کد خبر: ۹۳۲۹۵۳
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۳

تعمیق روابط دفاعی هند و آمریکا با امضای توافق‌نامه تامین امنیت

پس از امضای دو توافق‌نامه جدید میان هند و آمریکا به ویژه توافق تامین امنیت، برخی کارشناسان معتقدند روابط دفاعی دهلی‌نو و واشنگتن به مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش روابط دو کشور تبدیل شده است.
تعمیق روابط دفاعی هند و آمریکا با امضای توافق‌نامه تامین امنیت
آفتاب‌‌نیوز :

هند و آمریکا یک توافقنامه تامین امنیت (SOSA) و یادداشت توافقنامه در مورد تعیین افسران رابط امضا کرده‌اند که آخرین مورد از سری توافقنامه‌های نظامی دوجانبه بین دهلی‌نو و واشنگتن است. این توافقنامه‌ها باعث افزایش همکاری دفاعی و امنیتی دو کشور در دهه گذشته بوده است.

هارش وردان پنت و ویوک میشرا، در تحلیلی درباره توافق دفاعی جدید میان هند و آمریکا در تارنمای تحلیلی شبکه تلویزیونی دهلی‌نو نوشتند: روابط دفاعی آمریکا و هند به سرعت در حال گسترش و با تقاضا‌های امنیتی منطقه‌ای و جهانی در حال تحول، سازگار است. این توافقات شامل حفاظت از زنجیره تامین، پیشرفت فناوری‌های حیاتی و نوظهور و افزایش همکاری در زمینه‌های سایبری، فضا و ابعاد جدید تسلط بر فضای نبرد است.

سفر راجنات سینگ وزیر دفاع هند به واشنگتن، از ۲۳ تا ۲۶ اوت (دوم تا پنجم شهریور)، با هدف پر کردن شکاف‌های دوجانبه در این حوزه‌های حیاتی انجام شد. در حالی که معاملات گسترده دفاعی برای تقویت روابط امنیتی ادامه دارد، هر دو کشور به طور فزاینده‌ای بر عناصر راهبردی نوظهور برای افزایش مشارکت امنیتی و به طور هدفمند برای آزاد و باز کردن منطقه اقیانوس هند و آرام تاکید می‌کنند.

موضوعات محوری برای منافع مشترک هند و آمریکا در زمینه امنیت اقیانوس هند و آرام در اولویت قرار دارند. نقش فزاینده هند در شکل دادن به امنیت منطقه‌ای از طریق تضمین آزادی دریانوردی، به ویژه به عنوان عضوی از نیروی دریایی ترکیبی (CMF)، مورد تاکید قرار گرفته است. برعهده گرفتن رهبری گروه ضربت ترکیبی ۱۵۰ در سال ۲۰۲۵ توسط هند، ریسک نقش امنیت منطقه‌ای را برای دهلی نو افزایش خواهد داد.

اقیانوس هند و منطقه اقیانوسیه، مرکزی برای امنیت منطقه‌ای و جهانی است و تقویت مشارکت در این منطقه، کلیدی برای شکل دادن به یک معماری امنیتی مطلوب منطقه‌ای است. از جمله نکات برجسته توافق جدید برای گسترش و تقویت هماهنگی عملیاتی بین هند و آمریکا، تعیین افسران رابط هندی در فرماندهی آمریکایی بود. این توافق گامی برای هماهنگی امنیت منطقه‌ای و آگاهی از دامنه حضور دهلی‌نو در منطقه اقیانوس هند و آرام برای هند است که تکمیل کننده ابتکار قبلی برای میزبانی از افسران آمریکایی در مرکز فیوژن اطلاعات (IFC-IOR) در هند به شمار می‌آید.

همچنین بر محدودیت‌های ظرفیت هند، در واقع هر کشوری، غلبه می‌کند تا تنها بر گستره وسیع اقیانوس هند و آرام به صورت بلادرنگ نظارت کند. فراتر از اقیانوس هند و آرام، قرار دادن افسران رابط هندی در ۱۰ ستاد فرماندهی مشترک دیگر می‌تواند چشم انداز‌های جدیدی را برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات ایجاد کند.

در اصلی‌ترین بخش این توافق، گام‌هایی برای تقویت مشارکت اصلی دفاعی (MDP) و ایجاد حرکتی تازه برای تولید مشترک، از جمله احیای دوباره تجارت دفاعی و ابتکار فناوری (DTTI) بوده است. بر اساس نقشه راه آمریکا و هند برای همکاری صنعتی دفاعی، توافق‌نامه‌ای برای تولید مشترک موتور‌های جت، سکو‌های بدون سرنشین، مهمات و سیستم‌های تحرک زمینی امضا شد. پیش از سومین اجلاس سران اکوسیستم شتاب دفاعی هند و آمریکا (INDUS-X) که در ماه سپتامبر (مهر) در آمریکا برگزار می‌شود، بحث‌ها برای گسترش همکاری در زمینه همکاری‌های زیر دریا و فضا به موقع انجام شد.

توافقنامه تامین امنیت چیست؟

یکی از مهم‌ترین نتایج این دیدار، امضای توافقنامه تامین امنیت بود که هند را به هجدهمین کشوری تبدیل می‌کند که این قرارداد را با آمریکا دارد. این قرارداد یک چشم‌انداز بلندمدت مشترک برای ادغام یکپارچه اکوسیستم‌های صنعتی دفاعی هر دو کشور و در عین حال محافظت از زنجیره‌های تامین از اختلالات آینده را نمایان می‌کند. توافقنامه تامین امنیت مکمل مشارکت اصلی دفاعی و تجارت دفاعی و ابتکار فناوری است.

معاون وزیر دفاع هند، میزبان نشست فناوری دفاعی و ابتکار تجارت در ماه‌های آینده خواهد بود که سهام‌داران دولتی و خصوصی از صنایع دفاعی هر دو کشور را گرد هم می‌آورد.

توافقنامه تامین امنیت با ایجاد حفاظت از زنجیره‌های تامین بین صنایع دفاعی دو کشور که با فرصت‌های تولید مشترک و توسعه مشترک جدید رشد می‌کند، مشارکت دوجانبه را تقویت می‌کند. این ترتیبات با هدایت سیستم اولویت‌ها و تخصیص‌های دفاعی آمریکا (DPAS)، تضمین‌های ساختاری و سازمانی را برای تدارکات دفاعی فراهم می‌کند. با ایجاد توافقنامه تامین امنیت، گروه‌های کاری چارچوبی برای برقراری ارتباط بیشتر و برداشتن گام‌های پیشگیرانه برای تضمین ثبات زنجیره تامین در شرایط صلح و بحران خواهند داشت.

نقاط عطف همکاری دفاعی هند و آمریکا

چشم انداز همکاری دفاعی دوجانبه در بیانیه مشترک ایالات متحده و هند در سپتامبر ۲۰۱۳ در مورد همکاری دفاعی و چارچوب روابط دفاعی آمریکا و هند در سال ۲۰۱۵ خلاصه می‌شود که در آن دو کشور متعهد به افزایش همکاری در این بخش شدند.

در سال ۲۰۱۶، آمریکا هند را به عنوان شریک اصلی دفاعی خود تعیین کرد و در سال ۲۰۱۸، هند به رتبه تجارت استراتژیک با آمریکا دست یافت که در چارچوب آن دسترسی بدون مجوزی به طیفی از فناوری‌های نظامی و استفاده دوگانه که توسط وزارت بازرگانی ایالات متحده تنظیم شده، خواهد داشت.

پیش از این در سال ۲۰۱۲، توافقنامه تجارت دفاعی و ابتکار فناوری برای ارتقای همکاری‌های صنعتی و تجارت دفاعی بین دو کشور امضا شد. همچنین تفاهم نامه‌ای بین واحد نوآوری دفاعی آمریکا (DIU) و سازمان نوآوری دفاعی هند - نوآوری برای ارتقای دفاعی (DIO-iDEX) وجود دارد.

خرید بزرگ ارتش هند از ایالات متحده شامل بالگرد‌های چندمنظوره MH-۶۰ R Seahawk، تفنگ‌های Sig Sauer و هویتزر‌های فوق سبک M ۷۷۷ است.

مذاکرات برای ساخت موتور‌های جت GE F-۴۱۴ در هند برای جنگنده‌های LCA MK ۲ و تهیه ۳۱ پهپاد MQ-۹ B با استقامت طولانی (HALE) و تحویل موتور‌های GE-F ۴۰۴ برای LCA Tejas Mark-۱ A در حال انجام است.

وزیر دفاع هند همچنین با همراهی هیاتی از سازمان تحقیق و توسعه دفاعی (DRDO) از مرکز جنگ‌های سطحی نیروی دریایی در ممفیس بازدید کرد و از مسیری بالقوه برای یادگیری و توسعه مشترک میان دو کشور خبر داد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین