کد خبر: ۹۳۴۰۰۷
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۸

تصاویر/ مسجد جامع اصفهان شکوه پنج قرن معماری اسلامی

مسجد جامع اصفهان، یکی از باشکوه‌ترین و قدیمی‌ترین مساجد ایران و جهان اسلام است که نمایانگر تحولات معماری اسلامی در طول بیش از پنج قرن است.
تصاویر/ مسجد جامع اصفهان شکوه پنج قرن معماری اسلامی
آفتاب‌‌نیوز :

این مسجد که در مرکز شهر اصفهان قرار دارد، تاریخچه‌ای طولانی و پیچیده دارد و ساخت آن به دوران سلسله‌های مختلف از جمله سلجوقیان، ایلخانیان، مظفریان، تیموریان و صفویان برمی‌گردد.

ویژگی برجسته مسجد جامع اصفهان، تنوع و تکامل سبک‌های معماری است که در بخش‌های مختلف آن مشاهده می‌شود. این مسجد با داشتن چهار ایوان بزرگ، گنبدهای متعدد، شبستان‌های وسیع و حیاط مرکزی، یک نمونه بی‌نظیر از معماری اسلامی است.

ایوان جنوبی که به «ایوان قیصریه» معروف است، با کاشی‌کاری‌های زیبا و کتیبه‌های قرآنی تزئین شده و یکی از شاهکارهای هنر معماری اسلامی به شمار می‌رود.

گنبد نظام‌الملک و گنبد تاج‌الملک از دیگر بخش‌های برجسته این مسجد هستند که هر کدام با سبک خاص خود و تزئینات گچ‌بری و آجری، نشان‌دهنده اوج هنر معماری و مهندسی در زمان خود هستند.

همچنین، استفاده از نور و سایه در طراحی این مسجد به گونه‌ای است که فضای معنوی و روحانی آن را تقویت می‌کند. مسجد جامع اصفهان به عنوان یک میراث جهانی در فهرست یونسکو ثبت شده است. 

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین