کد خبر: ۹۳۴۳۰۰
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰

تغذیه پوست با ترکیبات مغذی

به نظر شما در سال‌های اخیر هیچ کلمه‌ای بوده است که بیشتر از کلمه «ترکیبات مغذی» در جهان بهداشت و سلامت رواج یافته باشد؟ آمار‌های بین‌المللی نشان می‌دهند در سراسر جهان استفاده از محصولاتی که کلمه «ترکیبات مغذی» روی آن‌ها درج شده، حدود ۲۰۲ درصد افزایش پیدا کرده است. نکته مهم‌تر اینکه محبوبیت این اصطلاح فقط به نوشیدنی‌ها و خوراکی‌ها منحصر نمی‌شود. درواقع، تولیدکنندگان محصولات آرایشی روزبه‌روز بیشتر از «ترکیبات مغذی» در ساخت این محصولات استفاده می‌کنند، اما سوال قابل‌توجه این است که آیا وجود «ترکیبات مغذی» در محصولات آرایشی و بهداشتی واقعا تاثیرگذار است؟
تغذیه پوست با ترکیبات مغذی
آفتاب‌‌نیوز :

منظور از «ترکیبات مغذی» چیست؟ «ترکیبات مغذی»، طیف متنوعی از ترکیباتی را دربرمی‌گیرند که تراکم تغذیه‌ای بسیار بالایی دارند و به‌صورت بالقوه (چه در قالب مصرف خوراکی و چه در قالب استعمال موضعی) از توانایی قابل‌توجهی برای مراقبت از پوست برخوردار هستند. وقتی این ترکیبات در سطح موضعی استفاده می‌شوند، فواید زیادی دارند، مانند مرطوب‌سازی پوست، آثار ضداکسیداسیون و همچنین رساندن اسید‌های چرب امگا ۳ و امگا ۶ به پوست.

چگونه ترکیبات مغذی طبیعی در محصولات آرایشی اثربخش می‌شوند؟

وقتی می‌خواهیم از عصاره‌های گیاهی و نباتی استفاده کنیم، اول از همه خود فرایند عصاره‌گیری است که در استخراج ترکیبات خاص و کیفیت آن‌ها نقش عمده‌ای ایفا می‌کند؛ تقریبا شبیه روش‌های پختن سبزیجات. برای مثال، اگر کلم بروکلی به آرامی بپزد، مقدار بیشتری از مواد مغذی‌اش را در خود حفظ می‌کند، اما اگر در روغن سرخ شود، قطعا این ویژگی مهم را از دست خواهد داد بنابراین همه عصاره‌های گیاهی با همدیگر برابر نیستند. علاوه بر این، اثربخشی ترکیبات مغذی در محصولات آرایشی براساس آزمایش‌های بالینی و همچنین بررسی‌های پزشکی و در نظر گرفتن سابقه‌های استفاده از آن‌ها نیز ارزیابی می‌شود.

با این‌حال، گروهی از کارشناسان نسبت به اثربخشی ترکیبات مغذی در محصولات آرایشی با تردید نگاه می‌کنند و معتقدند فقط تعداد انگشت‌شماری از ترکیبات مغذی می‌توانند به پوست برسند، چون مولکول‌های پوست برای دریافت آن‌ها باید در شرایط ایده‌آل قرار داشته باشند. به نظر آنها، تنها فایده بالقوه ترکیبات مغذی برای پوست این است که خواص آنتی‌اکسیدانی آن‌ها می‌تواند قابلیت خود بدن برای تولید آنتی‌اکسیدان‌ها را تقویت کند. یکی از شناخته‌شده‌ترین ترکیباتی که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد، ویتامین E است و حدود یک‌سوم از ویتامین E بدن نیز در پوست یافت می‌شود بنابراین اضافه کردن آنتی‌اکسیدان‌ها به پوست، حداقل در چارچوب نظریه‌ای، باید به بدن کمک کند. با این‌حال، ویتامین E طبیعی و خوراکی باز هم اثربخشی بیشتری نسبت به ویتامین E مصنوعی و غیرخوراکی دارد.

اهمیت انتخاب نوع محصولات آرایشی و بهداشتی

بسیاری از شما می‌دانید محصولات مراقبت از پوست در قالب‌های موضعی مختلفی ساخته می‌شوند، مانند ژل‌ها، کرم‌ها، امولسیون روغن در آب، امولسیون آب در روغن و... با این‌حال، کمتر کسی می‌داند که نوع قالب انتخابی برای محصولات آرایشی و بهداشتی، یک پیامد مهم دارد؛ اینکه کدام ترکیب فعال بیشتر از همه در محصول به‌کار گرفته شود و چطور روی پوست اثر بگذارد.

به نظر متخصصان، استفاده از روغن مخصوص صورت که فرمولاسیون باکیفیتی داشته باشد، گزینه مناسبی برای اضافه کردن ترکیبات مغذی به رژیم مراقبت از پوست محسوب می‌شود، خصوصا اگر هدف رژیم مراقبت از پوست شما، دریافت مواد مغذی و استرس‌زدایی بیشتر باشد. توصیه متخصصان این است که از روغن‌های مخصوص صورت در ماه‌های سرد سال کمک بگیرید، اما اگر هدف اصلی شما دریافت فواید مرتبط با پروتئین‌هایی مانند پپتید است، باید سراغ محصولات سبک‌تر و دارای روغن کمتر بروید. درواقع، محصولات حاوی روغن بیشتر و غنی‌تر می‌توانند اثرگذاری بیشتر پپتید‌ها و پروتئین‌ها را متوقف کنند.

کسانی که در استفاده از روغن مخصوص صورت مانعی بر سر راهشان ندارند، باید یک نکته مهم را در انتخاب محصول مورد نظرشان جدی بگیرند؛ این افراد به محصولاتی نیاز دارند که زمان‌بندی باقی ماندن‌شان روی پوست طولانی‌تر باشد و همچنین باید روغن را روی بخش وسیع‌تری از پوست پخش کنند. فقط در این صورت است که روغن‌ها و ماسک‌ها می‌توانند بهترین اثرگذاری را داشته باشند.

بررسی مهم‌ترین «ترکیبات مغذی» در محصولات آرایشی و بهداشتی

روغن نارگیل: قرن‌هاست که زنان بومی جزایر پلی‌نزی از فواید روغن نارگیل برای پوستشان بهره می‌گیرند و از آن برای تغذیه و محافظت از پوست و مویشان در مقابل عناصر زیان‌آور استفاده می‌کنند. روغن نارگیل، ماده چندکاره‌ای است که هم قابلیت استفاده خوراکی دارد و هم قابلیت استعمال موضعی و بیشترین اهمیتش هم به اسید‌های چرب زنجیره‌متوسط درون آن مربوط می‌شود. امروزه از روغن نارگیل در تولید روغن مخصوص بدن، روغن مو‌ها و همچنین محصولات ویژه برای پاک کردن آرایش از روی صورت استفاده می‌شود. تحقیقات نشان داده‌اند روغن نارگیل بکر دارای خواص ضدقارچی و ضدمیکروبی است.

روغن آرگان: اولین نکته مهم درباره روغن آرگان این است که این روغن ویتامین E بیشتری نسبت به روغن زیتون دارد. در ضمن، روغن آرگان از هسته‌های متعلق به درخت آرگان گرفته می‌شود که نوعی درخت بومی در مراکش است. البته استخراج این روغن واقعا کار دشوار و سختی محسوب می‌شود و دلیل بالا بودن قیمت آن هم همین موضوع است. با این‌حال، غنی بودن روغن آرگان از نظر اسید‌های چرب امگا ۶ و امگا ۹، این روغن را به یکی از مهم‌ترین ترکیبات محافظ پوست در سراسر جهان تبدیل می‌کند. امروزه تولیدکنندگان بیشتری به استفاده از روغن آرگان در محصولات آرایشی روآورده‌اند.

دانه چیا: دانه‌های چیا جزو دانه‌های خوراکی هستند که امروزه افراد زیادی به استفاده خوراکی از آن‌ها تمایل پیدا کرده‌اند. از طرف دیگر، تولیدکنندگان روغن‌های تغذیه‌کننده پوست از ترکیبات دانه چیا در ساخت محصولات خودشان استفاده می‌کنند. با این‌حال، اثربخشی ترکیبات دانه چیا اول از همه به این موضوع بستگی دارد که فرایند عصاره‌گیری برای کدام بخش از دانه چیا انجام بگیرد.

اگر عصاره‌گیری با هدف گرفتن روغن از دانه چیا انجام شود، ترکیب نهایی سرشار از اسید‌های چرب امگا ۳، امگا ۶ و امگا ۹ خواهد بود. این روغن عمدتا برای بازسازی اپیدرم پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما اگر عصاره‌گیری از دانه چیا با هدف گرفتن ژل آبدار آن انجام بگیرد، ترکیب نهایی برای مرطوب‌سازی پوست مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

آووکادو: آووکادو سرشار از ویتامین E است و این ویتامین به محافظت از پوست در مقابل آسیب‌های زیست‌محیطی و صدمات اکسیداتیو کمک می‌کند. به‌علاوه، تنظیم عملکرد‌های طبیعی پوست از دیگر فواید ویتامین E است. آووکادو همیشه پای ثابت ماسک‌های خانگی بوده، اما امروزه برند‌های معتبر و مختلفی از ترکیبات آن در تهیه محصولات آرایشی و بهداشتی کمک می‌گیرند. آووکادو حاوی نوعی روغن پایدار است که احتمال تحلیل رفتن سریع آن را کاهش می‌دهد. ساختار ترکیبات آووکادو نیز سازگاری ویژه‌ای با پوست‌های حساس و عناصر موجود در پوست انسان‌ها دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین