کد خبر: ۹۳۳۵۵۷
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۱

دیدیه اندونگ؛ ملی پوش خانه به دوش!

جواد نکونام روی خرید هافبکی اصرار داشت که در ادامه سلسله مطالب «بیوگرافی بازیکنان حاضر در لیگ برتر» مطابق حروف الفبا و شماره پیراهن، به او می‌رسیم. اندونگ که شماره ۲۲ را به تن دارد.
دیدیه اندونگ؛ ملی پوش خانه به دوش!
آفتاب‌‌نیوز :

هافبک تازه آبی‌ها با نام کامل ابراهیم دیدیه اندونگ متولد ۱۷ ژوئن ۱۹۹۴ (۲۷ خرداد ۱۳۷۳) در لیبرویل گابن است و هموطن اریک بایناما، خرید جنجالی قلعه نویی برای گل گهر محسوب می‌شود. او با قد ۱٫۷۹ در پست هافبک میانی بازی می‌کند.

او که از سال ۲۰۱۲ تا امروز در ۴۸ بازی رسمی ملی یک گل به ثمر رسانده، در این فیفادی به تیم ملی کشورش دعوت نشد و گفته می‌شود مشکلش برای فیفادی بعدی در مهرماه برطرف می‌شود. اندونگ که سابقه بازی در تیم جوانان گابن را هم دارد، هنوز خانواده اش را به تهران نیاورده و فعلا با کاکوتا –دیگر خرید آفریقایی استقلال- همسایه است!

دیدیه اندونگ ازدواج کرده و یک فرزند دارد. او فوتبال را از زادگاهش شروع و در آکادمی سرکل امبری رشد کرد. پس از دعوت به تیم ملی جوانان گابن، تنها ۳ بازی لازم داشت تا خود را به چشم استعدادیاب‌های آفریقایی بکشد و سال ۲۰۱۱ به تونس نقل مکان کرد، جایی که اولین بازی در کریر حرفه‌ای خود را با بازی برای باشگاه فوتبال صفاقسی در طول فصل ۲۰۱۱-۲۰۱۲ لیگ دسته اول فوتبال تونس انجام داد.

همان سال ۲۰۱۲ آنقدر خوب بود که به تیم ملی بزرگسالان گابن دعوت شد. او تا سال ۲۰۱۵ در این باشگاه ماند و ۳ ژانویه ۲۰۱۵ با قراردادی چهار و نیم ساله به باشگاه فوتبال لوریان در لیگ ۱ فرانسه پیوست. آنجا در یک فصل ۴۸ بازی کرد و آنقدر درخشان بود که تابستان ۲۰۱۶ با قراردادی پنج ساله و با مبلغ رکوردشکن ۱۳.۶ میلیون پوند -بدون احتساب پاداش ها- به باشگاه فوتبال ساندرلند در لیگ برتر انگلستان پیوست.

اندونگ در فصل ابتدایی حضورش در لیگ جزیره یکی از بازیکنان کلیدی تیم بود، اما بهار ۲۰۱۷ ساندرلند پس از شکست ۱-۰ مقابل بورنموث در ورزشگاه آف لایت برای اولین بار در ده سال گذشته به چمپیونشیپ سقوط کرد.

اندونگ پس از سقوط ساندرلند به چمپیونشیپ همچنان در تیم ماند و به طور منظم بازی کرد. ۱۳ ژانویه ۲۰۱۸، او در بازی مقابل کاردیف سیتی به دلیل دریافت کارت قرمز مستقیم از زمین اخراج شد که این بازی آخرین حضور او برای ساندرلند پیش از انتقال قرضی به واتفورد بود.

او در ۳۱ ژانویه ۲۰۱۸ در پنجره نقل و انتقالات زمستانی، به صورت قرضی به باشگاه فوتبال واتفورد در لیگ برتر انگلستان پیوست. پس از پایان محرومیت، اندونگ همچنان برای واتفورد بازی نکرد و در طول این دوره قرضی چهار ماهه که ناامیدکننده بود، تنها سه بار به عنوان بازیکن ذخیره روی نیمکت نشست و به میدان نرفت.

در پایان فصل ۲۰۱۷-۲۰۱۸ ساندرلند به لیگ یک فوتبال انگلستان سقوط کرد و تعدادی از بازیکنان برجسته تیم، از جمله اندونگ تمایل خود را برای ترک باشگاه اعلام و حاضر به بازی در سطح سوم انگلستان نشدند.

این دعوا تمام نیمه دوم سال ۲۰۱۸ ادامه داشت تا اینکه با آمدن مالک جدید تصمیم برای دریافت قیمت‌های منصفانه برای فروش بازیکنان شد. تورینو با پرداخت ۶.۶ میلیون پوند برای این بازیکن توافق کرد، اما خواسته‌های شخصی اندونگ مانعی بر سر راه این انتقال بود.

اندونگ به تمرینات باشگاه ساندرلند بازنگشت و پرداخت حقوق او از سوی باشگاه متوقف شد. احساسات هواداران ساندرلند نسبت به این خرید رکوردشکن باشگاه به مرور زمان بدتر شد، به خصوص زمانی که اندونگ تصویری از خود در اینستاگرام منتشر کرد که او را در کنار استخر یک اقامتگاه تفریحی نشان می‌داد.

استوارت دونالد مالک ساندرلند با اظهار نظر‌های عمومی اعلام کرد که این بازیکنان عمداً در حال کاهش ارزش خود هستند تا انتقال ارزان‌تری را به باشگاه‌های دیگر مهیا کنند. دونالد همچنین اشاره کرد که ممکن است اقدامات قانونی در پی باشد

گزارش‌هایی از گابن حاکی از آن بود که اندونگ از بازگشت به شمال شرقی انگلستان می‌ترسید، از جمله احتمال دستگیری (دلایل احتمالی این دستگیری مشخص نبود). نمایندگان اندونگ اعلام کردند که او در حال بررسی استخدام یک مذاکره‌کننده برای نمایندگی از او در مذاکرات با باشگاه است. در ۲۱ سپتامبر، گزارش شد که اندونگ از طریق نمایندگان خود بیانیه‌ای صادر کرده و اعلام کرده که در مراکش بوده است، اما قصد دارد به ساندرلند بازگردد و برای جایگاه خود در تیم مبارزه کند.

او پیشنهاد داد که حقوق خود را کاهش دهد. بازگشت و پس از یک جلسه کوتاه با مدیریت باشگاه اخراج و به دلیل منقضی شدن مجوز اقامتش مجبور به ترک انگلستان شد. او به گابن بازگشت و با مشکلات مالی شخصی تمرینات خود را با یک باشگاه ناشناس در لیبرویل آغاز کرد.

سرانجام ساندرلند اعلام کرد با او توافق کرده و پس از امضای قرارداد اندونگ با یک باشگاه جدید، غرامت دریافت خواهد کرد. بلافاصله روز‌های پایانی این سال تلخ باشگاه گنگام اعلام کرد که او را می‌خرد و ژانویه ۲۰۱۹ به این تیم رفت. سپس تابستان با قراردادی ۴ ساله به دیژون پیوست و طی دو سال در لیگ ۱ فرانسه روند نزولی اش ادامه داشت.

سال ۲۰۲۱ او را برای یک فصل به باشگاه ترکیه‌ای ینی ملطیه‌اسپور قرض دادند تا در سوپر لیگ فوتبال ترکیه بازی کند، اما ۲۰۲۲ قرارداد او با رضایت دوجانبه زودتر از موعد فسخ شد و به فرنسه برگشت. سال ۲۰۲۳ با قراردادی یکساله به باشگاه فوتبال الریاض پیوست تا در لیگ حرفه‌ای عربستان بازی کند؛ و سرانجام دیدیه اندونگ در تاریخ ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ با عقد قراردادی یکساله به باشگاه استقلال تهران پیوست و برای نخستین بار با پیراهن استقلال در مقابل باشگاه ملوان در هفته دوم لیگ برتر ۰۴–۱۴۰۳ به میدان رفت. او هفته سوم برابر استقلال خوزستان فیکس بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین