانده نیروی هوایی را برکنار کرد
آفتاب‌‌نیوز :

فرمانده نیروی هوایی اوکراین تنها یک روز پس از تایید سقوط یک فروند جنگنده اف-۱۶ اهدایی آمریکا به کی‌یف که علت دقیق آن هنوز از سوی مقامات اوکراینی اعلام نشده، از سمت خود برکنار شده است.

خلبان این جنگنده پیشرفته نیز که برخی گمانه‌زنی‌ها از خطای احتمالی وی به عنوان علت سقوط حکایت دارد در جریان این حادثه جان باخت.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در سخنرانی شامگاه جمعه خود گفت: «تصمیم گرفته‌ام فرمانده نیروی هوایی را تغییر دهم... من برای همیشه قدردان همه خلبانان نظامی‌مان هستم.»

او بدون اشاره به دلیل این برکناری، تاکید کرد که باید از نیرو‌های نظامی محافظت شود و نیاز به تقویت سطح فرماندهی وجود دارد.

ستاد کل اوکراین اعلام کرد که سرلشکر آناتولی کریوونوژکا به‌طور موقت وظایف فرماندهی نیروی هوایی را برعهده خواهد داشت.

نخستین مجموعه از جنگنده‌های مدرن و گران‌قیمت اف-۱۶ ساخت آمریکا سرانجام پس از حدود دو و نیم سال از آغاز تهاجم گسترده روسیه، به تازگی در اختیار اوکراین قرار گرفته‌اند.

کارشناسان نظامی معتقدند که تحویل این جنگنده‌ها به اوکراین می‌تواند نقطه عطفی در توان دفاعی این کشور در برابر تهاجم ارتش روسیه باشد.

آقای زلنسکی ابتدای ماه جاری میلادی اعلام کرده بود که ارتش اوکراین استفاده از جنگنده‌های اف-۱۶ ساخت آمریکا را برای عملیات داخلی آغاز کرده است.

وی شامگاه سه‌شنبه پس از حملات سنگین روسیه گفته بود که کشورش از جت‌های اف-۱۶ برای دفع حمله روز دوشنبه استفاده کرده است.

جت جنگی سرنگون شده به همراه تعداد دیگری از جنگنده‌های اف-۱۶ تحویل داده شده به اوکراین دوشنبه شب گذشته به منظور دفع حملات گسترده موشکی و پهپادی روسیه به هوا برخاسته بود.

جدا از خطای احتمالی خلبان، از موارد دیگری همچون نقص فنی و حتی شلیک تیر خودی به عنوان دلایل احتمالی سقوط این جنگنده نام برده شده است.

این در حالیست که رویترز پیش‌تر به نقل از یک مقام دفاعی آمریکا اعلام کرده بود که به نظر نمی‌رسد سقوط جنگنده اف-۱۶ اوکراینی نتیجه آتش حملات روسیه باشد.

از سوی دیگر، سی‌ان‌ان به نقل از یک منبع نظامی اوکراینی گزارش داد که به اعتقاد مقام‌های ارتش این کشور خطای خلبان باعث وقوع این حادثه نشده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین