کد خبر: ۹۳۴۰۱
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۸۸ - ۰۰:۰۸
رییس‌جمهور یمن شرط‌هایی را برای برقراری صلح تعیین کرد

صلح می‌کنیم به شرط‌ها و شروط‌‌ها

اوضاع یمن هم‌چنان پرتنش است
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب - سرویس بین‌الملل: یمن در آستانه سال نو میلادی هم روزهای پرتنشی را پشت سر می‌گذارد. مدت‌هاست که در سایه سکوت مصلحتی جامعه بین‌المللی شیعیان یمنی قتل‌عام می‌شوند. در این میانه رئیس‌جمهوری یمن نخستین فردی است که پا پیش می‌گذارد و از طرف‌های درگیر در این مناقشه می‌خواهد که با فرا رسیدن سال نو به کشتار هم پایان دهند. علی عبدالله صالح در سخنانی به مناسبت سال نو میلادی از شبه نظامیان این کشور خواست تا سلاح‌هایشان را بر زمین گذارند.
رئیس‌جمهوری یمن در این خصوص گفت: امیدواریم که سال جدید آغاز تسامح و آشتی بین همه باشد و عناصر شورشی در استان صعده نیز به ندای عقل پاسخ داده و ضمن توقف خشونت‌ها به شرط‌های دولت برای پایان دادن به درگیری‌ها پایبند باشند.
رییس‌جمهور یمن با تاکید بر پیش شرط‌های سابق ، تاکید کرد که عدم حمله به خاک عربستان هم پیش‌شرطی است که اخیراً به مفاد مذاکره اضافه شده است.
این مقام خطاب به حوثی‌ها گفت: چنانچه این شرط‌ها را برای تحقق صلح بپذیرید دولت نیز دست خود را دراز می‌کند. دولت یمن هیچ گاه خواهان جنگ نبوده است.
علی عبدالله صالح با مخاطب قرار دادن طرفداران القاعده در یمن از آنها نیز خواست تا در سال جدید در موضع‌گیری خود تجدیدنظر کرده و به راه درست بازگردند.
همزمان ابوبکر القربی، وزیر امور خارجه‌ یمن در مصاحبه‌ای مطبوعاتی در این خصوص گفت: هدف قرار دادن عناصر تشکیلات القاعده در یمن به دست ارتش یمن و حتی همکاری‌های اطلاعاتی با آمریکا و کشورهای منطقه صورت می‌گیرد. دولت یمن توانایی رویارویی با تهدید‌های جنبش الشباب المجاهدین سومالی که تهدید به اعزام نیرو به یمن کرده است، دارد.
ابوبکر القربی در خصوص اخبار مربوط به آمادگی یمن و آمریکا جهت هدف قرار دادن تشکیلات القاعده در یمن گفت: حملاتی که علیه القاعده در یمن انجام شد توسط نیروهای مسلح یمنی صورت گرفت، اما هماهنگی‌های اطلاعاتی بین یمن و تعدادی از کشور‌ها از جمله آمریکا، عربستان و برخی دیگر از کشورهای منطقه وجود داشت.
رییس جمهور یمن شرط‌هایی هم چون پایبندی به آتش بس، بازگشایی راه‌ها و از بین بردن مین‌ها، خروج از بلندی‌ها و کوه‌ها پایان حضور حوثی‌ها در مواضعشان و راه‌ها، عقب نشینی از ناحیه‌های استان‌های یمنی، عدم دخالت در امور دولت‌های محلی، بازگرداندن اموال سرقت شده‌ نظامی و غیر نظامی، آزادی گروگان‌های نظامی و غیر نظامی، پایبندی به قانون اساسی و عدم حمله به خاک عربستان را برای شبه نظامیان حوثی مطرح کرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۳۰ - ۱۳۸۸/۱۰/۱۴
0
0
بدبختی سران عربی جهان اسلام این است که مبانی شرعی و قانونی که در اسلام برای ممنوعیت جنگ اعلام شده است (ماههای حرام)را فراموش کرده و تنها دلخوشی خود برای پایان جنگ را سال نوی مسیحی عنوان مینماند
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین