کد خبر: ۹۳۴۰۵
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۸۸ - ۱۳:۴۹
بریتانیا اعلام کرد

توافق آمریکا و بریتانیا بر سر حمایت از پلیس یمن

این دو دولت به واحد پلیس ویژه ضد تروریسم یمن کمک خواهند کرد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب – سرویس بین‌الملل: بریتانیا می‌گوید با آمریکا برای حمایت مالی از بخش پلیس ویژه ضدتروریسم در یمن در راه تلاشی برای مبارزه با تروریسم به توافق رسیده‌اند. حمله‌ی ناکام روز کریسمس که در آن جوان 23 ساله‌ی اهل نیجریه متهم به تلاش برای منفجر کردن هواپیمای جت مسافربری آمریکا در حین نزدیک شدن به دیترویت بود، کانون توجهات را به هر دوسوی آتلانتیک و تهدیدات فزاینده‌ی القاعده در یمن معطوف کرده است.
دفتر گورودن براون، نخست وزیر بریتانیا، گفته است که برتیانیا و ایالات متحده موافقت کرده‌اند که تلاش‌های مشترک‌شان را در ارتباط با «خطر آشکار ترویست‌ها» از ناحیه یمن و سومالی پس از حمله ناموفق دترویت شدت ببخشند.
در این بیانیه اعلام شده است: «از جمله ابتکارات نخست وزیر امضای توافق‌نامه با ابوما رییس‌جمهور امریکا در زمینه ی سرمایه‌گذاری مشترک آمریکا-بریتانیا بر روی واحد پلیس ویژه ضدتروریست در یمن است.» این بیانیه می‌افزاید بریتانیا و ایالات متحده از گاردساحلی یمن نیز حمایت خواهند کرد.
عمر فاروق عبدالمطلب که متهم به حمله‌ی هوایی است به بازجویان ایالات متحده گفته است که تحت آموزش القاعده در یمن بوده است. اوباما روز جمعه گفته بود که اولویت وی تقویت هم‌کاری با دولت یمن در زمینه‌ی «آموزش و تجهیز نیروهای امنیتی آن‌ها، تبادل اطلاعات امنیتی و همکاری با آن‌ها در مبارزه با تروریست‌های القاعده است.»
بروان دستور تحقیق در مورد امنیت ناوگان هواپیمایی بریتانیا را صادر کرده است و از هم‌کاران مهم بین‌المللی‌اش خواسته است طی نشستی در 28 ژانویه در لندن درباره‌ی نحوه‌ی مبارزه با افراط‌گرایی در یمن بحث و تبادل نظر کنند.
ابوبکر الغربی وزیر خارجه یمن می‌گوید حدود 300 ستیزه‌جوی القاعده در این کشور هستند و برخی از آنان احتمالاً در زمینه حملات هوایی به اهدافی در غرب برنامه‌ریزی می‌کنند.
دفتر براون درباره سومالی می‌گوید او و اوباما متعقدند که نیروهای حافظ صلح بیشتری نیاز است و از این موضوع در شورای امنیت سازمان ملل حمایت خواهند کرد.
یک مقام دولتی امریکا می‌گوید در هر حال او از تلاش‌های امریکا برای گسترش نیروهای حافظ صلح در سومالی اطلاعی ندارد.
دولت سومالی و اتحادیه آفریقا از سازمان ملل درخواست کرده‌اند تا نیروهای حافظ صلح قدرتمندی بفرستند تا آنان را جایگزین 5200 سرابز اوگاندایی و بروندی بکنند که می‌گویند آن‌ها قادر به برقراری ثبات در سومالی نیستند.
رییس‌جمهور شیح شریف احمد که دولتش مورد حمایت غربی‌هاست با ستیزوه‌جویان اسلام‌گرا در سومالی از جمله گروه تندروی شباب که غربی‌ها آن را متهم می‌کنند که نماینده القاعده است، مبارزه می‌کنند.
دفتر براون اعلام کرد که او خواهان بررسی موضوع یمن و سومالی در نشست بعدی وزیران خارجه اتحادیه اروپا در اواخر ژانویه است و نیز می‌خواهد که درباره‌ی رابطه‌ی این دو کشور با اتحادیه اروپا در نشست بعدی سران بحث و گفتگو کند.
این دفتر می‌افزاید براون خواستار اقدام قوی‌تر «نیروهای وظیفه‌ی اقدام مالی» است، این نیروها هیئتی بین‌المللی هستند که با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم مبارزه می‌کنند. هم‌چنین براون خواستار نشست اضطراری کمیسیون امنیت املی کابینه بریتانیا شده است تا در زمینه ی واکنش به حمله‌ی دترویت تصمیم بگیرند.
بر پایه سایت رسمی وزارت خارجه بریتانیا کمک بریتانیا به یمن که در گذشته 20 میلیون پوند در سال بود، قرار است به 50 میلیون پونددر سال از سال 2010 افزایش پیدا کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین