کد خبر: ۹۳۳۰۲۹
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۰:۴۷

آبله میمونی در این کشور رکورد زد

به گفته مرکز کنترل بیماری نیجریه (NCDC)، موارد ابتلا به «ام پاکس» (آبله میمونی) در این کشور به ۴۸ نفر افزایش یافته است.
آبله میمونی در این کشور رکورد زد
آفتاب‌‌نیوز :

اکنون این ویروس در «آبوجا»، پایتخت این کشور و ۲۰ ایالت دیگر نیجریه گزارش شده است.

با وجود افزایش موارد ابتلا به این بیماری، تاکنون هیچ مورد فوتی گزارش نشده است.

همچنین گفته می‌شود که دولت نیجریه در تاریخ ۲۷ اوت یک محموله ۱۰ هزار دز واکسن از ایالات متحده برای کمک به کنترل شیوع این بیماری دریافت کرد.

علاوه بر این، یک فرم اعلامیه سلامت برای مسافران بین المللی برای کمک به مهار شیوع ویروس معرفی شده است.

اتحادیه آفریقا در واکنش به گسترش سریع ویروس در سراسر این قاره وضعیت اضطراری بهداشت عمومی اعلام کرده است.

ام پاکس از طریق تماس با جوندگان آلوده، افراد یا اقلام آلوده منتقل می‌شود. علائم معمولاً ۵ تا ۲۱ روز پس از مواجه با ویروس ظاهر می‌شوند و شامل تب، بدن درد، تورم غدد لنفاوی و ضایعات پوستی است. در حالی که درمان خاصی برای این بیماری وجود ندارد، اما دارو‌های ضد ویروسی می‌توانند به مدیریت این بیماری کمک کنند. اکثر موارد خفیف هستند و بهبودی در عرض چند هفته اتفاق می‌افتد.

گفتنی است در سال ۲۰۲۲ میلادی سازمان جهانی بهداشت (WHO) نام آبله میمونی را به ام پاکس تغییر داد تا نگرانی‌های مربوط به نژادپرستی و تبعیض مرتبط با این اصطلاح را برطرف کند.

اعتقاد بر این است که سویه جدید ویروس ام پاکس که باعث اعلام وضعیت اضطراری بهداشتی شد، مسری‌تر و کشنده‌تر از انواع قبلی است، از جمله سویه clade ۲ که مسئول شیوع جهانی این بیماری بود که در سال ۲۰۲۲ میلادی آغاز شد.

«تدروس آدهانوم قبریسوس»، دبیر کل سازمان جهانی بهداشت پیش از این گفته بود که از زمان آغاز شیوع جهانی در سال ۲۰۲۲، بیش از ۱۰۰ هزار مورد ابتلا به این بیماری در سازمان جهانی بهداشت تایید شده است و به افزایش بی‌سابقه موارد ابتلا به آن در آفریقا اشاره کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین