کد خبر: ۹۳۴۲۰۴
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۴

جلال‌الدین ماشاریپوف؛ عاشق ۷ بالاخره آبی پوش شد!

ستاره ازبک استقلال با شماره ۷۷ نفر بعدی است که در ادامه سلسله مطالب «بیوگرافی بازیکنان حاضر در لیگ برتر» مطابق حروف الفبا و شماره پیراهن، نوبت او شده است.
جلال‌الدین ماشاریپوف؛ عاشق ۷ بالاخره آبی پوش شد!
آفتاب‌‌نیوز :

یکی از انتقادات بزرگ هواداران استقلال نسبت به عملکرد جواد نکونام به ستاره ازبک برمی گردد. بازیکنی که با بازوبند کاپیتانی ازبکستان مهره‌ای سرنوشت ساز است و ۱۵ شهریور در فیفادی مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ تک گل کشورش را زد، اما در استقلال از توانمندی او استفاده درستی نمی‌شود.

جلال‌الدین ماشاریپوف متولد اول سپتامبر ۱۹۹۳ در گرگانج، از ۲۰۱۸ کاپیتان اول تیم ملی فوتبال ازبکستان است و تا قبل از حضور در استقلال، در النصر عربستان در کنار کریستیانو رونالدو بازی می‌کرد. او به همراه اوستون اورونوف دو بازیکن ملی پوش ازبک بودند که در پنجره زمستانی لیگ ۲۳ به جواد نکونام پیشنهاد شدند و سرمربی استقلال اورونوف را نخواست تا به پرسپولیس برود و ستاره لیگ شود، اما از ماشاریپوف هم سرجایش استفاده نکرد.

جلال‌الدین ماشاریپوف از مسابقات مدارس چهره و قبل از اینکه پیراهن باشگاهی را به تن کند، مورد توجه مربیان تیم‌های پایه ازبکستان قرار گرفت و مثل چرخه بسیاری از فوتبالیست‌های ایرانی –مثلا شیث رضایی- بعد از درخشش در تیم ملی، فوتبال حرفه‌ای را از ابتدای سال ۲۰۱۳ و در سن ۲۰ سالگی با تیم پاختاکور آغاز کرد و به دلیل تعصب و علاقه‌ای که به این تیم داشت، به مدت ۷ سال بازیکن ثابت پاختاکور بود و بار‌ها با تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا روبرو و دروازه استقلال و پرسپولیس را باز کرده است.

جلال‌الدین ماشاریپوف متاهل بوده و دارای فرزند است. همسر او یک بلاگر معروف در کشور ازبکستان است. ماشاریپوف در ۲۶ دسامبر ۲۰۲۰ به النصر عربستان پیوست، یعنی ۵ روز مانده به شروع سال نو میلادی و پس از ۷ فصل حضور در این باشگاه ازبک، اما النصر به دلیل مشکلات مالی برای ثبت قرارداد این بازیکن دچار مشکل شد و در نهایت ماشاریپوف را به صورت قرضی به باشگاه شباب الاهلی امارات منتقل کرد.

ماشاریپوف که قبلا در کشورش یکسال تجربه حضور قرضی در لوکوموتیو را داشت (واتفاقا برنده هر دو جام سال شد!) پس از بازگشت از دوران قرضی خود، پیراهن شماره ۷ النصر را بر تن کرد که بعد از پیوستن کریستیانو رونالدو به این تیم، ماشاریپوف این شماره را به کریستیانو رونالدو داد و خودش پیراهن شماره ۷۷ را برداشت. این بازیکن که علاقه بسیاری به شماره ۷ دارد، وقتی به استقلال آمد نیز درخواست پوشیدن همین شماره را داشت که متوجه شد دراختیار مهرداد محمدی است.

اوت ۲۰۲۳ النصر اعلام کرد قرارداد وی با توافق دوجانبه فسخ شده و کاپیتان ازبکستانی یک ماه بعد با قراردادی یک و نیم ساله به پانسرایکوش یونان پیوست تا در سوپر لیگ این کشور بازی کند. اما پس از نیم فصل حضور و ۸ بازی با پیراهن این تیم که منجر به ۲ پاس گل شد، قرارداد خود را فسخ کرد.

ماشاریپوف که در فصول نقل و انتقالاتی سابق بار‌ها مورد توجه استقلال قرارگرفته بود، (از دوره حضور علیرضا منصوریان روی نیمکت آبی‌های پایتخت در سال ۹۶) در نهایت در ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ با قراردادی یک و نیم ساله به استقلال پیوست. وی اولین بازی خود را با پیراهن استقلال در مقابل ملوان انجام داد و موفق شد در اولین بازی خود برای استقلال گل بزند.

ماشاریپوف که تا سال ۲۰۱۳ برای تیم زیر ۲۰ سال ازبکستان بازی می‌کرد (تیم ملی جوانان) اولین بازی ملی خود را در ماه دهم ۲۰۱۶ انجام داد. در آن بازی، او در دقیقه ۶۱ به عنوان بازیکن تعویضی به جای سردار رشیدوف به زمین آمد. این بازی در چارچوب مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ بود و با نتیجه ۰-۱ به شکست ازبکستان انجامید.

شاید حدس زده باشید، نام حریف ایران بود که در قدم اول دور نهایی مقدماتی جام جهانی در تاشکند با تک گل سیدجلال حسینی، تیم کی روش قدم اول را محکم برداشت و درنهایت به جام جهانی هم رسید. ماشاریپوف که همین پنجشنبه گذشته ۱۵ شهریور ۱۴۰۳ در بازی اول دور نهایی مقدماتی جام جهانی با بازوبند کاپیتانی کشورش دوباره به میدان رفت و این بار با تک گل او ازبکستان برنده شد تا شاید در سومین تلاش بالاخره موفق به حضور در جام جهانی شود.

ایران و ازبکستان دوباره در این مرحله همگروه شده اند و حالا ستاره استقلال در ۶۵ بازی ملی ۱۳ گل و ۱۱ پاس گل دارد. ماشاریپوف که با استقلال نایب قهرمان لیگ ۲۳ ایران شد، با پاختاکور ۴ بار لیگ برتر و دو بار جام حذفی ازبکستان را برده و یک سوپرجام این کشور را هم در کارنامه دارد.

او با لوکوموتیو تاشکند هم در سال ۲۰۱۷ دبل کرده و همزمان فاتح لیگ و جام حذفی شده است. با شباب الاهلی امارات -تیم سابق قایدی و نوراللهی و فعلی عزت اللهی و سردار آزمون- فاتح جام اتصالات امارات و جام رئیس دولت امارات شده و در هر دو کشور ازبکستان و امارات بهترین بازیکن بوده است.

ماشاریپوف که هفته پیش جشن تولد ۳۱ سالگی خود را گرفت، در جام ملت‌ها ۲۰۲۳ قطر بازوبند کاپیتانی ازبک‌ها را بر بازو می‌بست و پس از شکست در مرحله یک چهارم نهایی در ضربات پنالتی مقابل قطر و به فاصله چند ساعت، قراردادش را با استقلال امضا کرد. در جام ملت‌های آسیا نیز عملکرد خوبی داشت و ۲ بار پاس گل داد، ولی در بازی برابر قطر بدشانس بود و ضربه پنالتی او توسط مشعل برشم مهار شد.

ماشاریپوف در تمام رده‌های سنی برای ازبکستان بازی کرده و سابقه گلزنی دارد. ارزش او طبق ادعای ترنسفر مارکت در سال ۲۰۲۲ حدودا ۳.۵ میلیون یورو بود و پس از افت در لیگ یونان نصف شد که به استقلال آمد. داستان او با پرسپولیس، اما کهنه‌تر است.

او در فصل ۲۰۲۰ با لباس پاختاکور ستاره بود و در ۳۵ بازی در تمامی رقابت‌ها ۹ گل به ثمر رساند و ۲۲ پاس گل داد، ولی با اخراج زودهنگام نقش مهمی در باخت تیمش مقابل پرسپولیس در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا داشت. ماشاریپوف در اولین و تنها دربی تا امروز خود ۷۲ دقیقه در زمین بود و بعد جای خود را به بابایی داد و بازی بدون گل تمام شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین