کد خبر: ۹۳۴۱۶۲
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷

حمایت مردم تهرانی توسط صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج

سال ۱۴۰۱ صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج در کشور با هدف کاهش هزینه‌های برخی از بیماران تأسیس شد به طوری که با نشان‌دار شدن، بیماران می‌توانستند از خدمات این صندوق بهره‌مند شوند به این معنی که بیمار پس از هزینه، فاکتور‌ها را به بیمه‌های پایه تحویل و سپس تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال تحت پوشش حمایت دولت قرار می‌گیرد.
حمایت مردم تهرانی توسط صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج
آفتاب‌‌نیوز :

این صندوق در راستای کاهش بار مالی برای بیمارانی راه‌اندازی شد که جدای از رنج بیماری، با فشار مالی هم دست و پنجه نرم می‌کنند به طوری که فقط در استان تهران ۱۲۵ هزار بیماری نشان‌دار شده‌اند و از حمایت‌های صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج استفاده می‌کنند.

دیابت، سرطان و فشار خون؛ بیشترین پرونده‌های بیماران خاص

دکتر محمد غلام‌نژاد مدیرکل بیمه سلامت استان تهران درخصوص کمک حدود دو هزار میلیارد تومانی به بیماران خاص و صعب‌العلاج تهرانی می‌گوید: تاکنون در استان تهران حدود ۱۲۵ هزار بیماری نشان‌دار شده‌اند که بیشترین آن مربوط به بیماری‌های دیابت نوع ۲، سرطان و پرفشاری خون هستند.

وی با اشاره به نشانه‌دار شدن بیماران خاص و صعب‌العلاج بیان می‌کند: بیماران جهت بهره‌مندی از سهم صندوق بیماران و صعب‌العلاج باید در سامانه‌های الکترونیک سازمان بیمه سلامت نشان‌دار شوند.

در صورتی که بیماری فرد متقاضی جزو لیست وزارت بهداشت قرار داشته باشد، به صورت خودکار و با مراجعه به مراکز طرف قرارداد سازمان بیمه سلامت می‌تواند از مزایای صندوق بهره‌مند شود. دکتر غلام‌نژاد با اشاره به اینکه از ۱۰۷ بیماری خاص و صعب‌العلاج ۵۸ بیماری دارای بسته خدمات تعریف شده از سوی وزارت بهداشت است، می‌گوید: این ۵۸ بیماری در سامانه‌های الکترونیک بیمه سلامت قرار گرفته و سهم آن خدمت توسط بیمه شده قابل بهره‌برداری است.

پرداخت بیش از ۷۴ میلیارد تومان در مساعدت‌های موردی

مدیرکل بیمه سلامت استان تهران درخصوص آن دسته از بیماری‌هایی که هنوز در سامانه بارگذاری نشده‌اند، بیان می‌کند: در صورتی که بسته خدمتی بیماری صعب‌العلاج از سوی وزارت بهداشت تعریف نشده باشد، بیماران می‌توانند با ارائه مدارک و مستندات به دفاتر پیشخوان منتخب یا شعب اداره کل در شهر تهران و ادارات شهرستانی تابعه با رعایت ضوابط از مساعدت‌های موردی تبصره ذیل ماده ۹ اساسنامه صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج پس از بررسی و طرح در کمیته‌های مربوطه بهره‌مند شوند به طوری که تاکنون از محل اعتبارات ذیل ماده تبصره ۹ اساسنامه تحت عنوان خارج از ضوابط به تعداد ۳ هزار و ۲۰۷ پرونده مبلغی بیش از ۷۴ میلیارد و ۷۶۰ میلیون تومان به بیمه شدگان مشمول این طرح پرداخت شده است.

این مقام مسئول توضیح می‌دهد: بیماری‌هایی که در حال حاضر امکان ثبت و نشان‌دار شدن در سامانه‌های وزارت بهداشت را ندارند، می‌توانند در سامانه مدیریت نشان بیمه سلامت قرار گیرند به این صورت که بیماران پس از مراجعه به شعب اداره کل بیمه سلامت استان یا ناظر مستقر در بیمارستان یا توسط نمایندگان بیمه مستقر در داروخانه‌های سطح شهر مانند ۱۳ آبان، هلال احمر مرکزی و ۲۹ فروردین همچنین با ثبت درخواست در سامانه شهروندی پس از تماس با بیمار و اخذ مدارک مرتبط، نشان بیماری منتسب خواهد شد و پس از انتساب نشان، بیمار از سهم صندوق با مراجعه به مراکز طرف قرارداد بهره‌مند می‌شود.

چه بیماری‌هایی تحت پوشش‌اند؟

به گفته وی، لیست بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج ابلاغی از سوی وزارت بهداشت شامل تالاسمی، هموفیلی، ام‌اس، بیماری دیالیزی (دیالیز خون و صفاقی)، موکوپولی ساکاریدوز، بال پروانه‌ای، انواع تیپ‌های ام‌اس‌ای، سپتیک، فیبروزیس، اوتیسم، سرطان، پرفشاری شریان ریوی و سکته مغزی است.

همچنین پیوند اعضا شامل سلول‌های بنیادی خون‌ساز، کلیه، کبد، قلب، پانکراس، روده و ریه از جمله موارد بیماری‌های خاص هستند.
دکتر غلام‌نژاد ادامه می‌دهد: بیماری‌های مزمن روانی، رتینوپاتی دیابتی، صرع مقاوم به درمان، جراحی‌های DBS برای بیماران پارکینسون، دیستونی، ترمور، تیک، بیماران با آسیب شنوایی شدید و دیستروفی‌های عضلانی نیز در دسته بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج قرار گرفته‌اند.

پرداخت بیش از یک هزار میلیارد تومان در بخش بستری به بیماران

وی با اشاره به اینکه از ابتدای طرح تاکنون در بخش سرپایی با حدود بیش از ۹۰۰ هزار مراجعه مبلغی حدود ۳۱۰ میلیارد تومان صادر و پرداخت شده است، می‌افزاید: این امر در بخش بستری مراکز طرف قرارداد به تعداد ۳۱ هزار و ۴۶۵ پرونده با مبلغ حدود یک هزار و ۶۸ میلیارد تومان از محل صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج پرداخت شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین