کد خبر: ۹۳۳۱۳۰
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۵

ساده و بی‌تکلف با مردم؛ رئیس دولتی که وعده پوشالی نمی‌دهد

نگاهی گذرا به بازخورد اولین گفت‌وگوی «مسعود پزشکیان» با مردم نشان می‌دهد که مهم‌ترین برداشت هر بیننده ای از صحبت‌های رئیس‌جمهور صداقت بود و صداقت! او نسخه اورجینال یک شهروند ایرانی است و نه یک سیاستمدار، راحت، صادق و بدون تکلف ظاهر می‌شود.
ساده و بی‌تکلف با مردم؛ رئیس دولتی که وعده پوشالی نمی‌دهد
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر مسعود پزشکیان شامگاه شنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۳، در نخستین حضور تلویزیونی خود پس از کسب رأی اعتماد ملت و در قامت رئیس‌جمهور چهاردهم، به صورت زنده به گفتگو با مردم نشست. ضرورت جذب سرمایه‌های خارجی، حل معضل نابرابری آموزشی که نمود آن در نتایج کنکور مشهود است و همچنین یافتن راهکار‌هایی برای حل مسائل فضای مجازی در شورای عالی امنیت ملی و شورای عالی فضای مجازی از مهمترین تاکیدات رئیس‌جمهور در این گفت‌وگوی ویژه بود.

«وفاق» کلیدواژه دکتر پزشکیان در گفت‌وگوی ویژه شب گذشته بود. رئیس‌جمهور بار دیگر تاکید کرد که اعضای کابینه با محوریت «وفاق ملی» انتخاب شده‌اند و از همین روست که از اعضای کابینه شهید رئیسی گرفته تا روحانی و اصلاح‌طلبان در اعضای هیات دولت چهاردهم حاضر هستند و، اما شاید بتوان آنجا معنی واژه «وفاق» را در صحبت‌های رئیس‌جمهور پیدا کرد که گفت: من سعی نمی‌کنم گذشته را نقد کنم، هرچه بوده همین است که الان می‌بینیم، باید با وفاق و نگاه به چشم انداز به جلو برویم و لازمه این امر ایجاد فضا برای نخبگان، سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان است که بتوانند استعداد‌های خود را بروز و ظهور دهند. واقعیت این است که پزشکیان برخلاف عادت‌های گذشته به دولت‌های پیش طعنه نزد و فقط به بیان واقعیت‌ها پرداخت.

رئیس دولت چهاردهم تصریح کرد که شاخص دولت، کسب رضایت مردم است و لذا انتخاب مدیران براساس شایستگی و نه وابستگی حزبی، گروهی و جناحی اولویت مهم دوست است.

توجه به مساله اقتصاد و حل مشکلات معیشتی مردم همواره از اصلی‌ترین موضوعات مورد توجه رئیس‌جمهور بوده و دکتر پزشکیان حتی پیش از نشستن بر صندلی هشتمین رئیس‌جمهور ایران اسلامی بار‌ها بر آن تاکید ویژه داشته است. موضوعی که شهرام دبیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور نیز بر آن تاکید کرد و گفت: حل مشکلات اقتصادی اولویت اصلی دکتر پزشکیان است. در گفت‌وگوی ویژه خبر دیشب نیز هنگامی که مجری از رئیس‌جمهور پرسید که آیا تورم تا پایان سال به ۳۰ درصد می‌رسد؟ رئیس‌جمهور پاسخ داد: تمام تلاش خود را می‌کنیم، اما این هدف به تحولات جهان و مسائل داخلی نیز بستگی دارد.

رئیس‌جمهور نیامده بود که وعده توخالی دهد، این رویکرد هنگامی که سوال درباره سفر‌های استانی نیز کاملا روشن شد؛ اوج گفت‌وگوی ساده و صمیمی دیشب، نگاه بی‌پیرایش دکتر پزشکیان به سفر‌های استانی بود، وی گفت: آمده‌ام که حرف مردم را بگویم و حرف آن‌ها را بشنوم. اینکه باید بین مردم باشم، در آن شکی نیست، من بنده خدمتگزار مردم هستم و حتی اینکه در اینجا در محافظت کامل هستم، برایم سخت است. دوست دارم در میان مردم باشم و از بودن در کوچه و خیابان عشق می‌کنم.

پزشکیان تاکید کرد: قطعا سفر‌های استانی را آغاز خواهیم کرد، اما در سفر‌های استانی وعده‌ای نخواهم داد که توان انجام آن را نداشته باشم. می‌خواهم با مردم صادق باشم، خیلی از پروژه‌ها را کلنگ زده شده، اما به اتمام نرسیده است و ما هم اگر بخواهم همان راه را بروم منطقی نیست.

نگاهی گذرا به بازخورد اولین گفت‌وگوی پزشکیان با مردم نشان می‌دهد که مهم‌ترین برداشت هر بیننده‌ای از صحبت‌های رئیس‌جمهور صداقت بود و صداقت! رئیس‌جمهور نسخه اورجینال یک شهروند ایرانی است و نه یک سیاستمدار، راحت، صادق و بدون تکلف است، دنبال کلمات نمی‌گردد، دروغ نمی‌گوید، بذر نفرت و کینه نمی‌کارد، امید می‌آفریند و البته از همه مهمتر اینکه حرفی که از دلش بر می‌آید را می‌گوید و لاجرم به همین دلیل است که حرف‌هایش بر دل می‌نشیند.

شاید دکتر پزشکیان شب گذشته می‌دانست که پاسخش به مجری درباره نخستین سفر خارجی‌اش به عراق، با انتقاداتی مواجه خواهد شد، اما به دنبال توجیه منتقد پسند نبود و صادقانه گفت: دوست داشتم سفر عراق را زودتر از این بروم و حضرت علی (ع) را زیارت کنم؛ همه دید و نگاه ما از مولا علی (ع) است و توصیه‌های ایشان بالاتر از برداشت‌های علمی ماست.

پزشکیان درباره تولید و دستیابی به رشد ۸ درصدی هم گفت: رشد اقتصادی و تولیدی که رهبر انقلاب گفتند با این ناترازی انرژی که داریم و فشاری که به کارخانه‌ها و تولید می‌آید، خود به خود این ناترازی در آن‌ها تأثیر می‌گذارد و به احتمال قوی در این خصوص با مشکلاتی مواجه خواهیم شد. الان برخی کارخانه‌ها خودشان دارند ناتراز می‌شوند و نمی‌تواند پول کارگران را پرداخت کند و به فعالیتشان ادامه دهند! خلاصه کلام اینکه پزشکیان با کت و شلوار کنار آمده، اما با پروتکل‌ها نه.

اما این همه رئیس‌جمهور نیست! پزشکیان می‌گوید که برنامه ندارد، اما دارد، برای حل مشکلات گندم‌کاران، پرستاران، معلمان و بازنشستگان، برای حل مشکل ناترازی انرژی، برای ناترازی بانک‌ها، برای جذب سرمایه‌گذار خارجی و چرخیدن چرخ اقتصاد، برای بازگشت اعتماد ایرانیان خارج از کشور، برای بهره‌گیری از توان و ظرفیت تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران داخلی، برای پشت سر گذاشتن قوانین دست و پاگیر، برای ناعدالتی بهداشتی و آموزشی، برای شنیدن صدای ملت و در یک کلام برای ایجاد وحدت و انسجام داخلی برنامه دارد.

حرف‌های پزشکیان بر دل مردم نشست، اما برای قضاوت درباره عملکرد وی هنوز زود است؛ آنچه مشخص است: او امید را در دل مردم زنده کرده و مردم هم چشم‌انتظار هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین