کد خبر: ۹۳۴۱۲۴
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۸

دوگانه عشقی و همتی در بورس

در چند روز گذشته ماجرای وام اعضای هیئت مدیره سازمان بورس که توسط عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد در شبکه ایکس افشا شد، جزء پربازدیدترین اخبار در حوزه اقتصادی بوده است. این اقدام ضمن آن‌که انتقادات شدیدی علیه مجید عشقی در پی داشت، خود همتی را هم بدون انتقاد نگذاشت.
دوگانه عشقی و همتی در بورس
آفتاب‌‌نیوز :

در مناظرات انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ عبدالناصر همتی یکی از کاندیدا‌های وقت ریاست جمهوری اسامی ابربدهکاران بانکی را به سیدابراهیم رییسی، رییس وقت قوه قضاییه و کاندیدای رقیب ریاست جمهوری تقدیم کرد تا به عنوان نهاد مسؤل در این زمینه پس از بررسی و در صورت صلاحدید اسامی بدهکاران را رسانه‌ای کند.

علت این اقدام آن بود که قوه قضاییه نهاد ذی صلاح بررسی جرایم و بررسی عمومی آن است و همتی آن زمان به‌عنوان رییس بانک مرکزی در جایگاهی نبود که بتواند این اطلاعات را منتشر کند.

در هفته گذشته عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد در ایکس (توییتر سابق) اعلام کرد که پس از نامه سازمان بازرسی در مورد وام قرض‌الحسنه دریافتی توسط رئیس و اعضای هیئت مدیره سازمان بورس، موضوع را جهت بررسی سریع کارشناسی و اعلام نظر به بازرسی وزارت‌خانه ارجاع داده‌ام.

اظهار نظری که در فضای رسانه‌ای فیلتر شده و غیر رسمی مطرح شد و به سرعت مورد توجه افکار عمومی و رسانه‌ها قرار گرفت و غیربورسی‌ها را هم درگیر خود کرد.

در شرایطی که کارشناسی وزارت اقتصاد هنوز در این رابطه نظر نداده است و قوه قضائیه درباره قانونی یا غیرقانونی بودن این اتفاق اعلام نظر نکرده است، «دیدبان» نمی‌تواند درباره اقدام عشقی پیش از اعلام نظر مراجع ذیصلاح اعلام نظر کند. خود عشقی -رییس سازمان بورس- ادعا کرده است که دریافت وام‌ها قانونی بوده است.

می‌دانیم که -فارغ از درستی و غلطی آن- وام‌ها و مزایای مختلف این چنینی در سازمان و شرکت‌های مختلف رواج دارد. هر از چندگاهی هم این وام‌ها و مزایا به رسانه‌ها درز می‌کند و با واکنش شدید افکار عمومی روبه‌رو می‌شود. 

به عنوان مثال وام‌های کارمندان بانک‌ها که اخیراً مورد انتقاد قرار گرفته است به گفته وزیر اقتصاد مشمول قانون است و او در این مورد اخیراً از وام اعطایی به کارمندان بانک‌ها دفاع کرده است.

اولویت برای همه مردم، از جمله سهام‌داران بورس، حل مشکلات اقتصادی کشور است. وزارت اقتصاد نیز در خط مقدم این مهم قرار دارد و نگاه‌ها به آن دوخته شده است. بازار ارز و سرمایه در بدو ورود عبدالناصر همتی به عنوان وزیر اقتصاد از حضور او در این وزارتخانه استقبال کرد و سبزپوشی شاخص کل بورس و اصلاح بازار ارز نشان‌دهنده اعتماد فضای اقتصادی کشور به حضور وی بوده است.

اما درخصوص اتفاق اخیر برخی بر این باور هستند که در صورتی که اقدام هیئت مدیره سازمان بورس خلاف قانون و مجرمانه باشد نهاد‌ها و ارگان‌های دیگر صلاحیت بررسی این مسئله را -آن هم در فضای قانونی- دارند. آن‌ها بر این باورند که وزارت اقتصاد آن هم در سطح وزیر و آن هم در شبکه‌های اجتماعی دلیلی نداشت که به این موضوع ورود کند و این ورود حتی برای بازار هم پیام خوشایندی نمی‌فرستد.

در مقابل برخی از نیز این اقدام وزیر اقتصاد را نوعی شفاف‌سازی و پیام مثبت به فعالین اقتصادی دانستند. البته تاکید این گروه آن است که در صورتی می‌توان به این اقدام خوش‌بین بود که بیشتر از یک مچ‌گیری باشد. به عبارتی اگر مشخص شود که قرار است در دوره جدید وزارت اقتصاد رویه‌ای خلاف رانت و شفاف برقرار باشد، می‌تواند پیام مفیدی به بازار باشد.

البته امروز بازار بورس سرخ‌پوش شد. این سرخ‌پوشی، اما چند نکته داشت. اول اینکه هرچند شاخص کل بیشترین افت ماهانه خود را رقم زد، اما شاخص هم‌وزن سبز رنگ شد! همچنین خروج پول حقیقی در امروز نسبت به روز کاری قبل کاهش یافت. همچنین ارزش معاملات خرد بازار سهام و حق تقدم در روز جاری کم شد و در نقطه مقابل ارزش معاملات خرد صندوق‌های درآمد ثابت به بیشترین سطح از هفدهم تیرماه رسید.

شاخص کل بورس در روز جاری با اصلاح هفت هزار و ۶۶۵ واحدی در محدوده دو میلیون و ۱۰۱ هزار واحد قرار گرفت و شاخص کل هم‌وزن با رهبری گروه خودروسازی سبز شد.

بازار ارز و طلا نزولی شد

دلار تهران در روز جاری منفی شد و نیمه کانال ۵۹ هزار تومان را از دست داد، اما تتر رنج شد.

قیمت درهم امروز ۳۰ تومان کم شد، ولی حباب درهم در محدوده ۳۵۰ تومان قرار گرفت. در روز جاری قیمت اقلام سکه و طلا نسبت به روز پنجشنبه کاهش یافت، ولی حباب سکه امامی رشد کرد و در محدوده ۱۹ درصد قرار گرفت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین