کد خبر: ۹۳۴۴۹۹
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۰

الکسی گندوز؛ جانشین بیرانوند از الجزایر آمد

بعد از استقلال، در ادامه سلسله مطالب «بیوگرافی بازیکنان حاضر در لیگ برتر» مطابق حروف الفبا و شماره پیراهن، نوبت پرسپولیس تهران است. از جانشین الجزایری بیرانوند با شماره ۱ آغاز می‌کنیم.
الکسی گندوز؛ جانشین بیرانوند از الجزایر آمد
آفتاب‌‌نیوز :

الکسی گندوز (به عربی قندوز) ۲۶ ژانویه ۱۹۹۶ در شهر تاریخی و قدیمی سنت اتین فرانسه متولد شد. شهری که تیمی قدیمی و پرطرفدار دارد که قهرمان فرانسه شده و ستاره‌ای، چون «میشل پلاتینی» را به فوتبال جهان هدیه داد.

گندوز در یک خانواده مهاجر الجزایری متولد شد. آفریقایی‌های بسیاری کشور گل را برای مهاجرت و مقصد اروپایی خود انتخاب می‌کنند، ولی معمولا اعرابی که از کشور‌های شاخ آفریقا (تونس، لیبی، مصر، جیبوتی و الجزایر) به سرزمین خروس‌ها می‌آیند، در شهر‌های جنوبی و به ویژه بندر مارسی مستقر می‌شوند.

خانواده «زین الدین زیدان» بهترین نمونه و مثال برای این دسته از مهاجرین هستند. سیاهان آفریقایی مهاجر از سایر کشور‌ها معمولا به شمال فرانسه و پاریس می‌آیند و خانواده گندوز از معدود اعراب مسلمان مهاجری بودند که به شهر سنت اتین آمده و آنجا ساکن شدند.

الکسی فوتبال خود را از آکادمی نونهالان سنت‌اتین آغاز کرد و به تیم اصلی این باشگاه فرانسوی هم رسید، ولی هرگز فرصت بازی پیدا نکرد. او که پس از بلوغ با قد بلندش توجه استعدادیاب‌ها را جلب و با توصیه مربیان به پست دروازه بانی نقل مکان کرد، سال ۲۰۱۷ در ۲۱ سالگی برای تیم بی باشگاه به میدان می‌رفت.

اما چون شانس بازی در لوشامپیونا برای تیم اصلی را نداشت، تابستان ۲۰۱۸ و به‌صورت قرضی راهی تیم اف‌سی پو در لیگ ۲ فرانسه شد. او در سنت‌اتین با برایان دابو، ستاره فعلی سپاهان هم‌تیمی بود، ولی هرگز کنار او به میدان نرفت.

گندوز ۲ فصل برای اف‌سی پو بازی کرد و طی ۵۷ بازی، ۶۰ گل خورد و ۲۱ بار هم کلین‌شیت کرد. تابستان ۲۰۲۰ به سنت‌اتین بازگشت، اما خیلی زود متوجه شد که باز هم جایی در ترکیب این تیم ندارد و تصمیم به جدایی گرفت.

این بار به شکل قطعی از سنت اتین و فوتبال فرانسه جدا و راهی سرزمین پدری و مادری خود شد. او قراردادی دو ساله با الاتحاد الجزایر بست و طی ۲ فصل حضور در این تیم ۲۳ بازی انجام داد و ۱۱ بار کلین‌شیت کرد، ۱۸ گل هم خورد.

تابستان ۲۰۲۲ به الشباب بلویزداد الجزایر رفت تا بهترین دوران فوتبالی خود تا امروز را با این تیم تجربه کند. گندوز در بلویزداد سرانجام به دروازه‌بان شماره یک تبدیل و در فصل نخست حضورش قهرمانی در لیگ برتر و جام حذفی الجزایر را تجربه کرد و با آمار درخشان ۱۵ کلین‌شیت در ۲۵ بازی لیگ و تنها ۱۱ گل خورده، نقش به‌سزایی در موفقیت تیمش داشت.

فصل دوم یعنی ۲۰۲۳-۲۰۲۴ هم در ۲۲ بازی لیگ الجزایر ۱۲ بار کلین‌شیت کرد و ۱۴ گل خورد و با موفقیت از عنوان قهرمانی لیگ دفاع کرد. گندوز در لیگ قهرمانان آفریقا هم برای بلویزداد بازی و کلین‌شیت ثبت کرد.

او که همین حالا در فیفادی شهریور به عنوان دروازه بان دوم به تیم ملی کشورش دعوت و در اردوی الجزایر حضور دارد، تاکنون در ۵ بازی ملی به میدان رفته است. گندوز در آخرین بازی ملی کشورش شامگاه پنجشنبه ۱۵ شهریور برابر گینه استوایی به میدان نرفت و گاریدو امیدوار است در بازی سه شنبه ۲۰ شهریور برابر لیبریا فرصت بازی به او برسد.

گندوز که اصلی‌ترین گزینه پرسپولیس برای جانشینی بیرانوند بود، سرانجام ۱۹مرداد ۱۴۰۳ (۳۰ ژوئیه ۲۰۲۴) با قراردادی سه ساله به تیم پرسپولیس پیوست. او از ابتدا با موافقت خود و باشگاهش، نیت پیوستن به قهرمان لیگ برتر را داشت، اما تیم الجزایری که بازی مهمی در لیگ قهرمانان آفریقا درپیش داشت، می‌خواست از او استفاده و بعد از همین فیفادی او را آزاد کند که در آن صورت گندوز ۳ بازی ابتدایی فصل را از دست می‌داد.

سرانجام با رایزنی دو باشگاه گندوز در اردوی ترکیه خود را با مربی اسپانیایی پرسپولیس معرفی و از اولین بازی فصل درون دروازه قرمز‌ها ایستاد. بازی اول در همان دقیقه اول غافلگیر و دروازه اش باز شد تا عده‌ای نسبت به توانایی هایش تردید کنند، اما در بازی دوم در تبریز برابر بیرانوند و تراکتور عالی ظاهر و در سومین بازی برابر فولاد اولین کلین شیت و اولین برد خود را ثبت کرد.

جانشین علیرضا بیرانوند، تنها ۵ بازی ملی در کارنامه‌اش دارد که مربوط به مسابقات قهرمانی ملت‌های آفریقا ۲۰۲۳ می‌شود. این مسابقات بدون حضور لژیونر‌ها برگزار شد و او در ۵ مسابقه از ۶ دیدار این تورنمنت به میدان رفت و هیچ گلی هم دریافت نکرد، ولی الجزایر در ضربات پنالتی مقابل سنگال شکست خورد و دستش از جام کوتاه ماند. گندوز از آن زمان دیگر به تیم ملی نشده بود تا اینکه مثل گیورگی گولسیانی پیراهن پرسپولیس برایش خوش یمن بود و دوباره فرصت حضور در تیم ملی کشورش را به‌دست آورد.

یکی از نکات جالب در مورد این گلر الجزایری، ناکامی او در مهار ضربات پنالتی است. تاکنون ۱۸ ضربه پنالتی به سمت این دروازه‌بان زده شده که او فقط یکی را مهار کرده و ۱۷ ضربه دیگر تبدیل به گل شده است! او سال ۲۰۱۹ و زمانی که دروازه‌بان پو فرانسه بود توانست یک بار پنالتی بگیرد و حالا جانشین کسی شده که شهرتش در تیم ملی و پرسپولیس را مدیون توانمندی در مهار پنالتی‌ها بود که فوق‌العاده عمل می‌کرد.

گندوز در دوران حرفه‌ای خود با مصدومیت خاصی مواجه نشده و خیال پرسپولیسی‌ها از این نظر می‌تواند کاملا راحت باشد. بخصوص که بیرانوند در یکسال آخر حضور در پرسپولیس ۳ بار مصدومیت سنگین داشت و فصل قبل به همین دلیل امیررضا رفیعی ۴ بازی متوالی در لیگ و جام حذفی جانشین او شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین