کد خبر: ۹۳۴۲۲
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۸۸ - ۱۱:۰۲
آفتاب صلح دمید اما

دیکته سیاسی پذیرفته نمی شود

مشعل و احسان اوغلو درباره وحدت فلسطین گفتگو کردند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئيس دفتر سياسي جنبش حماس آمادگي خود را براي نشست با محمود عباس در قاهره جهت سرعت بخشيدن به امضاي سند آشتي ملي مصر اعلام كرد. 

خالد مشعل رييس دفتر سياسي جنبش حماس، در كنفرانس خبري مشترك با اكمل الدين احسان اوغلو، دبير كل سازمان كنفرانس اسلامي كه در مقر اين سازمان در جده برگزار شد، اظهار داشت: حماس آماده است تا اقدامات زيادي جهت بازگشت وحدت ملي فلسطين انجام دهد.

وي عنوان داشت: شرط‌ها و پيشنهادات حماس در خصوص سند آشتي ملي فلسطين تحت نظارت مصر بر خواسته‌هايي متمركز است كه حماس پيش از اين در خصوص آن با جنبش فتح و گروه‌هاي فلسطيني شركت كننده در مذاكرات ملي به توافق رسيده بود.

وي همچنين آمادگي حماس را براي نشست پاي ميز مذاكرات در قاهره با محمود عباس، رييس تشكيلات خودگردان فلسطين، جهت سرعت بخشيدن به امضاي سند آشتي ملي اعلام كرد.

مشعل با تاكيد بر اهميت نقش عربستان به دليل نفوذ گسترده اين كشور در عرصه بين‌المللي، از تلاش‌هاي تركيه و ديگر كشورهاي عربي جهت ايجاد و تحكيم فضاهاي مناسب براي تحقق آشتي ملي فلسطين استقبال كرد.

خالد مشعل عنوان داشت كه سفرش به عربستان در چارچوب سفرهاي دوره‌اي به كشورهاي عربي و منطقه‌اي با هدف تشريح موضع گيري حماس در قبال آشتي ملي فلسطين و جلب افكار عمومي عليه جنايت‌هاي اشغالگران عليه ملت فلسطين صورت گرفته است.

رييس دفتر سياسي جنبش حماس همچنين تاكيد كرد كه در ديدار با سعود الفيصل، وزير امور خارجه عربستان، در خصوص طفره روي‌هاي رژيم صهيونيستي در قبال فرايند صلح و ادامه شهرك سازي‌هاي اين رژيم در اراضي كرانه باختري گفت‌وگو كرده است.

وي اوضاع حاكم بر نوار غزه را به دليل ادامه محاصره و بستن گذرگاه‌هاي اين منطقه و ممانعت از بازسازي غزه پس از حمله اخير رژيم صهيونيستي سخت و دشوار توصيف كرده و افزود: اگر تصور كنيم علت وضعيت حاكم بر نوار غزه به دليل سوء مديريت حماس است، دچار اشتباه شده‌ايم، زيرا مديريت حماس يك مديريت موقت است كه با توجه به شكاف موجود در عرصه فلسطين به وجود آمده است.

مشعل در خصوص روابط مصر با حماس با توجه به ساخت ديوار فولادي در مرزهاي اين كشور با غزه و ميانجي‌گري هاي مصر در خصوص طرح تبادل اسيران با رژيم صهيونيستي و طرح آشتي ملي فلسطين، گفت: ‌روابط ما با مصر روابطي قوي است. اين كشور ناظر بر مساله فلسطين است و علاوه بر آن براي حفظ امنيت ملي‌اش از حقوق كامل برخوردار است، اما ما از برادرانمان در قاهره انتظار داريم كه در ساخت ديوار فولادي كه موجب تحكيم محاصره نوار غزه مي‌شود، تجديد نظر كنند.

وي اخبار مربوط به اينكه ساخت اين ديوار به منزله عامل فشاري بر جنبش حماس جهت امضاي سند آشتي ملي است، رد كرد و از مصر خواست تا ساخت اين ديوار را متوقف سازد.

به نوشته‌ي روزنامه‌ي الشرق الاوسط، خالد مشعل در خصوص روابط با تهران عنوان داشت:‌ حمايت ايران از حماس ارزشي ندارد و حماس هر گونه حمايتي را از هر طرفي كه در قبال ديكته سياسي بر جنبش حماس صورت گيرد، نمي‌پذيرد.

وي گفت: جنبش حماس تنها براي پذيرش حمايت‌هايي آماده است كه فقط از مساله فلسطين صورت گيرد.

وي با اشاره به اين كه عربستان جزو اولين حاميان مساله فلسطين است، ابراز اميدواري كرد كه شاهد نقش جديد عربستان بدون تغيير در ايفاي نقش مصر در مساله فلسطين باشد.

دبيركل سازمان كنفرانس اسلامي نيز تاكيد كرد كه نشستش با رهبر جنبش حماس در محور آشتي ملي بين جنبش‌هاي فتح و حماس و اهميت توافقنامه مكه به عنوان زمينه‌اي مناسب و قدرتمند براي آشتي ملي فلسطين متمركز بود.

وي با تاكيد بر اهميت مذاكرات بين جنبش‌هاي فتح و حماس، عنوان داشت:‌ سازمان كنفرانس اسلامي در نشست‌هاي مختلف مخالفت خود را با محاصره غزه اعلام كرده و بر ادامه حمايت‌هايش از نوار غزه جهت ارسال كمك‌هاي بشر دوستانه به اين منطقه ضمن هماهنگي با سازمان‌هاي حقوق بشر اروپا تاكيد كرده است.

اكمل الدين احسان اغلو اين موضوع را كه سازمان كنفرانس اسلامي از مساله آشتي ملي فلسطين به دور است، رد كرد و افزود: اين سازمان با توجهي ويژه تحولات فلسطين را پيگيري مي‌كند و اولين گروهي بود كه در جهت اعتماد سازي بين دمشق، ‌رام الله و غزه تلاش كرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین